Salut Laboral

Intersindical Valenciana demana la dimissió de tot el Consell en la COPASESA

El Consell deixa en paper mullat i enfangat la seguretat i salut del personal de la Generalitat

17 / 12 / 2024 | Intersindical

El Govern Valencià ha convocat la Comissió Paritària de Seguretat i Salut Laboral (COPASESA). Però no ho ha fet per interés propi o per la sol·licitud que Intersindical Valenciana Salut Laboral va traslladar en octubre, sinó per requeriment de la Inspecció de Treball. El Consell demostra així que no té cap interés en la Seguretat i la Salut Laboral. Continuen sense voler parlar de tot el que tenim pendent amb l’administració valenciana en aquesta matèria, des de fa ja massa anys. En setembre no ens convocaren a les meses tècniques per al desenvolupament del decret 40/2023.

Estem fartes de tantes lleis i normes que després no s’apliquen. Com el decret 40/2023, com els plans d’autoprotecció i evacuació, com els plans de prevenció de les conselleries… Tots enfangats

El 29 d’octubre, la Generalitat va posar en risc la vida de les seues treballadores i treballadors. Personal docent va morir en tornar cap a casa des dels centres educatius. La barrancada va sorprendre al personal de neteja en moltes escoles i va faltar ben poc perquè s’ofegaren. En nom d’Intersindical Valenciana -i també com a ciutadà de l’Horta Sud- he transmés la ràbia que sentim als directors generals de la Generalitat presents en la COPASESA. És la ràbia de les veïnes i veïns de l’Horta sud, de la Ribera i de la resta de localitats afectades per la dana per la seua incompetència i abandó. Ens han abandonat a la nostra dissort tant el dia 29 com els dies i setmanes posteriors. Els representants del Sindicat, en nom de la ciutadania, hem exigit la dimissió de tot el Consell. Ja no confiem més en ells. Per desgràcia, la desafecció de la població amb les institucions és total.

Els centres educatius han estat abandonats per la Conselleria, no han enviat ni una granera, ni una pala ni un EPI per a la seua neteja. Tanmateix, han estat els docents, les famílies i milers de voluntaris els que han netejat les escoles. TRAGSA va arribar als centres 3 setmanes més tard quan ja estava tot net. Això sí, encara quedava i queden molts centres, parcial o totalment destruïts, per reconstruir. Com també passa amb els centres de salut de moltes localitats.


Si no estan al CECOPI es que estan de farra al restaurant

Protocol d’actuació en cas d’alerta meteorològica per al personal de l’administració de la Generalitat.

El govern valencià ha presentat aquest protocol a requeriment de la Inspecció de Treball. Intersindical Valenciana no volem un altre protocol que es quede en paper mullat, mai millor dit. Estem fartes de tantes lleis i normes que després no s’apliquen. Com el decret 40/2023, com els plans d’autoprotecció i evacuació, com els plans de prevenció de les conselleries… Tots ells han quedat en paper mullat i enfangat.

En cas d’una situació d’emergència cal una comunicació àgil i centralitzada, amb una plataforma amb les dades actualitzades en tot moment. Hem de tindre clar qui està al comandament, tècnics competents, i no un torero o un putero incompetent. A més a més, la piràmide de decisions i comunicació ha d’estar prèviament establerta.

També a més de les inundacions, necessitem un mapa d’edificis vulnerables de la Generalitat Valenciana (escoles, instituts, centres de salut, hospitals, jutjats, etc.) davant sisme, huracans i tornados, inundacions, incendis forestals o contaminació química. L’emergència climàtica ja està ací, tot i els negacionistes del Consell, per tant, hem de previndre les pitjors situacions per exposar-nos mínimament als riscos possibles.

En una situació d’emergència com la dana, estiguérem dies sense llum, ni cobertura telefònica, ni internet, per tant, no podem confiar en la comunicació telefònica. En el Japó, els quals tenen molta més experiència en catàstrofes que nosaltres, totes tenen una ràdio de piles en casa, perquè és l’únic que funciona en una situació així. Ací la nit del 29 d’octubre el telèfon del 112 no va funcionar, només la ràdio d’Apunt va suplir les seues funcions.


Avinguda de la Rambleta en Catarroja el 30 d’octubre

Acord en matèria de drets sindicals per a l’ordenació de l’acció sindical.

Des d’Intersindical només volem assenyalar que ens resulta curiós com en totes les meses el sindicat majoritari tindrà un alliberat més, menys en la COPASESA on nosaltres som majoritaris. Aquest acord signat per UGT, CCOO i CSIF en la mesa 1 torna a discriminar al nostre sindicat. Els sindicats majoritaris gràcies a l’EBEP varen deixar fora d’aquesta mesa de decisió a la Intersindical.

En el torn obert de paraula els representants del sindicat han fet un repàs de les propostes per a la millora de la seguretat i la salut del personal dels serveis públics que presentarem Intersindical Valenciana a la COPASESA de juny. D’aquestes molt poques s’han implementat. Per tot açò, afirmem que el Consell no mostra gens d’interés en la SSL de les seues treballadores i treballadors.

El decret 40/2023 continua sense desenvolupar-se ni aplicar-se:

  • 1. Resten sense dotar els Serveis de Prevenció Propis.
  • 2. Continua sense garantir-se la vigilància de la salut a tot el personal depenent de la Generalitat Valenciana.
  • 3. Segueixen sense actualitzar i posar en vigor els plans d’autoprotecció ni realitzar els simulacres anuals d’emergència. El personal no coneix les mesures d’emergència.
  • 4. Agraïm que s’haja adoptat el FPSICO en totes les direccions territorials de la Conselleria d’educació.
  • 5. Tornem a insistir que el pla de prevenció de cada conselleria es concrete i adapte. El pla de prevenció ha de contemplar una plataforma digital on s’arreplegue tota la informació, amb diferents permisos d’accés, i accessible per als membres del comité.
  • 6. Perseveren en no constituir ni reunir trimestralment els CSSL i, així mateix, als constituïts no acudeixen els representants de l’administració a les seues reunions, demostrant amb fets el poc interés del govern valencià en la seguretat i salut de les seues treballadores i usuàries. El servei de relacions institucionals hauria de tindre controlats tots els comités.
  • 7. A la Conselleria d’Educació insistim a exigir que el protocol d’actuació davant d’agressions al personal dels centres educatius aprovat en mesa siga publicat ja. A més, tornem a demanar una guia d’actuació davant una agressió que facilite la seua consulta al personal docent que ha sigut agredit i als equips directius i crear un manual de bones pràctiques en les entrevistes i notificacions professorat-famílies. Cal un protocol específic per als Centres d’Educació Especial per les característiques dels alumnes i les sues agressions reiterades.
  • 8. També en Educació les URC estan desbordades, sobretot la de la direcció territorial de València, la qual s’hauria de dividir en 2 o 3 direccions territorials d’educació per ser operativa, com ja passa en Sanitat. No s’ha dotat d’hores ni als representants de l’administració ni als dels sindicats com va requerir la Inspecció de Treball a instàncies de l’STEPV-Intersindical Valenciana.
  • 9. Així com, continuem demanant que es realitzen en tots els sectors campanyes semblants a la realitzada enguany per la Conselleria de Sanitat en defensa de les seues treballadores i treballadors davant les agressions, com a autoritat que també som.
  • 10. Agraïm que finalment s’ha publicat el pla de salut mental, tot i no ser el que vàrem negociar amb l’administració. Així com. que es va publicar en educació quan realment afecta a tota la funció pública.
  • 11. Per últim, tornem a insistir en la proposta que férem amb el decàleg de centres de treball sostenibles. Com hem comprovat amb la dana la salut del planeta afecta la salut laboral. Volem Ecoauditories als centres de treball i el foment de la mobilitat sostenible. Hem comprovat amb la dana i la pèrdua de milers de vehicles privats com d’indiscutible es fa invertir en transport públic i col·lectiu.

Hi ha molta feina a fer per millorar la seguretat i salut laboral i no s’està fent res. Sempre em acudit als comités i comissions amb voluntat de diàleg, tot oferint propostes de trellat que pensem som raonables.

Per tot el que acabem de dir, ens temem que el nou protocol d’actuació en cas d’alerta meteorològica acabe també en paper mullat i, a més a més, enfangat.


Decàleg de Centre de treball sostenible presentat per Intersindical Medi Ambient la primavera passada.




Deixa un comentari






  • Aquesta és l'opinió personal de les i dels internautes, no d’Intersindical Valenciana.
  • No està permés fer comentaris o manifestacions que atempten contra el dret a la llibertat d'expressió legalment establit ni que siguen contraris a l'honor, intimitat o dignitat de les persones o organismes.
  • Ens reservem el dret a eliminar els comentaris que considerem que incompleixen el punt anterior o que tracten qüestions alienes a la temàtica dels articles.
  • Els comentaris seran publicats una vegada hagen sigut revisats.
  • No és acceptable la publicitat i serà tractada com a "spam" o correu no desitjat.
  • Està prohibit l'ús de noms o identitats falses. Cas que es detecte aquesta situatió, el comentari serà esborrat. Així mateix, està prohibit incloure en els missatges o comentaris dades de caràcter personal o qualsevol altra informació que revele la identitat de les persones físiques o jurídiques, especialment relatives a menors d'edat.