Llengua

Intersindical valora positivament desestimació suspensió cautelar decret usos lingüístics

El Sindicat està personat en el procés per defensar la seua legalitat

08 / 07 / 2017 | Intersindical

Intersindical Valenciana valora positivament l’auto de la Secció Quarta de la Sala del contenciós administratiu del TSJCV que ha desestimat la petició de suspensió cautelar del sindicat CSIF contra el decret que regula els usos institucionals i administratius en l’Administració de la Generalitat.

El Sindicat està personat en el procés en considerar que el decret s’ajusta a la legalitat vigent. A més des de la Intersindical Valenciana valorem molt positivament la publicació, per part del Govern Valencià, del Decret que regula els usos institucionals i administratius de les llengües oficials en l’administració de la Generalitat Valenciana, un instrument que entenem, és ben necessari, vista la situació social del valencià, com també la dels usos que d’aquesta llengua es fan en l’administració de la Generalitat Valenciana. La recent enquesta publicada per la Generalitat confirma que l’ús del castellà és aclaparador respecte del valencià.

Intersindical Valenciana va decidir personar-se en el procediment perquè entenem que des dels sectors més reaccionaris de la societat s’està intentat obstaculitzar qualsevol mínim avanç en l’ús i el coneixement del valencià. Els nombrosos recursos contra el decret de plurilingüisme o aquest contra el Decret d’usos institucionals i administratius en són un bon exemple.

Respecte de la suspensió cautelar demanada per la recurrent, que no ha estat acceptada pel TSJCV, cal dir que no s’aportava cap motiu que justificara la seua paralització, més enllà de la fal·laç argumentació que les llengües oficials estan suficientment emparades per la legislació actual i que, doncs, no hi cal aquest nou decret. No es feia cap referència a les nombroses demostracions fefaents que l’ús del valencià  és mínim en l’administració de la Generalitat Valenciana o que a hores d’ara els drets lingüístics dels valencianoparlants no estan garantits.

Aquest decret és un mandat pendent de desenvolupar des de la publicació de la Llei d’ús i ensenyament del valencià en 1983, on en articles com el 1.2c) o el 27 es fixen l’obligació de regular els criteris d’aplicació del valencià en l’administració. Sembla que un terç de segle després, encara no els sembla temps suficient per a aplicar la llei. Igualment és un mandat de la Carta europea de les llengües regionals o minoritàries, signada per Espanya el 1992 i ratificada el 2001.

Obviava també la recurrent que no calia la mesura cautelar de la suspensió, atès que el Decret no entra en vigor fins als 6 mesos de la publicació en el DOGV, és a dir, fins als 25 de novembre de 2017.

Cal destacar l’estranyesa que produeix el recurs i la petició de suspensió cautelar fets per CSIF, ja que en el moment que el projecte de decret va estar a exposició pública no va fer cap aportació, cosa que sí que va fer Intersindical Valenciana amb nombrosos suggeriments i propostes per a la millora del decret.

Intersindical Valenciana està personada en el procediment, en definitiva, per defensar els drets lingüístics dels valencianoparlants, els dels empleats i empleades públics i per la millora del serveis de l’administració de la Generalitat Valenciana.

Ester Vila
10 / 07 / 2017 - 1:45

Defense la aplicació del decret a les escoles com a mesura de vertadera necessitat, per a equiparar el valor de les dies llengues oficiales a la nostra comunitat. És evident què el valencià ha patit un desprestigi històric front al castellà i cal recuperar el seu valor social y cultural com a identitat d’un poblé.

Gloria caro
11 / 07 / 2017 - 11:53

No estoy para nada de acuerdo, en mi caso después de 26 años me voy a mi casa sin pensión , sin trabajo, y con unas perspectivas penosas porque me piden valenciano a los 62 años. Gracias izquierda!

Intersindical Valenciana
13 / 07 / 2017 - 9:13

Has de saber que la normativa que se t’aplica va ser aprovada pel la consellera Català del Partit Popular en 2013 i que aquesta contemplava l’expulsió de la borsa. A més, d’aprovar-la no va posar en marxa cap pla de formació com nosaltres demanàvem.

En eixe context, l’actual equip de la Conselleria d’Educació va proposar no expulsar a les persones que no tingueren el certificat de capacitació sinó desactivar-los.

STEPV va acceptar eixa desactivació, va proposar que el professorat afectat poguera treballar comarques castellanoparlants, com fa el funcionariat de carrera sense capacitació, i que es posara en marxa un pla de formació urgent. La Conselleria no ha estimat la petició sobre les comarques castellanoparlants però si posar en marxa el pla de formació.

Per tant, nosaltres hem buscat solucions per resoldre situacions laborals com la teua però sense aconseguir tot el que reivindicàvem per això, entre altres coses i reivindicacions, hem convocat accions de protesta els propers 18, 19 i 20 de juliol a la porta de la Conselleria d’Educació.