{/exp:channel:entries}

Intersindical amb el Sàhara Occidental

26 / 02 / 2018 | Intersindical

Intersindical ha participat en les Jornades “Sindicalistes i solidaritat amb el Sàhara Occidental” per expressar la seva solidaritat amb la justa causa del poble sahrauí, amb els seus treballadors i treballadores, amb el seu legítim representant el Front Polisario i amb la seva organització sindical la UGTSARIO.

Els dies 19 i 20 de febrer s’han realitzat a la seu del Parlament Europeu a Brussel·les les Jornades “Sindicalistes i Solidaritat amb el Sàhara”, en què han participat sindicalistes de diferents països i sahrauís provinents dels campaments de refugiats i dels territoris ocupats. Hi han assistit representants d’organitzacions sindicals del Sàhara Occidental, Bèlgica, Estat Espanyol, França, Galícia, Itàlia, País Basc, Portugal, Suècia i Argentina. També han participat representants d’organitzacions civils com EUCUCO, consolidar i de la Xarxa Euromediterrània de Drets Humans, diversos europarlamentaris i el ministre de la República Àrab Sahrauí Democràtica, Sr. Sidati Mohamed, representant del Front Polisario a Europa.

Durant les Jornades, organitzades i patrocinades pel Grup Parlamentari Esquerra Unitària Europea / Esquerra Verda Nòrdica i la UGTSARIO, s’han analitzat les negociacions comercials que s’estan duent a terme entre la Unió Europea i el Marroc, les recents sentències del Tribunal Europeu de Justícia i el dictamen de l’advocat general de la Unió Europea que consideren il·legals els acords comercials entre la UE i Marroc que incloguen aigües i territori del Sàhara Occidental.

En el transcurs de les Jornades, s’han realitzat diferents debats en els quals s’ha informat i tractat sobre:

1) Situació al Sàhara Occidental (campaments de refugiats i territoris ocupats),
2) El cas dels treballadors de Fos Bucraa i reclamacions a l’Estat Espanyol,
3) Violació dels drets humans i sindicals al Sàhara occidental,
4) Acords UE-Marroc,
5) Accions d’organitzacions sindicals internacionals i xarxes de drets humans al Sàhara occidental i la situació dels treballadors i les treballadores.

També s’ha debatut sobre possibles mecanismes de compromís de la Comissió Europea i la societat civil amb la causa del Sàhara Occidental, intercanvi d’espais efectius per a la participació i properes accions conjuntes a realitzar.

Finalitzats els debats, els sindicats presents en aquestes Jornades hem realitzat una reunió de treball en què s’han acordat les properes actuacions a realitzar, donant prioritat a la denúncia i el rebuig sindical a l’acord que la Comissió Europea vol tancar amb Marroc la setmana vinent, afectant al Sàhara occidental i als seus recursos naturals, el que contravindria greument el dictamen dels tribunals europeus, el seu advocat general i la legislació internacional.

Des de la Intersindical reiterem un cop més la nostra solidaritat amb la justa causa del poble sahrauí, amb els seus treballadors i treballadores, amb el seu legítim representant el Front Polisario i amb la seva organització sindical la UGTSARIO.

Instem a la Comissió Europea, al seu Parlament i als Estats membres a que respecten el Dret Internacional, al fet que no col·laboren -mitjançant la signatura de determinats acords amb Marroc - al saqueig dels recursos naturals sahrauís, que exigesquen la fi de les violacions de els drets humans en els territoris ocupats, la llibertat dels presos polítics sahrauís, el desmantellament del mur militar marroquí que al llarg de més de 2.000 km. divideix el territori del Sàhara occidental ia la seva població, la destrucció de les mines que el protegeixen , i que exigeixin que es fixe d’una vegada la data per a la celebració del referèndum d’autodeterminació.