Drets lingüístics

Intersindical Valenciana demana un impuls a l’ús social del valencià

Hui, 26 de setembre, se celebra el Dia Europeu de les Llengües (DEL) proclamat pel Consell d’Europa. En aquest dia, la Intersindical Valenciana demana al Consell de la Generalitat Valenciana que done un impuls decidit a l’ús social del valencià.

26 / 09 / 2017 | Intersindical

El Sindicat considera que aquesta celebració és un bon moment per reflexionar sobre la situació de la nostra llengua i prendre les decisions necessàries per capgirar-la. En eixe sentit, Intersindical Valenciana reclama una Llei d’Igualtat Lingüística que servesca per garantir els drets lingüístics i que siga la base per desplegar normes legals en tots els àmbits socials per avançar en la plena igualtat lingüística. Per això, es demana un augment de les línies pressupostàries destinades a la promoció del valencià per equiparar-les a les que destinen altres territoris amb llengua pròpia. El Sindicat també considera que cal agilitzar els tràmits per reobrir Àpunt i per garantir la reciprocitat de les ràdios i televisions públiques de tots els territoris que compartim llengua, així com avançar en la creació d’un espai audiovisual compartit en la nostra llengua.

Per altra part, cal avançar en l’ús social en tots els àmbits com el món del treball o el comerç. Finalment, des del Sindicat es fa una crida al compliment de les recomanacions dels experts i del Consell d’Europa per fer del valencià, llengua minoritzada, la llengua vehicular de l’ensenyament en totes les etapes educatives, per la qual cosa aposta per implantar un únic programa lingüístic a tot el sistema educatiu valencià basat en el programa d’immersió lingüística i d’ensenyament en valencià, garantint que tots els centres tinguen el 50% de l’horari lectiu en valencià per garantir la competència lingüística en valencià i castellà de tot l’alumnat en acabar els seus estudis obligatoris.