Drets laborals

La Confederació Intersindical trasllada al ministeri de treball les seues prioritats per a aquesta legislatura

La derogació de les reformes laborals, l’augment de salaris i pensions, potenciar els serveis públics consolidant l’ús del funcionariat en situació de temporalitat i posar fi a la situació de precarietat de la part més vulnerable de la societat, eixos bàsics de les polítiques que reclamem.

12 / 02 / 2020 | Intersindical

La Confederació Intersindical es va reunir el dia 10 de febrer, amb la ministra de Treball, Yolanda Díaz, per a intercanviar informació i punts de vista sobre les polítiques a desenvolupar en aquesta legislatura recentment iniciada.

En primer lloc, cal destacar i agrair a l’equip ministerial la trobada, quan el govern porta a penes un mes en exercici, la qual cosa valorem com una mostra que el diàleg i la col·laboració poden ser una de les constants en la manera d’actuar d’aquest Ministeri. Així ho han manifestat, tant la ministra com el secretari d’Estat, la qual cosa no podem deixar de considerar com a essencial perquè les polítiques que defensa la Intersindical puguen ser tingudes en compte per aquest Ministeri.

Al mateix temps valorem positivament que en aquest curt interval de temps, dues mesures importants com l’augment del Salari Mínim Interprofessional i la declaració d’emergència climàtica ja han sigut aprovades pel Consell de Ministres. Punt d’inici que ha de tindre continuïtat amb nous incrments del SMI al llarg de la legislatura i mesures concretes que permeten revertir la situació actual de deteriorament mediambiental, entre les quals ha d’estar una aposta pel transport públic, de qualitat i sostenible.

Però la llista d’objectius per aconseguir encara és molt àmplia: han de derogar-se les reformes laborals de 2010 i 2012; combatre l’economia submergida en la qual la Inspecció de Treball té un paper fonamental, així com en el compliment de la legislació vigent quant a horaris, salaris, tipus de contracte, etc. Posar fi a la discriminació en el món del treball en funció del sexe, edat, procedència, o orientació sexual, a més d’acabar amb la bretxa salarial, la qual cosa és imprescindible. Prioritzar un augment dels salaris, així com de les pensions, de les quals és necessari augmentar la quantia per a posar fi a la precarietat que pateixen moltes persones pensionistes.

Totes elles són mesures que han de tindre un objectiu prioritari: donar una resposta urgent a la situació de precarietat (laboral, habitacional, energètica…) que pateix una part de la societat molt important. Referent a això, les conclusions preliminars del relator de l’ONU sobre extrema pobresa i drets humans, Philip Alston, conegudes aquest cap de setmana són esfereïdores, pel que assenyalen de la nostra realitat social.

De la mateixa manera, una altra de les qüestions bàsiques per a la Intersindical és potenciar els serveis públics, rescatar serveis públics privatitzats i posar fi a la precarietat laboral del sector públic, aconseguint la consolidació de l’ocupació interina.

La Confederació Intersindical també ha plantejat propostes, que considerem imprescindibles, per a posar fi a la discriminació en el món del treball: disminució de la jornada laboral i flexibilització de la mateixa per a millorar la conciliació familiar, millora del subsidi de desocupació, així com la lluita contra els alts nivells de desocupació de les dones. És necessari que es desenvolupe i dote pressupostàriament la llei d’igualtat.

Finalment, reclamem als nous responsables del Ministeri de Treball, la democratització dels espais d’interlocució sindical en tots els àmbits laborals, que supose la garantia real de la representativitat sindical, ja que actualment sindicats votats per les treballadores i treballadors poden quedar exclosos de les taules de negociació.

11 de febrer de 2020
Secretariat de la Confederació Intersindical