Sindicalisme

Per l’equitat de les ajudes sindicals als Pressupostos 2018

CSI-F, Intersindical, SI i USO es reuneixen amb els grups parlamentaris per cercar l’equitat de les ajudes sindicals als Pressupostos 2018

07 / 12 / 2017 | Intersindical

Els sindicats s’han reunit, de moment, amb representants dels grups parlamentaris del PSPV, PODEM i C’s per explicar l’efecte perniciós que la Llei de Participació Institucional té sobre la llibertat i pluralitat sindical, en trencar l’equitat en la distribució de les ajudes o subvencions a aquestes organitzacions.

En les reunions celebrades amb els síndics dels diferents grups parlamentaris, s’ha abordat la problemàtica sorgida per la publicació de la Llei de Participació Institucional (LPI) i el posterior reglament de desplegament.

Per part de les organitzacions sindicals s’ha posat de manifest, com ja s’ha fet en altres ocasions, que la LPI constitueix una agressió a la llibertat sindical, en excloure a la gran majoria de les organitzacions sindicals de la participació institucional i de les ajudes destinades a aquesta finalitat. Una premissa, la de la Llei i del Reglament, que parteix d’un supòsit erroni; doncs ni l’ordenament jurídic, ni la pràctica quotidiana atribueixen aquest exclusivitat a determinades organitzacions, per molt representatives que aquestes siguen.

En aquest sentit s’ha plantejat que la reforma de la Llei ha de reflectir la realitat sindical i empresarial, prou més plural que la reconeguda originàriament, i facilitar aquesta participació institucional en funció de criteris objectius de representativitat, d’equitat i sense exclusions. Una argumentació que ha estat assumida pels tres grups parlamentaris, com a punt de partida per una futura negociació de la reforma de la LIP i del seu Reglament, que, tal i com s’ha manifestat expressament, s’iniciarà a partir de 2018.

No obstant això, el que ja no ha estat de consens, és l’establiment de mesures correctores als Pressupostos de 2018, per modificar les partides econòmiques destinades a subvencionar l’activitat dels sindicats i evitar, així, tractaments de favor a UGT i CCOO per aplicació de la LIP que, com ja hem dit, no obeeixen a criteris objectius ni equitatius. En aquest sentit, el PSPV ha descartat qualsevol iniciativa per corregir aquesta situació als Pressupostos de l’any que ve; però no així Podem i Ciutadans que, han estat més proclius a intentar articular una transaccional a alguna de les esmenes presentades, de forma que permeta sumar els recolzaments necessaris per superar la votació i corregir el greuge compartiu.

Les organitzacions sindicals assistents a les reunions valorem positivament el reconeixement explícit i unànime, que la Llei de Participació Institucional va nàixer amb defectes substancials, que cal esmenar, perquè aquesta llei siga realment una llei de participació institucional en el sentit ample del terme i respectuosa amb els valors democràtics de pluralitat i llibertat sindical. Un reconeixement que ha de servir per justificar la reforma futura de la LIP, però també per, de forma provisional, corregir via Pressupostos les diferències injustificades en la distribució de les subvencions a les organitzacions sindicals. És per aquest motiu que les organitzacions sindicals CSI-F, Intersindical Valenciana, SI i USO instem al conjunt de grups parlamentaris a generalitzar el criteri de la representativitat obtinguda a les eleccions sindicals, en l’assignació de les subvencions previstes al Projecte de Pressupostos de 2018 de la Generalitat; un criteri objectiu i equitatiu.