Moviment antinuclear

Nova marxa antinuclear a Cofrents

Centenars de persones reclamen el tancament de la central nuclear

22 / 04 / 2013 | Intersindical

Este diumenge 21 d’abril es va realitzar una nova marxa de protesta contra la central nuclear de Cofrents, convocada per la plataforma Tanquem Cofrents, que agrupa a les principals organitzacions ecologistes, així com a sindicats i altres entitats de la societat civil valenciana. La marxa va recórrer els 4’5 km entre Jalance i la central nuclear, en un ambient festiu i amb una gran vistositat ja que, a més a més de pancartes i banderes, els manifestants portaven canyes amb globus negres i grocs, els colors del símbol nuclear.

La marxa, que va reunir a centenars de persones, va estar encapçalada per una pancarta amb el lema “Tanquem Cofrents”, que portaven representants de totes les organitzacions integrades en la plataforma i el diputat autonòmic Juan Ponce, de Compromís. La manifestació, que va ocupar un carril de la carretera i va transcórrer sense incidents, es va realitzar coincidint amb l’aniversari del desastre de Txernòbil, i a la seua finalització es va llegir un manifest que exigia el tancament de la central nuclear valenciana.

La plataforma Tanquem Cofrents ha volgut celebrar amb esta marxa que enguany ja hi ha una nuclear menys en funcionament en l’Estat espanyol, la de Garoña, i a més a més exigir novament el tancament urgent de Cofrents i la resta de centrals nuclears. Tot això dins de la reivindicació d’un sistema elèctric diferent, més segur, eficient, democràtic i barat per als consumidors, basat en l’estalvi, l’eficiència energètica i la utilització de les energies renovables.

Tanquem Cofrents considera que la seua campanya antinuclear, que anualment té el seu acte central en esta marxa a Cofrents, és més necessària ara que mai, davant de la campanya que estan realitzant les grans elèctriques que formen el lobby nuclear, amb la complicitat i participació del Govern central, per a eliminar les energies renovables i continuar impulsant i privilegiant les centrals nuclears. D’una banda, el Govern ha realitzat tota una successió de canvis normatius, amb efectes retroactius sobre les energies renovables per a reduir la seua rendibilitat i contribució al sistema elèctric, i per un altra, una campanya de propaganda i desinformació en els mitjans, que intenta que la ciutadania oblide el recent desastre de Fukushima i els permeta a les grans elèctriques prolongar el funcionament de les centrals nuclears. Tot això per a continuar mantenint l’estatus quo de l’actual sistema energètic, i continuar obtenint els enormes i indecents beneficis que han vingut disfrutant, a costa de la salut i la seguretat de la societat valenciana i de les generacions futures.

Per això, Tanquem Cofrents vol recordar que les centrals nuclears són intrínsecament perilloses i que seguixen produint-se avaries i accidents de forma continuada en les nuclears de tot el món. Només durant la setmana prèvia a la marxa han hagut de parar per avaria els reactors 1 i 2 de Lasalle (EUA), Kozdoluy-5 (Bulgària) i Angra-1 (Brasil). També este mes s’han produït importants terratrémols prop de centrals nuclears al Japó i l’Iran, i s’ha tornat a posar de manifest la precarietat de la situació en la central de Fukushima Daichii, que no està ni de bon tros controlada i continua patint avaries i abocant radioactivitat al medi ambient. Durant este mes ha patit dos incidents diferents de pèrdua d’alimentació elèctrica i d’avaria dels sistemes provisionals de refrigeració i, a més a més, s’han detectat fugues de milers de litres d’aigua radioactiva en 3 dels 7 depòsits on s’emmagatzemen.

No es lliura tampoc Cofrents d’estos problemes com posa de manifest l’avaria que va sofrir el 4 d’abril, quan es va produir una anomalia en una font d’alimentació elèctrica, que provocà que totes les unitats d’actuació automàtica que depenien de l’esmentada font quedaren inoperables.

Tanquem Cofrents considera que enguany la seua exigència del tancament immediat de Cofrents s’ha vist fortament reforçada per les recents declaracions de Gregory B. Jaczko, qui va ser president fins a l’estiu passat de la Comissió Reguladora Nuclear (NRC) dels Estats Units, organisme semblant al Consell de Seguretat Nacional (CSN) espanyol. Este mateix mes d’abril, durant la Conferència Internacional de Política Nuclear Carnegie, Jaczko va demanar el tancament de tots els reactors nord-americans en funcionament, per sofrir problemes irreparables de seguretat.

Per a Tanquem Cofrents esta demanda és aplicable també a la central de Cofrents, i a la majoria de les altres nuclears de l’Estat espanyol, ja que van ser construïdes per les mateixes empreses nord-americanes que van posar en marxa els reactors que l’expresident de la NRC considera insegurs, després de la catàstrofe de Fukushima, i com a còpies de reactors ja existent en el territori nord-americà.

Concretament, el reactor de Cofrents, model BWR-6, va ser construït per l’empresa General Electric (EUA). El seu disseny i construcció es va realitzar a imatge i semblança del de la central de Grand Gulf-1, ubicada en l’estat de Mississippi i que va entrar en funcionament en 1982 (dos anys abans que el de la central valenciana). A més a més d’este, existixen en EUA altres 3 nuclears bessones a la de Cofrents: la central de Clinton, en l’estat d’Illinois, la de River Bend-1 en Lousiana i la de Perry en Ohio.

La plataforma Tanquem Cofrents està formada per Greenpeace, Ecologistes en Acció, Acció Ecologista-Agró, WWF-València, GECEN, Compromís pel Territori, Xúquer Viu, Acció pel Clima, Salvemos Mijares, Joves Verds, Baladre, Intersindical Valenciana, CGT, CAT, Amigos de la Tierra i La Ribera en Bici.