Crida per una setmana europea de mobilització educativa

(*) Consell Internacional del Fórum Internacional de l’Educació,

ESPANYA: STES-i, CCOO, UGT, CGT
ALEMANYA: Padagoginnen fur donin Frieden;
REGNE UNIT: NUT Birmingham;
FRANÇA: Attac France, FSU (SNES-SNESUP-SNUIPP), FERC.CGT, Lligui de l'enseignment, CEMEA, ICEM Pedagogi freinet, GFEN, UNEF;
GRÈCIA: Olme;
IRLANDA: Attack;
ITÀLIA: CGIL Scuola, Assemblea de Moviments contra la reforma Moratti;
PORTUGAL: FENPROF;
EUROPA: ESIB

CRIDA DEL
FÒRUM SOCIAL EUROPEU

La semana europea de movilizaciones en la Educación inicia con éxito su andadura

Del 9 al 15 de maig de 2005:
Crida per una setmana europea
de mobilització educativa

11 DE MAIG CONCENTRACIONS-MANIFESTACIONS

ALACANT: 19 h Concentració manifestació. Delegació Consell. Av. Dr. Gadea
CASTELLÓ: 19’30 h Concentració. Delegació de Govern (Casa dels Caragols)
VALÈNCIA: 19 h Concentració manifestació. Plaça Mare de Déu

CONVOQUEN: Plataformes per l'Escola Pública, Federació d'Associacions de Pares i Mares “Gonçal Anaya”, CGT, FE-CCOO, FETE-UGT, STEPV-Iv, CGT, SE, CEPC, BEA, Campus Jove, Federació Escola Valenciana, MRPs, Junta de Directors, ADIDE
ADHESIONS: Juntes de Personal Docent no Universitari d’Alacant, Castelló i València, Fórum Social de València, PSPV-PSOE, EUPV, BLOC, ERPV

La Plataforma per l’Escola Pública del País Valencià, s’adhereix a la Crida per una Setmana Europea de Mobilització Educativa proposada pel Fòrum Social Europeu i signada per diferents agents de l'educació,moviments, organitzacions, sindicats i associacions (*), per la qual cosa, ens reafirmem en els principis de laPlataforma Mundial de Lluites adoptada pel tercer Fòrum Mundial de l'Educació de 2004 a Porto Alegre:

1)   L'educació és un bé públic mundial prioritari i un dret humà inalienable que influeix en la vida de totes les persones.

2)   Aquest dret és essencial per a l'accés als altres, la construcció de valors basats en la solidaritat, l'emancipació i la pràctica de la ciutadania.

3)   Les polítiques públiques han d’assegurar la realització d'aquests drets.

4)   L'Estat té el deure de garantir de forma universal i gratuïta, sense discriminació ni exclusions, el dret ple a una educació pública emancipadora a tots els nivells i en totes les modalitats.

Per aquestes raons ens pronunciem contra totes les polítiques neoliberals en educació i formació, que poden ser introduïdes amb les directives europees.

-Contra la subordinació de l'educació a les necessitats del mercat.

-Contra la precarització del personal que treballa en l'escola.

-Contra l'augment de les desigualtats socials.

-Contra l'empobriment i la reducció dels programes que priven la majoria de la població del ple accés a la cultura.

Per això, l'educació, com un dret inalienable de tothom, ha de ser un servei públic d'alta qualitat.

-Per l'èxit escolar, la qualificació i el desenvolupament personal de tots els joves.

-Per la igualtat entre l’alumnat.

-Per una formació d'alt nivell i la millora de les condicions de treball per a totes les persones amb ocupació laboral en el sector de l'educació.

-Per l'augment de la despesa pública en educació (almenys el 7% del PNB).

-Per un pensament crític i una ciutadania activa.

-Per una investigació i un ensenyament superior al servei prioritari de la creació i difusió dels sabers.

-Per una escola arrelada al medi. Per una escola valenciana.

-Per la integració de les persones amb necessitats particulars, immigrants i refugiats.

-Per la participació, la democràcia i els drets de l’alumnat i els joves.

-Per la reducció de les despeses en armament i defensa i l'augment en els pressupostos educatius.

-Per la promoció de la pau, la cooperació, la solidaritat i els drets humans sense discriminació.

En aquest sentit, les escoles, els instituts i els centres d'ensenyament superior han de convertir-se en espais públics democràtics i col·lectius que acullen, reconeguen, valoren i creen relacions entre els diferents sectors (professorat, estudiants, famílies i comunitat educativa).

Per tot això considerem necessari i fem una crida a desenvolupar una mobilització àmplia dels joves i de tota la comunitat educativa, famílies i ciutadania entre el 9 i el 15 de maig

En la mañana de hoy se ha presentado, en la sede de STEs-intersindical, la Semana Europea de Movilización Educativa, que transcurre paralelamente en Francia, Grecia, Italia, Portugal y España, auspiciada por distintos sindicatos y movimientos sociales, y que cuenta también con el respaldo de distintas organizaciones de Gran Bretaña y Alemania. "La educación no está en venta" y "Somos ciudadanos, no consumidores" son los dos principales eslóganes de la campaña.

Para reforzar el carácter europeo de esta iniciativa que pretende denunciar las políticas neoliberales en educación se trasladó a Madrid Richard Hatcher, profesor de la Universidad Central England de Birmingham, y sindicalista de NUT –National Union Teachers, central mayoritaria en Inglaterra, con 250.000 afiliados-. Hatcher resumió los peligros a que se enfrentan los distintos países de la UE si se sigue el modelo de Inglaterra, avanzadilla en este terreno; especialmente alertó contra la creciente competitividad entre centros –ligada a la publicidad de los resultados del alumnado-, la precarización laboral y la introducción de las empresas como patrocinadoras de los centros públicos.

Asimismo, se contó con la presencia de Begoña Suárez, del Secretariado Confederal de STEs-i, quien subrayó la importancia de esta iniciativa común en el seno de la UE, que abre el paso a una colaboración más estrecha y continuada de los movimientos sociales; José Antonio Pérez, de CGT Enseñanza, quien señaló la anomalía que aun en el contexto de las políticas privatizadoras en Europa sigue suponiendo la doble red del sistema español y Juanjo López, secretario general del Sindicato de Estudiantes, quien criticó distintos aspectos de la LOE y anunció posibles movilizaciones para octubre en institutos y universidades.

Durante estos días se han sucedido acciones reivindicativas en distintos territorios del Estado español, entre las que caben destacar las exitosas manifestaciones habidas en Valencia, Alicante y Castellón, la concentración en Pamplona frente al Parlamento o los distintos actos celebrados en Navarra y Asturias, donde la Semana culminará con una marcha a pie por la Escuela Pública desde Oviedo hasta Gijón.

Por otro lado, mañana será también un día clave en el desarrollo de estas movilizaciones en otros países como Grecia, donde se prevé una multitudinaria manifestación en Atenas y, sobre todo, en Italia, donde hay prevista una huelga general de la enseñanza en apoyo a las reivindicaciones de esta Semana y en contra de la ley Moratti de Educación, uno de los proyectos del gobierno Berlusconi que se ha encontrado con una mayor respuesta social.

Confederación de STEs-intersindical 13-5-05

CRIDA DEL FÒRUM SOCIAL EUROPEU

Aquesta crida va dirigida a tota la ciutadania, a les treballadores i treballadors de les escoles, instituts i universitats. A les famílies, el món de la cultura, la ciència, l'art i l'espectacle. Als parlamentaris, organitzacions sindicals i associacions.

Nosaltres, agents de l'educació, moviments, organitzacions, sindicats, associacions, membres de la societat civil que hem participat en el Fòrum Social Europeu de Londres, proposem a totes les organitzacions europees vinculades a l'educació la crida següent:

Ens reafirmem en els principis de la Plataforma Mundial de Lluites adoptada pel tercer Fòrum Mundial de l'Educació de 2004 a Porto Alegre.

1. L'educació és un bé públic mundial prioritari i un dret humà inalienable que influeix en la vida de totes les persones.

2. Aquest dret és essencial per a l'accés als altres, la construcció de valors basats en la solidaritat, l'emancipació i la pràctica de la ciutadania.

3. Les polítiques públiques han d’assegurar la realització d'aquests drets.
  4. L'Estat té el deure de garantir de manera universal i gratuïta, sense discriminació ni exclusions, el dret plé a una educació pública emancipadora a tots els nivells i en totes les modalitats.

Per aquestes raons ens pronunciem contra totes les polítiques neoliberals en educació i formació, que poden ser introduïdes amb la Directiva Bolkenstein.

-Contra la subordinació de l'educació a les necessitats del mercat.
-Contra la precarització del personal que treballa en l'escola.
-Contra l'augment de les desigualtats socials.
-Contra l'empobriment i la reducció dels programes que priven a la majoria de la població del ple accés a la cultura.

Per això, l'educació, com un dret inalienable de totes i tots, ha de ser un servei públic d'alta qualitat.

-Per la igualtat entre l’alumnat.
    -Per una formació d'alt nivell i la millora de les condicions de treball per a totes les persones emprades en el sector de l'educació.
    -Per l'augment de la despesa pública en educació (almenys el 7% del PNB).
    -Per un pensament crític i una ciutadania activa.
    -Per una investigació i ensenyament superior al servei prioritari de la creació i difusió dels sabers.
    -Per la participació, la democràcia i els drets de l’alumnat i els joves.

Per tot això considerem necessari desenvolupar una mobilització àmplia dels joves i de tota la comunitat educativa, famílies i ciutadania.

Fem una crida a celebrar la Setmana Europea de mobilització i iniciatives entre el 9 i el 15 de maig de 2005, que implique a tota la societat

ALEMANYA: Padagoginnen fur donin Frieden
    REGNE UNIT: NUT Birmingham
    ESPANYA: STEs-i, CCOO