Moviment antinuclear

Els Reis Mags regalen residus radioactius al Govern per la seua pèssima política energètica

Tanquem Cofrents realitza una acció simbòlica i reivindicativa davant de la Delegació de Govern

28 / 12 / 2012 | Intersindical

La plataforma Tanquem Cofrents, que agrupa als principals grups ecologistes, sindicats i altres organitzacions de la societat civil valenciana, ha realitzat este dijous 27 de desembre una acció amb la participació d’uns convidats molt especials. Aprofitant les dates nadalenques, els Reis Mags d’Orient, acompanyats pels seus patges i per un grup de pastors, han visitat la Delegació del Govern a València, per a entregar els regals que s’ha guanyat enguany Mariano Rajoy.

Els Reis Mags, que a mes a més de mags són savis i ecologistes, han valorat, entre altres temes, la falta de sensibilitat i la roïna gestió de l’actual govern d’Espanya en els temes mediambientals, especialment pel que respecta als temes relacionats amb l’energia. Este govern, encapçalat pel senyor Rajoy, ha sigut un mal estudiant, que no ha deprés les lliçons emanades de l’accident de Fukushima, i pitjor governant, insistint constantment en la seua política d’agressió a les energies renovables i de suport a la indústria nuclear, afavorint així a les grans empreses elèctriques en contra de la salut, la seguretat i el benestar de la ciutadania.

Per això, els Reis Mags i la seua comitiva de patges i pastors han desplegat pancartes i banderoles amb lemes antinuclears, demanant el tancament de la central de Cofrents davant de la Delegació del Govern a València. A més a més, han tractat d’entregar, a nom del president Rajoy i del Ministre d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, Miguel Arias Cañete, no el tradicional carbó, que no han considerat prou roín, sinó tres bidons de residus radioactius, que han exhibit, amb el seu peculiar color groc fosforescent, a les portes de la Delegació del Govern.

Els Reis Mags i la seua comitiva, que han rebut nombroses mostres de simpatia dels vianants, han insistit a reclamar al govern i al CSN que es realitze amb urgència una prova amb ultrasons focalitzats a l’atuell del reactor de Cofrents. Esta prova va ser la que detectà milers de clavills en els atuells de les centrals belgues de Doel-2 i Tihange-1, el fabricant dels quals va ser el mateix que el de les centrals de Garoña, recentment tancada, i Cofrents. La valenciana és, per tant, l’única central espanyola en funcionament possiblement afectada per esta degradació d’esta peça crucial, la més important de tota planta nuclear.

A més a més, des de la plataforma Tanquem Cofrents volem reiterar, una vegada més, l’exigència del tancament de Cofrents i la resta de nuclears, pel perill que suposen i per la seua contínua generació de residus radioactius, però també pel seu alt cost econòmic, com s’ha posat de manifest amb el tancament de Garoña per falta de rendibilitat econòmica. I, especialment, perquè són completament innecessàries.

Actualment, el sistema elèctric espanyol està absolutament sobredimensionat i l’estalvi i l’eficiència energètica, junt a les energies renovables, poden cobrir fàcilment l’actual aportació de les nuclears, generant alhora molts més llocs de treball. Com a mostra del potencial, no sols futur sinó present de les renovables a Espanya, dues dades: Enguany s’ha produït més electricitat amb el vent i el Sol que amb totes les nuclears juntes. I este mes de desembre, igual que ja va ocórrer al novembre, l’eòlica tornarà a ser la primera font d’energia elèctrica, sent així la primera de tot l’Estat espanyol durant dos mesos consecutius per primera vegada en la història.

La plataforma Tanquem Cofrents està formada per Greenpeace, Ecologistes en Acció, Acció Ecologista-Agró, WWF-València, GECEN, Compromís pel Territori, Xúquer Viu, Acció pel Clima, Salvemos Mijares, Joves Verds, Baladre, Intersindical Valenciana, CGT, CAT, Amigos de la Tierra i La Ribera en Bici.