Moviments socials

La PACD presenta una moció a l’Ajuntament de València exigint una auditoria del deute municipal

El passat 28 de juny es va debatre i vot en el ple de l’Ajuntament de València la moció elaborada i impulsada per la Plataforma Auditoria Ciutadana del Deute (PACD) en la qual s’exigia la moratòria del pagament del deute públic i la realització d’una auditoria ciutadana de la mateixa.

07 / 07 / 2013 | Intersindical

Per a la presentació de la moció, des de la PACD van comptar amb el suport d’organitzacions i col·lectius, entre els quals es troben DRY, la PAH, Intersindical Valenciana, partits polítics d’esquerres i associacions veïnals i de barri. La presentació de la moció s’emmarca en una campanya de la PACD País Valencià en la qual s’han presentat mocions similars a Alacant, Alcoi, Aspe, Muro, Sant Vicent del Raspeig i Santapola.

La moció demana que es declare una moratòria en el pagament del deute financer de l'Ajuntament

A l’inici del debat en el ple, un company de la PACD presentar els objectius de la plataforma, indicant que una auditoria ciutadana és una “eina d’apoderament a través de la qual lluitar per la transparència, la democràcia i la justícia social” mitjançant la qual “recuperar la sobirania perduda pel poble en un sistema democràtic devaluat per les ingerències de la Troica”.

En la moció demanaven al ple de l’ajuntament que declarés “una moratòria immediata en el pagament del deute financer de l’Ajuntament”, així com “establir una Comissió Independent i Ciutadana d’Auditoria dels deutes municipals” per determinar quina part d’aquesta pot ser declarada il·legítima. En ella també instaven a l’ajuntament a exigir, en els mateixos termes, als governs estatal i autonòmic la moratòria del pagament del deute i auditoria de la mateixa. Instem també a l’ajuntament a “exigir la derogació de la reforma constitucional d’agost de 2011 i reconèixer, de forma explícita, la primacia de la despesa social sobre el pagament del deute i dels seus interessos”.

Pel que fa a les xifres d’endeutament de l’ajuntament de València que justifiquen la presentació de la moció, a data 1 de gener de 2013, el deute contret amb entitats financeres era de 964 milions d’euros, preveient-se en el pressupost de 2013 el pagament de 41,4 milions d’euros en concepte d’interessos i 78,6 milions d’euros en amortització de capital, de manera que suma un total de 120 milions d’euros que suposen el 16% del pressupost anual.

La moció va ser rebutjada amb el vot en contra del PP, l’abstenció del PSOE i va comptar amb el vot favorable d’Esquerra Unida, qui presentava la moció, i Compromís. En el debat previ a la votació es va fer referència per part d’EU a la moció aprovada a l’ajuntament de Badalona presentada pel node de la PACD-Badalona, ​​en la qual es declarava il·legítim part del seu deute municipal.