Pensions

Intersindical Valenciana es mostra contrària a l’augment de l’edat de jubilació

11 / 09 / 2020 | Intersindical

El Sindicat ix al pas de les declaracions del ministre d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions, José Luis Escrivà, en què afirma que cal incentivar el retard de la jubilació i els plans de pensions col·lectius. El ministre ha declarat que durant la present legislatura aspira a abaixar la despesa en pensions i a animar que les persones es jubilen el més a prop possible dels 67 anys. A més, promourà també que qui ho desitge, allargue la seua vida laboral més enllà d’aquesta edat legal de jubilació.

L’estat espanyol és un dels estats de la Unió Europea que menys diners destina a les pensions de les seues persones majors. A més, les reformes de les pensions de 2011 i 2013 van implicar un deteriorament dels drets socials i econòmics dels actuals pensionistes i dels futurs. En conseqüència, Intersindical Valenciana reivindica la derogació de les dues reformes de les pensions, especialment de supressió del “factor de sostenibilitat” que comporta una retallada de la quantia de les pensions en funció de criteris mercantilistes i contraris a les treballadores i treballadors.

La primera reforma va ser acordada pel govern espanyol presidit per José Luis Rodríguez Zapatero, els sindicats CCOO i UGT i les patronals CEOE i CEPYME, el 2 de febrer del 2011. Aquesta reforma provocà una regressió en els drets de les treballadores i treballadors en endurir l’accés a la jubilació i empobrir de les futures generacions de pensionistes. L’acord va suposar, entre altres mesures, allargar l’edat de jubilació a 67 anys i augmentar el període de càlcul de la pensió als darrers 25 anys, quan abans era dels 15 darrers. A més, la cotització mínima per cobrar el 100% de la pensió va passar de 35 anys a 37 anys quan la jubilació es produesca a 67 anys, o 38,5 anys quan siga a 65 anys, de manera que es redueixen les pensions de moltes treballadores i treballadors perque no arribaran al màxim fixat.

La segona reforma, feta pel govern del PP, presidit per Mariano Rajoy, va anar més enllà i va aprovar en 2013, una llei reguladora del factor de sostenibilitat i de l’índex de revaloració del sistema de la Seguretat Social, que suposa un canvi de la fórmula d’actualització anual de prestacions, fins a eixe moment lligada a l’IPC, per vincular-la als ingressos i les despeses del sistema. Fixà un sòl del 0,25% per als anys de dèficit i un sostre per als anys de superàvit (inflació més 0,25%). A més, va crear un nou paràmetre que contemplaria l’esperança de vida per calcular la quantia inicial de la pensió, que començaria a aplicar-se en 2019 i que s’actualitzaria cada cinc anys.

És per això que la Intersindical Valenciana sempre ha exigit la derogació de les dues reformes de les pensions, 2011 i 2013, perquè van en contra dels interessos de les treballadores i treballadors. A més, el Sindicat considera que ara no és el moment de penalitzar les jubilacions anticipades o de buscar fórmules subliminars per tal d’allargar l’edat de jubilació, sinó d’actuar decididament per garantir pensions públiques dignes. Això passa per: mantenir l’actual sistema de repartiment; garantir les pensions públiques com a dret constitucional i la seua inclusió als Pressupostos Generals de l’Estat; rebaixar l’edat de jubilació a 65 anys; eliminar tota discriminació cap a les dones; revalorar automàticament les pensions en funció de l’IPC; recuperar la pèrdua de poder adquisitiu perdut els darrers anys i, com hem dit, derogar les reformes de les pensions.

Intersindical Valenciana considera inadmissible la doble vara de mesurar de determinats ministres del govern espanyol, que posen l’accent en la reducció de la despesa pública en matèries com les pensions per justificar el manteniment de les reformes actuals i promocionar els plans privats de pensions, mentre es neguen a augmentar la pressió fiscal a les grans fortunes o no volen parlar d’una veritable reforma fiscal progressiva que ens homologue amb els països del nostre entorn.

Finalment, Intersindical Valenciana anuncia que donarà suport a totes les mobilitzacions del moviment de pensionistes i no dubtarà a convocar les mobilitzacions que siguen necessàries per defensar les pensions públiques i els drets de les persones pensionistes actuals i futures.