Plurilingüisme

El nou esborrany de decret sobre plurilingüisme ignora els punts bàsics aportats per les entitats

La Conselleria d’Educació, Formació i Ocupació ha presentat aquesta setmana un nou esborrany de Decret sobre plurilingüisme per tal que s’avalue en la Comissió de Projectes Legislatius i Planificació General de l’Ensenyança del Consell Escolar Valenciàel pròxim dilluns. És el primer pas per aconseguir un informe favorable d’aquest òrgan controlat per l’Administració educativa valenciana.

08 / 06 / 2012 | STEPV

Representants d’entitats i institucions que van signar un document de 9 punts per tal que la Conselleria d’Educació incorporara canvis bàsics en l’esborrany de Decret, s’han reunit per avaluar el nou document. El resultat ha estat que no s’ha incorporat cap de les propostes fetes per 33 entitats i institucions, entre les quals es troben les cinc universitats públiques valencianes. Unes propostes a les quals s’ha adherit també aquesta setmana l’Associació d’Inspectors de l’Ensenyament del País Valencià ( ADIDEPV). En total, ja, 34 entitats i institucions que representen una àmplia majoria del món educatiu valencià en tots els seus àmbits i sectors, que interpreten que la Conselleria d’Educació no té cap intenció de consensuar un Decret definitiu sobre plurilingüisme, que canviarà l’actual Sistema Educatiu Valencià.

Des d’Escola Valenciana, que està al capdavant de les negociacions sobre el tema de plurilingüisme, es considera que la Conselleria d’Educació ha trencat l’intent de consens amb la resta de la comunitat educativa i no ha atés al que es pensava que s’havia consensuat en les diferents converses mantingudes. “Ha estat una sorpresa veure la redacció del nou esborrany de Decret”, ha explicat Vicent Moreno, president de l’entitat, i ha afegit: “La Conselleria d’Educació ha ningunejat les aportacions basades en postulats científics, pedagògics i d’excel·lència educativa aportats pel món acadèmic en matèria de plurilingüisme. Això ha estat un engany a la societat valenciana, un engany a la nostra actitud dialogant i constructiva, un engany als pares i les mares, als docents, als experts en plurilingüisme i a tots els qui treballem dia a dia per aconseguir un sistema educatiu valencià seriós, rigorós i de qualitat per garantir el millor ensenyament públic a l’alumnat”.

Ànàlisi del nou document d’esborrany de Decret sobre plurilingüisme

Des de la Comissió d’Educació d’Escola Valenciana s’ha fet una primera anàlisi comparativa amb el text anterior, que s’ha valorat sobre la taula en la reunió de hui amb representants de sindicats, entitats, institucions i partits polítics signants del document de 9 punts per aconseguir un Decret final consensuat entre totes aquestes entitats i la Conselleria d’Educació.
En diferents reunions prèvies, els representants de la Conselleria d’Educació van assegurar que el nou document d’esborrany inclouria en la redacció:

• Que es cataloguen lingüísticament en valencià totes les places del professorat de tot el Sistema Educatiu Valencià. Si en l’anterior esborrany es deia a l’article 9 del capítol IV “ La conselleria competent en matèria d’educació catalogarà lingüísticament els llocs de treball en els centres públics amb la finalitat de garantir la continuïtat dels programes plurilingües”, cosa que ja no assegurava la catalogació en valencià de tots els llocs de treball. Ara fa un pas més enrere respecte a la catalogació lingüística en valencià dels llocs docents. El text diu: “ La conselleria competent en matèria d’educació incorporarà el requisit de coneixement de llengües en els llocs de treball en els centres públics amb la finalitat de garantir la continuïtat dels programes plurilingües”. Amb aquest text es pretén només avançar en l’exigència de riquisit en anglés, perquè ara com ara, la llei no permet parlar de catalogació en anglés i deixa encara més al marge una reivindicació de fa dècades com és la catalogació lingüística en valencià dels llocs de treball.
  • Que l’alumnat s’examine en la llengua en la que està impartint-se eixa matèria. Aquesta petició continua sense estar incorporada en el nou document.
  • Que el Programa plurilingüe d’ensenyament en valencià (PPEV) es dividiria en dues branques, l’ensenyament en valencià i la immersió lingüística, cadascún amb les seues metodologies d’ensenyament. El nou esborrany no ho inclou i, per tant, des de la Conselleria d’Educació es plateja eliminar la immersió lingüística, la metodologia d’ensenyament que durant tants hans ha garatit l’aprenentatge de les dues llengües oficials a l’alumnat.
  • Que es mantinguera la denominació de Programa plurilingüe d’incorporació progressiva (PPIP). El nou document continua parlant de Programa Plurilingüe d’Ensenyament en castellà (PPEC).

Sempre han existit punts de desacord que continuen reflectits al nou esborrany de Decret. Una de les exigències bàsiques que ha proposat sempre Escola Valenciana i que ha estat recolzada per la comunitat educativa en bloc, ha estat el fet de mantindre en el Programa plurilingüe en castellà que s’impartira en valencià l’àrea de Coneixement del medi.
Així mateix, el nou text continua incorporant que es farà una consulta a les famílies sobre el programa d’ensenyament que volen als seus fills i aquesta mesura es considera molt negativa per part de les 34 entitats signats d’un document d’aportacions al Decret definitiu: “És una proposta que considerem desafortunada perquè les famílies intenten escollir programa d’ensenyament durant el període de matriculació dels seus fills, un període en què la Conselleria no es molesta en informar els pares i les mares sobre els programes d’ensenyament vigens, la qual cosa suposa explicitar que els programes d’ensenyament òptims, de qualitat i que garanteixen l’aprenentatge de les dues llengües oficials i una llegua estrangera són el PEV i el PIL. Per tant, què pretén la Conselleria amb aquesta consulta? Com estarà dissenyada aquesta consulta?”, ha comentat el president d’Escola Valenciana.

Campanya Sí al valencià. Sí a les llengües. Sí a les oportunitats

Després de la reunió celebrada hui a la seu d’Escola Valenciana, els representants de les entitats i institucions signats dels 9 punts per modificar el Decret sobre plurilingüisme han acordat reactivar una campanya social amb diferents mesures per donar a conéixer a la societat els postulats sobre els quals cal basar un sistema valencià plurilingüe de qualitat, que no margine el valencià, tal com ho estan fent els diferents esborranys de Decret que presenta la Conselleria d’Educació.
És per això que van a començar a organitzar un acte que tindrà lloc en juny i es dissenyaran diverses mobilitzacions sobre aquest tema per a l’inici del curs que ve. “ El nostre objectiu és informar la societat valenciana per fer front als titulars demagògics de l’Administració educativa. Cal garantir el millor per al nostre alumnat i, ara com ara, en matèria de competència lingüística, cal assegurar que l’alumnat domine també el valencià, llengua oficial al nostre País. La Conselleria d’Educació està mostrant una manca absoluta de responsabilitat al respecte”, ha declarat Vicent Moreno.
Documents que podeu consultar:
Esborrany del decret de plurilingüisme.
Document de nou punts recolzat per Escola Valenciana, STEPV i les entitats civils, socials i sindicals del País Valencià.

Josep Franco
11 / 06 / 2012 - 17:17

S’haurà d’anar amb compte. Conselleria triarà, si pot, l’opció més radical: fer desaparèixer els programes en valencià i la immersió. L’objectiu, de moment, passaria per canviar la LUEV. La passa la faran si es veuen reforçats per Madrid, com sembla que ho estan, a l’hora de proposar ‘novetats’ pre-constitucinals; aquest territori n’és un camp d’experimentació. No descartem la possibilitat d’acabar als tribunals, i al carrer, clar. Trobe que els vents reprenen formes del passat més fosc: acabar la feina encetada a Almansa. Breu: la revifalla espanyolista vol rematar-nos del tot, i als bascos, catalans, i a tot aquell que faça olor de poc ‘espanyol’ el faran passar per sacristia. Aleluia.