Pensades

“Gilets Jaunes”, del malestar social a la crisi de la V República

Estampes inusuals més properes a les de l’insurreccional maig del 68, del que es complia ara el seu 50 aniversari, han marcat durant diverses setmanes els escenaris més simbòlics de la ciutat de París, especialment en els centres del poder polític i els barris adjacents més luxosos. Un article de Miguel Angel Ferrís, membre del STEPV-Iv i professor en el Col·legi Espanyol de París.

14 / 12 / 2018 | Intersindical

Cotxes cremats, barricades, xocs violents amb la policia antidisturbis (CRS), més de 4.000 detinguts, 6 morts i centenars de ferits fins a la jornada del 8 de desembre componen part del paisatge d’una batalla sense caserna en la qual un moviment inesperat i sense lideratges, el dels “Gilets Jaunes”(jupetins grocs) ha obtingut diverses victòries enfront del govern Macron, posant a la V República francesa en una greu crisi política de conseqüències imprevisibles.
Quan al principi es va deslligar la revolta dels “ronde points” (rotondes en l’entrada de cada localitat) per tota la geografia francesa, lloc de concentració majoritari dels prop de 350.000 participants de la primera convocatòria del 17 de novembre passat, sota la consigna del rebuig a la pujada de les taxes al carburant, ningú no podia preveure que la metxa podria encendre el profund malestar social d’àmplies capes de la població que se senten abandonades per l’Estat, menyspreades pel seu govern i condemnades a pagar els durs costos del model neoliberal impost des de fa lustres en el país i agreujat per l’arrogància i determinació de “l’amic dels rics”, com es defineix popularment a Emmanuel Macron.
Amb un suport incontestable de prop del 70% de la ciutadania, la impotència del desplegament de 89.000 agents policials incapaços d’evitar les protestes creixents, la suma recent de múltiples sectors en lluita (jubilats, estudiants, funció pública, ferroviaris, Sanitat, etc), el mutisme prolongat del totpoderós President Macron i el fora de joc de la majoria de partits de l’arc institucional, la força d’un poble mobilitzat des de cada racó del país ha sorprés el món sencer alertant les elits occidentals reunides recentment en el G20 a Argentina i malmetent segurament el pretés lideratge del jove polític al capdavant d’una feble Unió Europea sense la Merkel i davant l’escenari d’unes eleccions al maig amb una important contestació a les directrius polítiques i econòmiques dels seus òrgans de direcció.
En debats molt profunds de les tertúlies televisives, amb filòsofs i sociòlegs -en lloc de “cunyats” i tertulians de perfil baix i sou alt com a Espanya- s’analitzen els problemes del rerefons del nou fenomen social, resultant, com a conclusió, que existeix, d’una banda, un qüestionament creixent de l’actual model de societat i, a nivell polític, un clima de revolta que pot deixar molt tocades les bases de l’actual V República, instituïda sota el context de l’altra gran revolta del convuls poble francés, la del 68, coronada amb Vaga General, el triomf electoral Gaulista i la instauració del nou règim constitucional.
En la vespra d’una nova mobilització, aquest 15 de desembre (l’anomenat pels Gilets Jaunes com “V Acte”), nous elements com les promeses i negociacions obertes per Macron, la possible distorsió d’un atemptat a Estrasburg i les crides a una treva que permeta “normalitzar el país” davant les festes de Nadal, ningú no pot preveure la direcció i trajectòria del conflicte, que en qualsevol cas, ja ha marcat una abans i un després en la història de França i dels nous fenòmens reivindicatius de masses en una societat altament mediatizada.