Els simulacres també eduquen

Intersindical Valenciana va estar present divendres passat en el simulacre realitzat al CEIP Pare Manjón de València, situat al barri de la Torre.

Imatge d'arxiu del CEIP Pare Manjón
Imatge d'arxiu del CEIP Pare Manjón
25 / 06 / 2026 | Intersindical

Aquest centre va ser seleccionat pel programa europeu Lead-Pro per a dur a terme una prova pilot, i es va escollir com a supòsit una inundació, ja que va ser un dels centres greument afectats per la DANA d’octubre de 2024. Aquest programa és una iniciativa europea d’investigació finançada per la Unió Europea, l’objectiu de la qual és millorar la gestió d’emergències i catàstrofes naturals mitjançant l’ús d’intel·ligència artificial avançada, l’Internet de les Coses (IoT) i l’anàlisi de dades.

En el simulacre van participar la Policia Local, el Cos de Bombers de l’Ajuntament de València i la Creu Roja.

En un primer moment es va decidir realitzar una evacuació vertical; és a dir, totes les persones que es trobaven a la planta baixa es van refugiar a la primera planta. El segon pas va consistir en l’evacuació cap a un punt segur. Es van evacuar totes les aules d’Infantil i Primària, acompanyades pel personal docent i no docent del centre i escortades per la Policia Local, que prèviament havia procedit al tall del trànsit als carrers adjacents.
En arribar al punt d’atenció, els esperava la Creu Roja amb un punt d’avituallament, una zona d’assistència sanitària i diverses ambulàncies.

En l’última fase es va simular l’extraviament d’un xiquet i d’una xiqueta, als quals s’havia de localitzar mitjançant un dron equipat amb càmera tèrmica. La prova es va realitzar amb la col·laboració d’una persona que portava la motxilla del xiquet, la qual va ser localitzada ràpidament.

Volem destacar el comportament exemplar de tot l’alumnat d’Infantil i Primària durant el desenvolupament del simulacre. Considerem que aquest tipus d’entrenaments en situacions d’emergència permeten aprendre com reaccionar davant una eventualitat d’aquestes característiques, no sols dins del centre educatiu, sinó també en qualsevol altre entorn al llarg de la vida.

També volem agrair la col·laboració de tots els serveis externs que hi han participat, la qual valorem molt positivament. Per tot això, recomanem als equips directius dels centres educatius que, sempre que siga possible i en funció de les característiques de cada simulacre, compten amb la participació de recursos externs com ara la Policia Local, els Bombers, la Creu Roja, el personal sanitari i altres serveis d’emergència.

Tanmateix, considerem necessari que els equips directius compten amb la participació de les delegades i els delegats de prevenció de riscos laborals. La nostra presència en aquest tipus d’actuacions no sols garanteix una observació especialitzada des de la perspectiva preventiva, sinó que també afavoreix la detecció de possibles aspectes de millora i contribueix a consolidar entorns educatius més segurs i preparats davant qualsevol emergència.




Deixa un comentari






  • Aquesta és l'opinió personal de les i dels internautes, no d’Intersindical Valenciana.
  • No està permés fer comentaris o manifestacions que atempten contra el dret a la llibertat d'expressió legalment establit ni que siguen contraris a l'honor, intimitat o dignitat de les persones o organismes.
  • Ens reservem el dret a eliminar els comentaris que considerem que incompleixen el punt anterior o que tracten qüestions alienes a la temàtica dels articles.
  • Els comentaris seran publicats una vegada hagen sigut revisats.
  • No és acceptable la publicitat i serà tractada com a "spam" o correu no desitjat.
  • Està prohibit l'ús de noms o identitats falses. Cas que es detecte aquesta situatió, el comentari serà esborrat. Així mateix, està prohibit incloure en els missatges o comentaris dades de caràcter personal o qualsevol altra informació que revele la identitat de les persones físiques o jurídiques, especialment relatives a menors d'edat.