Moviments socials

Intersindical Valenciana dóna suport als 19 de Meirás

03 / 07 / 2018 | Intersindical

Intersindical Valenciana, sindicat de classe, valencià, autònom i assembleari, del País Valencià, dóna suport les 19 persones denunciades per la Fundació Nacional Francisco Franco.

Per Intersindical Valenciana defensar la democràcia, la llibertat, la justícia i la dignitat col·lectiva no és només un dret, més aviat una obligació. Això és el que van fer el passat 30 d’agost de 2017 un grup de persones, gallegues i gallecs demòcrates, militants de l’esquerra nacionalista, sindicalistes, activistes socials, culturals, de la memòria… en una acció pacífica i simbòlica, consistent en desplegar dues pancartes al pazo de Meirás, amb l’objectiu de reclamar la intervenció dels poders públics perquè el patrimoni usurpat després del cop d’estat feixista pel dictador Francisco Franco sigui recuperat per al poble gallec.
Com a conseqüència d’aquesta acció 19 persones van ser denunciades per la Fundació Nacional Francisco Franco, Carmen Franco Polo i José Cristóbal Martínez-Bordiu Franco, nét del dictador. Els delictes pels quals són acusats impliquen penes que sumen, com a mínim, 3 anys i 6 mesos i podrien arribar a 13 anys de presó per cada una de les persones denunciades, a més d’una multa de quantitat indeterminada. Totes juntes podrien sumar fins a 247 anys de presó i al voltant de mig milió d’euros de multa.

Intersindical Valenciana troba que una actuació com aquesta és una veritable barbaritat des d’un punt de vista tant polític com jurídic. Un cop més, s’intenta criminalitzar l’exercici del dret democràtic a la llibertat d’expressió, un fet que considerem greu i inacceptable. Però, la seva gravetat s’accentua quan qui ho fa és la família del dictador, que es va aprofitar i beneficiar del botí de guerra, i una fundació que, pels seus objectius de realitzar apologia del feixisme i de la dictadura, no hauria d’existir legalment i encara menys ser receptora de subvencions públiques de l’Estat.

Intersindical Valenciana comparteix amb les activistes denunciades la demanda perquè tots els béns espoliats per Franco a Galiza (o Pazo de Meirás, però també la Casa de Cornide i les estàtues d’Abraham i Isaac del Pòrtic de la Gloria) es tornin al poble gallec. Entenem que no es pot ajornar aquesta exigència democràtica, i que també seria una eina per fer justícia a les víctimes directes de l’espoli i a la totalitat de víctimes del franquisme. És per tant, també una magnífica forma de restituir la memòria democràtica i la dignitat col·lectiva del poble gallec.

Finalment, Intersindical Valenciana expressa, per tant, la plena solidaritat amb les 19 persones denunciades i rebutgem la penalització de l’exercici de drets democràtics. En aquest sentit, i per poder garantir-lo en aquest cas, ens sumen a l’exigència que el col·lectiu denunciat va expressar públicament d’il·legalitzar la Fundació Francisco Franco, la derogació de tota la legislació repressiva de l’estat espanyol que limita les llibertats individuals i col·lectives, i la restitució plena de drets per totes les persones injustament represaliades. És un imperatiu bàsic de dignitat i de democràcia.