País Valencià

Diverses entitats convoquen manifestació per un finançament just per al País Valencià

Acció Cultural, els sindicats i les plataformes socials fan una crida a la societat valenciana a treballar de manera unitària per aconseguir un finançament just per al País Valencià, i convoquen la manifestació del dissabte 27 d’abril

25 / 04 / 2013 | Intersindical

La retòrica ja no és suficient: cal que el Govern valencià defense els interessos dels valencians, perquè és una qüestió de justícia, i no es plegue al dictat de Madrid

Toni Gisbert, secretari d’Acció Cultural del País Valencià (ACPV); Paco Molina, secretari general de CCOO-PV; Conrado Hernàndez, secretari general d’UGT-PV; Vicent Mauri, portaveu d’Intersindical Valenciana; Elvira Múrcia, de la Plataforma per la Llei de la Dependència; Reis Juan, presidenta de Mildenou-Plataforma d’Afectats per l’ERO de RTVV; Matías Alonso, de la Comissió Cívica pel Retorn de la Fe a Campanar; i Jaume Esteban, portaveu de la Cimera Social, han comparegut en roda de premsa per a presentar el “Manifest de la societat valenciana a l’Hble. Sr. President de la Generalitat valenciana” i convocar la manifestació que el dissabte 27 d’abril eixirà de la plaça de Sant Agustí, València, a les 18 h, amb el lema “Per un finançament just per al País Valencià”.

Acció Cultural, els sindicats i les plataformes socials han denunciat la situació d’emergència econòmica i social que pateix el País Valencià, on tots els indicadors presenten xifres pitjors que la mitjana estatal, fet que expressa que la crisi té una incidència especial al País Valencià. Els representants de les organitzacions convocants de la manifestació i autores del Manifest han apuntat la mala gestió dels darrers governs autonòmics i la corrupció (ja no es pot parlar de casos individuals i aïllats) com a dues causes immediates, però també han destacat que aquesta explicació no és suficient: totes les xifres indiquen que patim un finançament insuficient.

El País Valencià és l’única comunitat autònoma que, tot i que la seua renda per habitant està per sota de la mitjana estatal, paga més del que rep de l’Estat en finançament i inversions. I això té un efecte erosionador de l’estat de benestar, la cohesió social i fins i tot la sostenibilitat de l’autogovern.

En aquest sentit, Acció Cultural, els sindicats i les plataformes socials han fet una doble crida. Primer, al conjunt de la societat valenciana per a treballar de manera coordinada, unitària i generosa per impulsar una dinàmica de reivindicació d’un finançament just per al País Valencià. En aquesta dinàmica, cal deixar de banda interessos particulars i partidismes, començant pel partit que té majoria absoluta en les Corts valencianes, i subordinar-se a les necessitats dels valencians.

Segon, al Govern valencià per a que vaja més enllà de la retòrica i acompanye les seues paraules amb fets, i defense els interessos dels valencians i no continue sotmetent-se al dictat de Madrid, com de fet va passar durant la tramitació parlamentària dels últims pressupostos de l’Estat o durant aquests 20 anys respecte al corredor mediterrani (on encara estem esperant que el Govern espanyol atenga la reivindicació valenciana). A més, el Govern valencià ha d’acompanyar aquesta defensa dels interessos dels valencians amb un diàleg sincert i obert amb les organitzacions que formem la Cimera Social, i fer un gir en les polítiques econòmiques i socials. Si no és així, la progressiva degradació d’aquest Govern i el seu aïllament social no farà sinó  accentuar-se, així com el cost electoral d’aquesta subordinació a Madrid.

Respecte a la llengua i la cultura, Acció Cultural ha destacat el seu paper com a element de cohesió social, i la necessitat, també, d’un finançament just i d’un gir en la política lingüística del Govern per a fer de la nostra llengua el punt de trobada de la societat valenciana com a element d’inclusió, articulador d’un projecte de futur que ha d’englobar tots els sectors socials i els valencians i valencianes de totes les procedències.

La manifestació de dissabte vinent, des d’aquest punt de vista, forma part d’una dinàmica de treball cívic que Acció Cultural continuarà impulsant, per aconseguir el finançament just que el País Valencià necessita. Després de la manifestació tindrà lloc un concert, a l’auditori de Burjassot.