Política social

Pacte per la discapacitat i la dependència

03 / 03 / 2015 | Intersindical

Reunits avui, a les sis de la vesprada, al CCC Octubre de València, totes les organitzacions presents i persones del sector amb discapacitat i dependència acorden treballar en base a un decàleg que implique una major qualitat d’atenció -les polítiques neixen per i per a les persones-, una participació en el disseny dels propis usuaris, un finançament suficient i obligada en una nova llei de Serveis Socials Valenciana, una coordinació interinstitucional i una aplicació efectiva, real i suficient de la Llei d’Autonomia Personal per a les persones en situació de dependència.

Superar i derogar totes les mesures, moltes d’elles “trampa”, que l’actual partit en el govern ha anat prenent amb l’excusa d’ordenar el sector, però que en la realitat han estat falsament estalviadores a l’hora d’invertir.

El Partit Popular ha declinat la invitació a assistir a l’acte, però si que han acudit tots els principals partits polítics, tant parlamentaris com extraparlamentaris que així ho han desitjat: PSPV-PSOE, EUPV, Coalició Compromís, UPyD, ERPV i Podem.

Per als assistents, els Governs han de ser garants dels drets de les persones amb discapacitat i no anihiladors dels mateixos i, han assenyalat que hi ha d’haver un finançament just, reflectint alguns d’aquests partits l’infrafinançament que l’actual sistema està produint de manera costosa per a la nostra autonomia.

La Coordinadora de D & D, integrada per organitzacions cíviques i sindicals, exigeix solucions estables, duradores i creïbles per a totes les persones dependents i amb discapacitat. Que s’acabe d’una vegada per totes amb, primer, les tisorades de les ajudes a persones i centres, i, segon, que hi haja un finançament estable que permeta una normalització de vida i recursos i no aquest continu disbarat actual.

Calen solucions mitjançant compromisos adquirits i que no sigui al dictat de decisions conjunturals i caciquils. Un pacte suposa això: compromisos.

La signatura del decàleg l’inici de l’acte ha estat un segell de compromís de futur per a la societat valenciana i aquelles organitzacions que han de representar la ciutadania. Totes les organitzacions presents no han dubtat un instant en corroborar amb la seva signatura el decàleg presentat pel seu sentit comú, la seva transparència i les seves possibilitats de solució futura als problemes que s’han anat creant al sector de la discapacitat.

Des dels diferents partits s’han assenyalat frases com: “acabar amb els copagaments, necessitat de serveis socials de proximitat al territori més proper, una veritable llei de dependència i matisant alguns si s’ha de negociar una llei estatal amb una participació de comunitats autònomes i a quin nivell. Un finançament adequat i suficient. Compromís d’un pacte de govern immediatament res més que els diferents partits presents en aquest acte es comprometin amb les línies del decàleg i un cop passades les eleccions autonòmiques “. Un fet en què la majoria coincideixen és que el finançament de la Comunitat Autònoma Valenciana és insuficient i injusta i que això ha de canviar amb el nou govern. Les diferències intercomunitàries a l’estat espanyol ressalten la diversitat de finançament. S’ha significat que 82.000 valencians haurien d’estar rebent ajudes a la dependència i no la meitat com passa ara: 42000.

Tots els assistents coincideixen que no es pot permetre que la Generalitat Valenciana desatenga principis d’actuació recollits en la Constitució, l’Estatut d’Autonomia i la Carta de Drets de les Persones amb Discapacitat de la Unió Europea que han de garantir l’autonomia personal, la integració socioprofessional i la participació en la vida social de la comunitat de les persones amb discapacitat.

En definitiva, la Coordinadora D & D assenyala: “Pacte estable sobre la base del Decàleg signat”, “Mai més a retallades innecessaris i a l’asfíxia a què ens ha sotmès el Govern València en els últims anys”, “No a la pèrdua de drets de les persones en situació de dependència”. “Primer les persones que més ho necessiten”.

A l’acte han acudit representants de les organitzacions que integren la Coordinadora D @ D: Plataformes en defensa de la LAPD, organitzacions sindicals, associacions de familiars, representants d’usuaris/es, associacions cíviques valencianes que treballen tots pels drets de les persones amb discapacitat i dependència.