Amics

Dos sindicalistes d’STEPV, premis d’Amics de Joan Valls

L’Any Joan Valls commemora el centenari del naixement del poeta d’Alcoi

El poeta alcoià Joan Valls i Jordà
06 / 03 / 2017 | STEPV

Carles Mulet (Gata de Gorgos, Marina Alta, 1953) i Àlex Agulló (Alcoi, l’Alcoià, 1953), ambdós amb una dilatada trajectòria sindical, han estat guardonats amb el Premi de Poesia Manuel Rodríguez Martínez – Ciutat d’Alcoi i el Joan Valls i Jordà per l’ús i promoció del català, respectivament. Els Premis es lliuren aquest dissabte, en una convocatòria que cada any reuneix a Alcoi una destacada representació de les lletres i la cultura del País Valencià i que enguany coincideix amb l’Any Joan Valls, que commemora el centenari del naixement del poeta.

Amb el poemari Talismà, Carles Mulet ha guanyat el Premi de Poesia Manuel Rodríguez Martínez al qual van concórrer 89 treballs d’arreu dels Països Catalans.

Mulet és licenciat en filologia catalana i ha estat mestre d’escola, assessor psicopedagògic i professor de Secundària. Autor de llibres de text, materials didàctics i obres d’assaig, crítica i estudis literaris, ha publicat les narracions Els mons d’Aixa (1981, Premi Vila d’Ondara), Amarg com el sèver (1983, Premi Vila d’Alaquàs), i Cossos i mossos (Premi 25 d’Abril de Benissa). En poesia és autor de la carpeta Crestalls de desig (1986), amb litografies de Josep Pedrós Ginestar, i els volums Quadern de sal (2011) i Viatjar descansa (2015, Premi Senyoriu d’Ausiàs March de Beniarjó). És membre del consell de redacció de la revista L’Aiguadolç. Manuel Rodríguez, nom que rep el guardó poètic, va ser un metge neuropsiquiatre i escriptor instal·lat a Alcoi a mitjan dècada dels cinquanta que va ser molt conegut i estimat, també pel seu compromís cívic, polític i social.

D’altra banda, el mestre alcoià Alexandre Agulló ha resultat guardonat amb el Premi Joan Valls i Jordà per l’ús i promoció del català a les comarques de l’Alcoià i el Comtat. Agulló ha repartit el seu treball entre la docència, la recerca paremiològica, la creació literària, l’associacionisme veïnal, la militància cultural i lingüística i en col·lectius impulsors de la cultura de la no-violència. És autor de Brots i esclafits verbals d’Alcoi (1989), Diccionari destarifat (2001) i Laru i Tan (2016). Poemes seus han aparegut en antologies com Llampec d’espurnes (1991), Poetes alcoians (2001) o El tast de la terra (poesia entre valls) (2010). Va rebre el segon premi de poesia Maria Pineda (1999) d’Ibi i una menció d’honor en el Carmesina de narrativa infantil.

El dos companys guardonats en la present edició coincideixen en edat, en pertànyer a STEPV des de la seua constitució en els anys setanta i en haver exercit un temps de permanents en les seues comarques: Agulló a l’Alcoià i el Comtat, i Mulet a la Marina Alta. Ambdós, ara mateix jubilats, també van formar part de la Junta de personal docent no universitari d’Alacant. No és la primera ocasió que persones de l’STEPV són reconegudes per Amics de Joan Valls i Jordà, associació cultural que dóna suport a un certamen poètic que enguany celebra la 34ª edició. En ocasions anteriors, una representació significativa de mestres afiliats al Sindicat han estat també distingits, generalment pel compromís a l’impuls a una educació de qualitat, compromesa amb la terra i que s’expressa en la llengua pròpia.

Amics de Joan Valls, associació fundada el 1990, nasqué per donar cobertura al premi literari i per difondre l’obra del poeta més important que ha donat Alcoi i que, juntament amb Vicent Andrés Estellés, és una de les veus més singulars de la poesia catalana de tots els temps.