Mobilitat, ecologia i sostenibilitat

Representants de la societat civil exigeixen a les Corts valencianes que es prohibesca el fracking

12 / 03 / 2013 | Intersindical

La Plataforma Anti-fracking Comarques de Castelló i organitzacions ambientals i sindicals han acudit aquest matí a la porta de les Corts valencianes per exigir que no es pose en risc la salut de les persones i del medi ambient, i demanar als diferents grups polítics que donen suport a la proposició de llei que es debat demà en què es planteja la prohibició de les tècniques de fracking en el territori de la comunitat.

Representants de diferents municipis afectats, units en la Plataforma Anti-fracking Comarques de Castelló, juntament amb representants de l’Associació pel Medi Ambient i Contra el Canvi Climàtic, Ecologistes en Acció, Arca-Ibèrica, SEO / Birdlife, Greenpeace, Acció Ecologista- Agró, Unió de Llauradors i Ramaders, WWF València i Intersindical Valenciana, han acudit a les Corts Valencianes per exigir als grups parlamentaris que votin a favor de la proposició de llei que demà dimecres es debat a les Corts, i que planteja la prohibició de les tècniques de fracturació hidràulica, per considerar altament impactants sobre el medi ambient i la salut humana, que faran perdre milers de llocs de treball associats a sectors primaris i al turisme, i pel greu risc de contaminació de l’aqüífer del Maestrat.

Els diputats Marina Albiol, d’Esquerra Unida del País Valencià, per Castelló, Paco Signes, l’Àrea de Medi Ambient i Anabel Saldú, Alcaldessa de Sant Mateu, i diputada per Castelló, del PSPV, Juan Ponce, de l’àrea de medi ambient i Josep Maria Panella, diputat per Castelló, de Compromís han rebut a la delegació de les organitzacions convocants a la porta de les Corts a les 10 del matí. En arribar els representants dels col · lectius han desplegat pancartes i s’ha procedit a la lectura d’un manifest. Posteriorment se’ls ha lliurat als diputats el llibre “esquerdant el Futur”, editat recentment per Ecologistes en Acció, i d’un informe sobre els impactes negatius del fracking sobre la naturalesa i la societat a Castelló.

Al final de l’acte s’ha acostat Mariano Castejón, responsable de l’àrea de medi ambient del Partit Popular, i se li ha lliurat el llibre i l’informe. El diputat ha informat que la posició del grup parlamentari del PP és la de votar en contra de la Proposició de Llei I que quan es sol · liciten permisos d’explotació exigeixen la realització dels estudis d’impacte ambiental pertinents. Representants de la Plataforma han objectat que ja existeixen estudis que demostren l’afecció als aqüífers i a la salut humana als Estats Units i a la Unió Europea, on diversos països ja han prohibit o declarat moratòries sobre aquesta tècnica.

Les diferents organitzacions han recollit en pocs mesos milers de signatures i han presentat més de 1.700 al · legacions contra els permisos sol · licitats a Castelló. A més, més de 20 municipis de la zona s’han declarat en contra i lliures de fracking en el seu territori, existeix creixent oposició ciutadana a causa dels greus efectes negatius que comporta. Ni tan sols l’ocupació que generaria seria de qualitat ni estable, ja que aquest tipus d’explotacions s’esgoten als pocs anys, i no obstant això la contaminació i la destrucció del paisatge quedarien allà durant generacions.

Andrés Cumba, portaveu de la Plataforma Antifracking Comarques de Castelló, ha manifestat que considera una greu irresponsabilitat permetre que s’apliquen aquestes tècniques en el nostre territori, i que això únicament reportarà beneficis a les empreses estrangeres posant en risc la salut de les persones i la riquesa de la regió.

NOTA: A petició de la Comissió de Medi Ambient, Salut Pública i Seguretat Alimentària, del Parlament Europeu, es va realitzar l’estudi “Impacte del petroli i gas de pissarra sobre el medi ambient i la salut humana”, elaborat entre altres per l’institut Wuppertal per al Clima al Medi ambient i l’energia, presentat el juny de 2011, en què es plantejaven nombrosos dubtes sobre aquesta tècnica i es plantejava la necessitat de donar a conèixer totes les substàncies químiques utilitzades, cosa que no passa en l’actualitat. El Tyndall Center (Universitats de Manchester, Exeter ...) també va elaborar un informe en què es detallen les afeccions al medi ambient i els aqüífers.