Alternatives

Intersindical subcriu el manifest “un altre comerç és necessari”

22 / 06 / 2018 | Intersindical

Qui som

Som una campanya present en més de 2.000 ciutats i pobles d’Europa, formada per organitzacions de la societat civil, partits polítics, sindicats, associacions professionals i entitats de divers tipus, així com persones a títol individual. Cobrim un ampli espectre de grups d’interés - feminisme, agricultura, pimes, ecologia, cultura, petit comerç, dret, desenvolupament, consum, transport i altres - qui compartim una profunda preocupació per les múltiples amenaces que plantegen els tractats de comerç i inversió (TCI).

Fins ara l’objectiu del nostre treball havia estat detenir les negociacions del tractat transatlàntic (TTIP) i l’acord amb el Canadà (CETA). Arran de les múltiples protestes, i gràcies a l’oposició de la societat civil, hem aconseguit èxits importants: el TTIP està paralitzat, el CETA encara ha de ser ratificat per molts parlaments nacionals, i els tribunals privats per a les grans corporacions (ISDS) han estat posats en evidència com a antidemocràtics i han patit un desprestigi polític i jurídic en la Unió Europea (UE).

Malgrat aquests assoliments, la UE continua treballant per imposar una agenda comercial neoliberal a través de nous acords, com el de serveis (TISA). Pretén finalitzar les negociacions comercials amb Mèxic i el bloc de Mercosur, obtenir l’aprovació del Parlament Europeu per als acords amb Singapur, Vietnam i el Japó, i preparar una relació comercial posterior al Brexit amb el Regne Unit. Rebutgem les negociacions d’aquests tractats, dutes a terme amb gran opacitat, i exigim un debat polític transparent i democràtic.

A més, la UE també proposa crear un Tribunal Multilateral d’Inversions (MIC) específic per a dirimir les disputes entre inversors i Estats, creant d’aquesta manera una justícia paral·lela al marge dels tribunals ordinaris, la qual cosa reforçaria l’expansió d’una arquitectura jurídica de la impunitat corporativa.

Reclamem una política econòmica i comercial que servisca per a l’interés públic i actue en favor d’un futur comú. No podem tolerar tractats de comerç i inversió que afecten negativament les nostres vides, especialment les més vulnerables, i que estan dissenyats exclusivament per a defensar i perpetuar un sistema econòmic en profunda crisi, tant social com econòmica i mediambiental.

Considerem cada vegada més important informar el públic, treballar en la incidència política, estendre el missatge a un ampli nombre de sectors afectats i continuar amb l’activisme i la mobilització social, amb la finalitat d’exercir un control ciutadà permanent davant la imposició del poder de les transnacionals.

Un altre comerç és necessari

És hora d’actuar de manera diferent per a garantir un futur digne per a totes.

Defensem la construcció d’unes relacions i unes polítiques comercials entre els nostres pobles que posen en primer lloc les persones i el planeta, i garantisquen els drets humans i la protecció mediambiental. Rebutgem l’estratègia de competència salvatge i desigual que propugnen els governs neoliberals a Europa, i ens diferenciem de l’extrema dreta, ja que la nostra proposta és la cooperació i integració dels pobles.

Per això diem que un altre comerç és necessari:

Un comerç que reduïsca els impactes de la globalització, que promoga la lluita contra la pobresa, la reducció dràstica de les desigualtats i la lluita contra el canvi climàtic, prenent mesures radicals per a reduir la petjada i el deute ecològic de la UE.

Un comerç al servei de les majories socials i no de les empreses multinacionals. Els tractats de nova generació busquen limitar o eliminar les regulacions en salut, medi ambient, drets laborals o qualsevol altre àmbit que supose un obstacle per al comerç.

Un comerç basat en la cooperació dels pobles, que respecte els drets de les persones migrants i refugiades, que establisca noves relacions de solidaritat i equitat entre homes i dones i amb les persones d’altres regions.

Un comerç que estiga dins dels límits del planeta i no estiga basat en combustibles fòssils. Que siga més lent, proper i desplace volums decreixents de mercaderies.

Un comerç que fomente una economia dirigida a generar recursos per a la vida, reconega el treball reproductiu i de les cures i on les dones tinguen protagonisme.

Un comerç que protegisca els drets laborals i permeta als treballadors i les treballadores obtenir una renda adequada per a viure amb dignitat.

Un comerç que protegisca l’educació, la salut, l’aigua, el coneixement, la cultura i molts més béns públics com a recursos no subjectes a l’apropiació privada. No han de ser béns que només uns pocs es puguen permetre. Per tant, no tenen cabuda en les negociacions dels tractats comercials.

Un comerç que incentive l’economia local i l’economia social i solidària, i no col·loque les petites i mitjanes empreses en desavantatge comparatiu amb les grans corporacions transnacionals. Cal recordar que en l’Estat espanyol del total d’empreses, un 99% són pimes i generen el 73% de l’ocupació, molt per sobre d’altres països del la UE, la qual cosa les fa especialment sensibles a l’entrada de competidors de major grandària.

Un comerç que protegisca el futur de l’agricultura camperola en el nord i el sud global, que defense la sobirania alimentària, la justícia climàtica i dignifique el treball d’agricultors i agricultores. L’alimentació de qualitat ha d’estar a l’abast de totes i no dels qui s’ho puguen permetre.

Un comerç que defense una fiscalitat justa i elimine els mal anomenats paradisos fiscals i les llacunes legals que actualment permeten l’evasió i l’elusió fiscal per part de les grans empreses.

Què exigim

Democratitzar la política comercial de la UE, amb la implicació adequada del Parlament Europeu, dels parlaments dels Estats membres i de la societat civil, duent a terme un ampli debat públic garantit per un procés transparent.

Informació accessible i avaluació dels impactes socials, ambientals i laborals d’aquest tipus de tractats.

Sobirania popular i de les institucions públiques per a legislar i regular la defensa i millora de l’interés públic i el bé comú, sense la imposició dels òrgans de cooperació reguladora que busquen eliminar o reduir les regles que suposen un “obstacle” per al comerç.

Serveis públics de qualitat i accessibles per a totes les persones davant de la liberalització i la privatització que els tractats de comerç i inversió converteixen en irreversibles.

Polítiques que facen que el gruix del comerç siga local i de proximitat, i que promoguen una economia social i solidària que antepose els valors ambientals i socials i del treball digne.

Detenir l’expansió i acabar amb els mecanismes de resolució de conflictes inversor-Estat, siguen els ISDS, l’ICS, o el Tribunal Multilateral d’Inversions.

Mesures que obliguen les empreses transnacionals a complir els drets humans en forma de lleis i regulacions d’àmbit estatal, regional i local, així com instruments jurídics internacionals com el tractat vinculant de Nacions Unides que permeten demandar aquestes empreses en casos de vulneració d’aquests drets.

Per tot això, fem una crida a la ciutadania i les seues organitzacions socials, col·legis professionals, partits polítics, alcaldes i alcaldesses, representants electes, pimes, entitats de l’economia social i solidària, feministes, ecologistes, sindicats i mitjans de comunicació a sumar-se a aquesta campanya.

Hem d’exigir un canvi d’orientació en les polítiques comercials, fiscals i distributives de la Unió Europea per a posar en el centre d’aquestes la preservació del medi ambient i els drets humans i de les comunitats, com a condició fonamental per a garantir la pau i una major justícia global.

Campanya No als Tractats de Comerç i Inversió (TCI)