Sindicalisme

La resolució de Deliveroo, contundent i clarificadora

Intersindical Valenciana valora molt positivament les actuacions de la Inspecció de Treball de València

Roda de premsa a la seu d'Intersindical
21 / 12 / 2017 | Intersindical

Intersindical Valenciana va presentar el 14 de juliol de 2017 una denúncia davant la inspecció de treball contra ROOFOODS Spain S.L. (nom comercial Deliveroo) sobre la relació laboral dels riders que treballen per l’empresa. El 5 de desembre de 2017 es contestada, per part de la Inspecció de Treball de València del Ministeri d’Ocupació i de Segurerat Social, que resol a favor dels riders i de la Intersindical Valenciana en:

El Sindicat felicita la fermesa i la lluita dels riders de València, clau en la resolució

• donar d’alta al règim de la seguretat social als treballadors i treballadores de Deliveroo
  • estendre a l’empresa les corresponents actes de liquidació de quotes a la seguretat social per valor 160.814 euros

Per Intersindical Valenciana, les conclusions més importants de l’acta de la Inspecció de Treball són:

1. Dependència. En considerar que la relació laboral es desenvolpa dintre de l’àmbit de la direcció i organtizació de l’empleador en ser la vertadera protagonista de la relació de la prestació de serveis de forma molt evident l’aplicació informàtica. Aquesta, relaciona l’APP, el restaurant adherit, el client registrat i la mateixa, essent el rider un simple transportista. Els vertaders mitjans de producció són els tecnològics. La inversió en tecnologia crea la plataforma virtual, que és la part costosa dels mitjans de producció, estant insignificants els mitjans aportats pels treballadors i treballadores. Sempre és l’empresa la que elabora, aprova i gestiona l’agenda de treball de les persones prestadores del servei de repartiment – horaris, franges i zones de treball, absències, substitucions, canvis, vacances, etc – les assigna o no les comandes i, per tant, els clients. D’aquesta manera, Deliveroo assumeix, de forma inequivoca, tot el risc i ventura del negoci, de fet si no funciona la plataforma el treballador o treballadora es queda sense feina.
  2. Alienitat i renumerabilitat. Per altra part, l’alienitat resulta evident en existir la figura de l’empresa que gestiona el trànsit jurídic mercantil fent seus tots els fruits obtinguts per les treballadores i treballadors que es traslladen directament i ”ab initio” a l’empresa que els fa seus i a canvi paga als treballadors una retribució. Efectivament, sempre és l’empresa la que cobra al client fent seu el fruits del treball de les treballadores i treballadors i després retribueix en funció de l’import imposat unilaterlament per Deliveroo.

Per tot açò, des de la Intersindical Valenciana es considera que l’acta de la Inspecció de Treball és molt contundent i clarificadora en establir que existeix una relació laboral, segons la normativa laboral, entre els riders i Deliveroo. El Sindicat considera que l’empresa faria bé en acatar l’acta i no entrar en una via jurídica que no portarà enlloc ja que eixa pretesa “col·laboració i flexibilitat” que defensa no és legal en l’ordenament laboral espanyol com estableix la resolució de la Inspecció de Treball de València.

Finalment, el Sindicat felicita la fermesa i la lluita dels riders de València que ha estat clau en la resolució, anuncia que anirà fins el final en aquest procés de denúncia de les pràctiques de Deliveroo i que estendra les denúncies davant la Inspecció de Treball d’altres empreses que usen aquestes pràctiques contràries a les treballadores i treballadors.