A casa nostra

Intersindical Valenciana celebrarà el seu VI Congrés els dies 19, 20 i 21 de novembre a Alboraia

La setmana vinent estan convocades les primeres assemblees per debatre els documents congressuals

18 / 09 / 2021 | Intersindical

La setmana del 20 al 24 de setembre s’inicia el debat dels documents congressuals en les 17 assemblees comarcals convocades, així com en els òrgans dels sindicats que hi formen part. Un procés assembleari que finalitzarà en el Congrés que es celebrarà del 19 al 21 de novembre a Alboraia (l’Horta), sota el lema “Intersindical. La nostra veu. La nostra força”. Les ponències que es debatran són sobre política sindical, organització i estatuts, dones, salut laboral i medi ambient i internacional.

En el VI Congrés participaran al voltant de 140 delegades i delegats que representaran els 22.615 afiliats i afiliades dels 11 sindicats que la composen. Tambés es preveu una ampla representació de sindicats, moviments socials i partits polítics convidats que tindran una destacada presència.

La confederació Intersindical Valenciana, que es va constituir el maig de 2002, està formada pel Sindicat de Treballadors i Treballadores de les Administracions i Serveis Públics (STAS); Intersindical Salut; Sindicat de Treballadores i Treballadors de l’Ensenyament (STEPV); Sindicat de Treballadores i Treballadors del Metall (STM); Sindicat de Treballadores i Treballadors de la Indústria, Comerç i Serveis (STICS); Sindicat Ferroviari; Col·lectiu Autònom de Treballadors i Treballadores (CAT-PV); Sindicat de Treballadors per la Unitat de Classe (TUC); Organització Sindical Unitària de Treballadors (OSUT); Sindicat de Persones Pensionistes i Jubilades i Intersindical Jove.

La seva implantació al món laboral és de 659 delegades i delegats i, per sectors, té una presència important en les administracions i empreses públiques i en empreses privades, com Ford de Alumussafes, el diari Levante- EMV, el Corte Inglés de València, Elaborats Cárnicas Medina o centres de treball de l’àmbit privat de comarques, com ara, la Foia de Bunyol, la Plana de Requena - Utiel, la Vall d’Aiora, l’Horta o la Plana.

En la ponència d’Organització es destaca la necessitat de treballar per avançar en la cohesió, extensió i implantació de la Intersindical Valenciana. Per fer-ho, es proposa enfortir i dinamitzar l’organització, els diferents òrgans i estructures sindicals i posar en marxa plans de formació per a les delegades i delegats i les persones afiliades que serviran per avançar en el procés d’emancipació de les treballadores i treballadors i del nostre país.

A més s’aposta per adequar les estructures sindicals a les necessitats de les treballadores i treballadors i aprofundir l’impuls de la territorialitat, la democràcia, la participació i la sobirania de les seccions sindicals, sindicats confederats, afiliació i treballadores i treballadors en el marc de la confederació, alhora que s’avance en construir, ara i en el futur, més Intersindical Valenciana.

Complementàriament, en la Ponència de Política Sindical que porta com a titol “Ara més Intersindical” es planteja la necessitat de treballar per la cohesió i vertebració de la societat civil organitzada, envers la consecució d’una veritable transformació social cap a un model de relacions socials i laborals fonamentats en els principis d’igualtat, no-discriminació, solidaritat i justícia social i per aportar una major capacitat de mobilització i confrontació davant del pacte social que ha suposat una retrocés en els drets laborals. Per aconseguir-ho, es considera necessari dimensionar el Sindicat, créixer en tots els àmbits laborals, cohesionar, diversificar i guanyar pes en el món laboral i en el conjunt de la societat valenciana. En conseqüència s’aposta per seguir treballant als espais unitaris per construir un moviment social i popular que siga el motor de la millora de vida de les valencianes i valencians, la transformació social i l’avanç en l’autogovern de país.

En la situació actual, generada per les seqüeles de la crisi de 2008 i la sindèmia que patim, la ponència aposta per huit eixos bàsics de transformació que abasten una gran part dels àmbits de reivindicació de la classe treballadora i de la societat del segle XXI que han de ser la base de la política sindical per als propers anys. Aquests són: configurar un nou model de relacions laborals; assumir la perspectiva de gènere de manera sistèmica i transversal; dissenyar un nou sistema de protecció i apoderament social; potenciar els serveis públics; construir un nou model productiu; reformar el sistema fiscal i financer i acabar amb l’espoli fiscal; avançar cap a la sostenibilitat i la defensa del medi ambient i redefinir el concepte d’Estat. A més, aquests eixos es concreten en tot un paquet de reivindicacions i propostes per millorar les condicions laborals i econòmiques de les treballadores i treballadors siga quina siga la seua situació administrativa.

En la ponència de Salut Laboral i Medi Ambient es considera que són objectius irrenunciables: millorar les condicions de treball, eliminar els riscos, acabar amb la sinistralitat laboral i les malalties professionals. La salut és un dret fonamental, per la qual cosa es proposa continuar treballant per garantir-la als centres de treball. És per això que cal que siga transversal i una prioritat per a l’acció sindical i al treball de les delegades i delegats sindicals en les empreses i administracions.

Pel que fa al Medi Ambient, es considera imprescindible per a la classe treballadora, tant per la influència que aquest té en el desenvolupament i comportament de les persones –en tots els éssers vius– com perquè d’ell obtenim la matèria primera que necessitem i utilitzem per a viure. La defensa del medi ambient i l’adopció de mesures que impedisquen la seua degradació, contaminació i col·lapse, són objectius del conjunt del sindicat. Per a aconseguir-los treballem al costat de grups socials medi ambientalistes, ecologistes, fomentant la cooperació, perquè units som més forts, per a garantir un futur saludable i sostenible.

La crisi ambiental en la que ens trobem, fruit d’un sistema capitalista i de polítiques neoliberals depredadores en un món globalitzat, posa en perill la nostra societat i la nostra supervivència. Per això, en la ponència s’aposta per assumir compromisos i responsabilitats i reclamar polítiques i actuacions reals davant la declarada situació d’emergència climàtica al País Valencià.

Intersindical Valenciana es declara sindicat feminista. En eixe sentit, en la ponència d’Intersindical Dones, a més d’analitzar la situació de les dones al món laboral valencià, es proposen els objectius per al futur que es concreten en: lluitar contra la bretxa salarial; trencar el sostre de vidre; eliminar el sòl enganxós; fomentar la corresponsabilitat, que va més enllà de la mera conciliació; donar suport als col·lectius de dones precàries; intensificar el treball de l’Àrea de Dones i apostar pel feminisme com a pilar fonamental de l’organització i de l’alliberament de la classe treballadora.

En la ponència de Política Internacional es planteja continuar i impulsar el treball internacionalista, als àmbits sindicals i socials, que serveix per coordinar les respostes a les polítiques neoliberals, establir una xarxa de suport mutu i generar alternatives per avançar en el procés d’alliberament social dels pobles del món. En conseqüència s’aposta per continuar treballant per estretir les nostres relacions internacionals amb els sindicats i organitzacions dels diferents estats, amb especial atenció als països d’Europa, la Mediterrània i Amèrica Llatina i el Càrib i amb aquells que pertanyen a nacions sense estat o pateixen processos de colonització o d’agressió imperialista com són: Sàhara, Palestina, Kusdistan, Cuba, Colòmbia…

Finalment, prèviament a les sessions del VI Congrés tindrà lloc una conferència sindical en la que participaran els representants dels sindicats i de les organitzacions socials convidades per debatre sobre els reptes del sindicalisme del segle XXI i de les lluites per aconseguir un món més just, més lliure i més igualitari.