Salut Laboral

Intersindical reclama una auditòria de l’INVASSAT i dels serveis de prevenció de la Generalitat

El Sindicat demana l’obertura d’un procés de negociació real

13 / 02 / 2016 | Intersindical

Intersindical Valenciana considera que cal obrir un procés de negociació per poder consensuar diversos documents aportats per la Direcció General de Treball en la reunió de la COPASESA del passat dia 4 de febrer de 2016. Per al Sindicat, tant l’esborrany del Pla de Prevenció, com els objectius per activitats presentats, i el Reglament de l’INVASSAT han de ser negociats i no només “consultats”.

Intersindical Valenciana considera que el canvi de Govern al País Valencià hauria d’aportar el màxim nivell de diàleg, negociació i transparència en les seues administracions i, vista la naturalesa especial de què disposen, en tots els organismes autònoms existents, especialment quan, com ara, s’ha assumit parcialment una modalitat organitzativa de Prevenció de Riscos Laborals pròpia directament per a quasi 80.000 empleats públics (exceptuant el Sector sanitari)

El reglament dels Serveis de Prevenció de la GVA ha estat modificat per raons polítiques en l’últim període de l’anterior Govern sense obtindre el consens de la majoria de les organitzacions sindicals. Per això, des de la Intersindical Valenciana es considera que cal retornar les funcions i competències dels Serveis de Prevenció a les Conselleries d’Educació i de Justícia i Administracions Públiques com es reclama des dels sindicats.

Per al Sindicat, la inclusió del Servei de Prevenció Propi de la Generalitat en l’àmbit orgànic i funcional de l’INVASSAT, realitzada en 2013 i completada en 2014, genera de fet una anomalia difícil de comprendre: l’auditor s’audita a si mateix i l’autoritat laboral que té la competència in vigilando ho fa de la mateixa manera, quelcom que és difícil d’entendre en el marc de la transparència administrativa que es pretén i que no es produeix en l’Administració General de l’Estat i en altres comunitats autònomes que disposen d’organismes semblants.

Intersindical Valenciana afirma que no sols no s’ha constituït l’òrgan auditor previst, ni s’ha realitzat cap auditoria reglamentària i legal des del 2001 incomplint la legislació, sinó que es pretén esbiaixar qualsevol resultat sobre l’adequació legal i l’eficàcia en la gestió preventiva del sistema organitzatiu triat en el reglament regulador, quan és ben conegut des de fa molt de temps, i ha estat denunciat reiteradament davant de l’autoritat laboral i sanitària el seu incompliment sistemàtic per part d’anteriors governs, especialment en matèria de recursos humans que preveu la Llei.

Per tot això, i abans d’establir cap Pla de Prevenció, programa d’activitats preventives, i –si és el cas- d’aprovar un nou Reglament Orgànic i Funcional de l’organisme autònom INVASSAT, almenys en aquells aspectes que es relacionen amb les seues competències com a Servei de Prevenció Propi, caldria fer una auditoria interna per les unitats administratives competents de la Generalitat Valenciana i –si és procedent- una auditoria externa amb garanties d’independència, tal com s’ha anunciat per part del nou Govern de la Generalitat en altres unitats administratives i organismes dependents i, a més, obrir un procés de negociació real amb les organitzacions sindicals representades en una COPASESA extraordinària.