Drets laborals

Intersindical Valenciana se suma al rebuig del tancament de les fàbriques de Ford a Brasil

14 / 01 / 2021 | Intersindical

Carta de Francisco Sousa, Secretari General UIS Metall i Mineria de la Federació Sindical Mundial, sobre el tancament de les fàbriques de Ford a Brasil

Salvador (Brasil) 12 de gener de 2021.

UISMM repúdia el tancament de les fàbriques de Ford al Brasil

La Unió Internacional Sindical de Metal·lúrgics i Miners (UISMM) de la Federació Sindical Mundial (FSM) manifesta el seu rebuig a la decisió anunciada per la multinacional Ford, en aquest dilluns 11 de gener, de tancar les seves tres fàbriques a territori brasiler.

En total, sumats els llocs directes i indirectes, al voltant de 25 mil famílies seran afectades pel tancament de les activitats en Camaçari (Bahia), Taubaté (Són Paulo) i Horitzó (Ceará). La UISMM es posa al costat de les treballadores i treballadors i dels sindicats de cadascuna d’aquestes ciutats, amb la ferma decisió de revertir els acomiadaments i garantir l’ocupació de tota la plantilla.

És lamentable que Ford prenga aquesta decisió, sobretot en un moment de gran dificultat per a l’economia brasilera i enmig de la pandèmia de el nou coronavirus. L’empresa americana va obtenir guanys multimilionaris al Brasil en les dues últimes dècades. A més, ha rebut milionàries ajudes, subvencions i exempcions fiscals de govern federal, per mantenir els llocs de treball a les seves fàbriques.

En la condició de dirigent per més de deu anys del Sindicat dels Metal·lúrgics de Camaçari, a Bahia, vaig ser testimoni dels incomptables avanços que la plantilla de Ford i aquest sindicat van aconseguir en les negociacions amb Ford, des que la fàbrica va passar a produir en la regió, situada a uns 50 km de Salvador. Vam obtenir sous i drets dignes per a milers de treballadors i treballadores després de moltíssima lluita. Tenim la convicció que aquesta lluita no s’acabarà ací.

Per a la UISMM, la decisió de Ford també reflecteix la conjuntura econòmica mundial i la incompetència de el president brasiler, Jair Bolsonaro. La crisi de 2007-2008 encara repercuteix sobre el capitalisme, especialment en el poder imperialista dels EUA, amb greus conseqüències per a les seves empreses i el seu mercat de consum. D’altra banda, al Brasil, la deixadesa de el present govern, en relació a l’enfortiment de la indústria nacional, ha estat simplement vergonyosa. Hui això es reflecteix en els acomiadaments de Ford, però l’escenari és encara més complex. Bolsonaro ni tan sols ha garantit vacunes anticovid per protegir els 210 milions de brasileres i brasilers.

Brasil va viure un període de prosperitat entre 2003 i 2014, durant els governs populars de Lula i Dilma Rousseff, però el Cop d’estat de 2016 va portar retrocessos històrics per a la societat en general. L’elecció de Bolsonaro, el 2018, és el símbol més gran d’això terrible període. Les estadístiques demostren clarament la dimensió del desafiament a què els brasilers s’enfronten: s’estima que, en els últims cinc anys, al voltant de 13 mil petites, mitjanes i grans indústries s’han tancat.

Fa poques setmanes, Bolsonaro va ser interrogat sobre les possibles estratègies per treure al Brasil de la present crisi econòmica, i la seva resposta va ser que ell “no podria fer res”. Davant d’aquesta líder, per què li importaria a una multinacional mantenir els seus negocis o fins mateix buscar solucions per mantenir-se en territori nacional?

Mentre Bolsonaro veu com milers de treballadors perden els seus llocs de treball, fa tot just un mes, Ford va anunciar inversions de 700 milions de dolars a l’Argentina. Així, tot i tenir el mercat més gran de vendes de Sud-amèrica, Brasil ara haurà d’importar vehicles produïts pel seu veí. Al contrari el govern brasiler, el president de l’Argentina, Alberto Fernández, va actuar amb fermesa per incentivar la indústria del seu país.

UISMM reafirma el seu suport i entén que encara hi ha temps per negociar amb Ford i qualsevol multinacional que planeja acomiadar treballadors i treballadores en el territori brasiler. Governadors, dirigents, líders sindicals i empresaris de Ford i la indústria de l’automoció han buscar alternatives que impedisquen milers d’acomiadaments.

Francisco Sousa – Secretari General UIS METALL I MINERIA

Ford_BRASIL.pdf