Pressupostos Generals de l’Estat

Intersindical Valenciana qualifica d’“estètica” la pujada retributiva de Montoro

Per al sindicat, la proposta és insuficient per pal·liar la pèrdua de poder adquisitiu dels darrers anys

10 / 03 / 2018 | Intersindical

Ahir, 9 de març, es va signar un acord entre el Ministre Montoro i les organitzacions sindicals CCOO, CSI-F i UGT on, entre altres qüestions, s’estableixen els increments retributius dels empleats i empleades públics pel període 2018-2020. A aquest acord es preveu un increment de les retribucions dels empleats i empleades públics del 8,75% a tres anys, quan realment, la part fixa més els fons addicionals són el 6,5% i la resta, l’1,5% evolucionarà paral·lelament al comportament del PIB i el 0,55% es vincula íntegrament al compliment de l’objectiu de dèficit de les Administracions Públiques en 2020. Per tant, la primera valoració ha de ser negativa; doncs, s’ofereix un missatge que manca de rigor i peca d’excés d’optimisme.

Per intentar fer una aproximació valorativa, cal contrastar les dades sobre els augments retributius amb la previsió de l’evolució de l’IPC pel període 2018-2020 i després, fer una estimació de les previsions que fan el mateix Govern i uns altres organismes i entitats financeres, sobre la previsió d’evolució del PIB i el dèficit públic per aquest mateix període i comparar amb els objectius marcats per aquests indicadors a l’Acord.

En aquest sentit cal destacar que l’acord omet qualsevol referència a la variació de l’IPC, un 4.4% de mitjana per aquest període, depenent de les fonts, que s’ha de restar del 8.75 % d’augment. Si, a més, ajustem la proposta d’increments retributius variables vinculades al compliment del objectius de creixement del PIB i de reducció del dèficit públic, a les previsions que fa el mateix Govern de l’Estat, el FMI o El Banc d’Espanya, la pomposa xifra del 8.75% d’increment salarial pot veure’s seriosament restringida, perquè els objectius de creixement econòmic, del 2.5% del PIB per 2018 i 2019, són difícils d’aconseguir i la reducció del dèficit públic al 0.5% del PIB en 2020, és poc menys que una quimera.

Per aquestes raons, i amb la prudència que requereix una situació econòmica internacional prou voluble, des de la Intersindical Valenciana estimem l’augment retributiu pel període 2018-2020 en un 2,95% real. Amb aquestes dades, la valoració no pot ser mai positiva, si parlem en termes de recuperació del poder adquisitiu perdut.

El contingut retributiu de l’Acord és confós i subjecte a excessius condicionants futurs que fan d’ell una entelèquia difícil de valorar i al mateix temps, susceptible de titulars grandiloqüents, que res tenen a veure amb la realitat. L’augment retributiu del personal de les Administracions Públiques que anuncien, superior al 8% en tres anys, pot quedar-se en un miratge d’un 2,95%, si l’evolució dels indicadors macroeconòmics; tant de l’IPC, del PIB o del dèficit públic no és molt favorable. I tot apunta a que no hi ha moltes probabilitats que així siga.

Per al Sindicat, amb aquesta proposta d’acord retributiu, s’ha pretés amagar, amb promeses i il·lusions econòmiques sense fonament, una realitat que és ben crua: un augment que, a males penes, arriba a un 3% en tres anys, quan les treballadores i treballadors públics arrosseguem a les nostres esquenes una pèrdua de poder adquisitiu que perfectament pot arribar fins el 16,6% des de 2010. Pensem que tant el Ministre d’Hisenda, com les organitzacions sindicals signants, CCOO, UGT i CSI-F, per diferents raons, pretenen consolidar la repercussió de la crisi econòmica en les treballadores i treballadors públics: el primer, perquè mai ha cregut en els serveis públics i en la dignitat de la classe treballadora i, els altres, perquè han mancat de perspectiva global i a llarg termini de les conseqüències d’aquest acord.

Intersindical Valenciana denunciarà públicament la penosa realitat que s’amaga darrere d’unes xifres absolutament allunyades de la realitat i seguirà reivindicant la recuperació plena del poder adquisitiu perdut pel personal de les Administracions Públiques.

ANY

Δ FIX (%)

F. ADDIC (%)

Δ VARIABLE 1 (%)