Atur

Intersindical Valenciana no comparteix el reglament del SERVEF

El Sindicat el considera continuista amb les polítiques de l’anterior govern valencià

24 / 01 / 2016 | Intersindical

En una de les seues primeres intervencions sobre el organisme, el conseller Climent va pronunciar unes esperançadores paraules: “Al SERVEF cal donar-li la volta com a un calcetí”.  Tanmateix, la direcció general del SERVEF ha presentat un esborrany de reglament de l’organisme que en lloc d’aprofitar l’avinentesa per a professionalitzar-lo, de manera que les dues principals funcions assignades, l’ocupació, i concretament la intermediació laboral, i la formació, respongueren a les necessitats de la societat valenciana, ens trobem davant un reglament continuista amb les polítiques de l’anterior govern valencià.

No hi ha cap element que ens porte a pensar en un canvi substancial en el seu funcionament.  L’intercanvi de competències entre les dues direccions generals no modifica essencialment la pràctica habitual en el SERVEF, i fa l’efecte que es va continuar utilitzant la col·laboració amb empreses privades i culminar allò que el PP no va acabar: cedir la intermediació laboral a les agències privades de col·locació.

Pel que fa a la intermediació laboral, cal senyalar que el SERVEF disposa dels mitjans i els recursos per fer la millor selecció de personal que qualsevol empresa puga necessitar. Tanmateix, el funcionament actual ha portat a la davallada de l’organisme fins a límits inimaginables, i solament un 2% de les contractacions es fan amb el concurs del SERVEF, siga perquè les empreses seleccionen directament, siga perquè deriven aquesta tasca a les agències privades de col·locació que els cobren i prou en lloc d’acudir a l’organisme.

És imprescindible un canvi en les polítiques de formació i en l’oferta formativa. Malauradament, hi ha moltes persones desocupades de llarga durada que no hi podran eixir de la seua condició actual per no tindre una professió demandada pel mercat de treball i els cursos que se’ls ofereixen no els afavoreixen. S’han d’impartir cursos que donen resposta a les demandes de les empreses i que proporcionen un major índex d’empleabilitat, incloent-hi aquelles eines en les que predomine l’autoocupació. El SERVEF, amb totes les ferramentes i recursos de que hi disposa, podria fer una prospecció per donar resposta a les necessitats de les persones desocupades que no troben empreses i empreses que no troben persones treballadores.

La proposta de la direcció general no altera l’estructura orgànica del SERVEF, on ens trobem a unes organitzacions concretes, la patronal autonòmica i els sindicats CCOO i UGT, a les que es reforça la seua posició de privilegi exorbitant davant la resta de sindicats i entitats, i d’aquesta manera es justifiquen els beneficis econòmics que hi reben a través de la llei de participació i col·laboració institucional i el seu reglament, el qual ha estat denunciat per Intersindical Valenciana entre d’altres organitzacions, perquè incideix en la desigualtat de tractament dels sindicats, desprovista de la objectivitat, justificació, proporcionalitat i raonabilitat exigibles,  podent vulnerar-se els articles 7,14 i 28.1 de la Constitució.

Per a la Intersindical Valenciana és important l’establiment d’un Marc Valencià de Relacions Laborals i de Protecció Social que servisca per a configurar unes relacions laborals pròpies en base a la realitat socioeconòmica valenciana. Per fer-ho possible, el Sindicat aposta per valencianitzar l’àmbit laboral amb la creació d’una Agència Valenciana de Relacions Laborals que integre les competències ara gestionades pel SERVEF i l’INVASSAT. Una agència que contemple una gestió integral de la formació, que implemente les polítiques actives d’ocupació i assumisca noves competències en aquest àmbit que ara estan en mans de l’Estat.