Mesa Per una Societat Laica al País Valencià

Taula Rodona

"Davant la paralització de la LOCE:

La religió fora de l'escola"

Dolors Sanchez, Marc Adell, Joan Pau Cimarro, Rafa Rius

Club Diario Levante Dijous 17 de juny, 19 hores

LEVANTE-EMV

«Sí a la historia de las religiones, pero no a su doctrina»

Los profesores sugieren quitar la Religión como asignatura y fuera del horario escolar

Jessica F. Peña, Valencia

La conclusión generalizada del debate celebrado en el Club Diario Levante fue «sí a la religión como instrucción, como parte de la historia, pero no a la doctrina religiosa. Eso se debe dejar para la intimidad de los hogares, las parroquias...». Diversos profesores de centros públicos se reunieron para compartir opiniones y experiencias respecto a la reciente paralización de la LOCE y su incidencia en la religión.

El presidente del Forum Europeo de Administradores de la Educación en la Comunidad Valenciana, Marc Adell, explicó que la religión se estudia «desde un planteamiento dogmático y sectario, al igual que otros ámbitos de la vida, pues se debe conocer que hay otras sociedades, que existe la multiculturalidad y, para convivir con las distintas religiones hay que conocerlas bien», explicó Adell y añadió que si lo que se pretende es formar ciudadanos «con criterios deben estar informados y poner la cultura religiosa junto a las demás culturas de la escuela».

Por su parte, Dolors Sànchez matiza las palabras de Adell diciendo que no está de acuerdo «con sacar la religión fuera de la escuela porque el hecho religioso en su forma antropológica, o como parte de la historia incluso como interpretación social es fundamental en la educación». «La religión debe ser como un factor más de de comprensión de fenómenos sociales», recalca la profesora y añade que, el «problema» de la religión «es que forma parte de la estructura curricular, es decir, es una asignatura que hay que extraer fuera del horario escolar».

El profesor de educación de adultos, Rafa Rius, aportó una perspectiva histórica y un análisis distinto a la cuestión religiosa. En concreto, señaló que desde la Revolución Industrial, «la iglesia quiere monopolizar el enseñamiento en las escuelas como ámbito de control», y además dijo que la religión «debe pertenecer al foro interno e íntimo de las personas, de un encuentro con uno mismo» y por ello defendió que la escuela «debe ser laica». Respecto a lo enunciado por sus compañeros, el profesor está conforme en que la religión se extraiga fuera del horario escolar «pero que se estudie la historia de las religiones igual que se estudia historia del arte o como parte del pensamiento humano, pero nunca como doctrina», concluyó.

El coordinador del encuentro, Joan Pau Cimarro se preguntó en voz alta «¿por qué la conferencia episcopal tiene tanto interés en que se incluya la religión en la escuela? ¿realmente piensan que dos horas semanales de clase a la semana adoctrina a los niños?». A lo que Marc Adell respondió que poner como asignatura la religión en los centros públicos «es un reduccionismo a los católicos» pues se debe enseñar «una perspectiva más plural, que los niños conozcan las diferentes religiones y que se desprovea la dimensión catequizadora de la religión».

De nuevo, la profesora Sànchez destacó en su intervención que si no se habla de laicismo «seguirá pasando que las leyes educativas reintroduzcan a la religión como asignatura evaluable, que se sigan dando forma a los rituales del país, como se pudo ver en la boda de Don Felipe y Doña Leticia, o en la homilía de Monseñor Rouco Varela, que el funeral de estado católico por las víctimas del 11-M, siendo Que algunos de ellas ni siquiera profesaban esa religión», y manifestó que por eso «es importante el laicismo».

COMUNICAT DE PREMSA 06-05-2004

REUNIÓ DE LA MESA PER UNA SOCIETAT LAICA AL PAÍS VALENCIÀ

La Mesa per una Societat Laica al País Valencià reunida el 6 de maig, ha decidit impulsar tot un conjunt d'accions encaminades a clarificar la situació de l'ensenyament de la religió arran primeres mesures anunciades pel nou govern espanyol (acts de la Plataforma per l'Ensenyament Públic, debats públics, etc.)

En aquesta direcció, la Mesa Manifesta:

• La satisfacció per l'anunci del Ministeri d?Educació de suspendre la imposició de l'assignatura de Religió prevista per l'anterior govern. Emplacem a les institucions i a la societat civil a dialogar serenament sobre quin és el millor àmbit per a l'ensenyament religiós. En qualsevol cas, la Mesa entén que l'ensenyament de les religions ha de restar al marge de l'ensenyament obligatori i fora de l'horari escolar.
  • La preocupació per l'anunci de la Conselleria de Cultura, Educació i Esports de mantenir l'assignatura de religió catòlica, com preveu la LOCE malgrat la suspensió anunciada pel Ministeri a Madrid. Si l'Administració educativa continua amb aquesta poc sensata insistència pot provocar el pròxim curs un conflicte de conseqüències imprevisibles en una societat moderna i secularitzada.
  • La indignació pels sermons polítics  del bisbe de Castelló i responsable de la Subcomisión per a la Familia i la Defensa de la Vida de la Conferencia Episcopal, Juan Antonio Reig, que ha emprat amb expressions homòfobes i acusacions de 'bàrbars' als qui mantenen que l'adoctrinament religiós ha de restar fora de les institucions escolars.

La nostra sorpresa per les agressions patides a Madrid pel protagonista d'una obra teatral amb títol blasfem i l'autor, Iñigo Ramirez de Haro, així com la destrucció de l'escenari realitzada per elements de l'extrema dreta. La llibertat d'expressió és un dret fonamental que la intolerància no pot destruir.

COMUNICAT DE PREMSA 5-03-2004

Mes de 80 organitzacions han decidit impulsar la Mesa Per una Societat Laica al País Valencià amb la campanya Per una societat laica. La religió fora de l'escola.

Avui representants d’aquestes organitzacions (1) han realitzat una roda de premsa a la seu de STEPV-Iv per a donar a coneixer els seus objectius.

La campanya Per una societat laica. La religió fora de l'escola, es va iniciar el 25 de febrer amb una primera recollida d’adhesions i continuará ara amb una difusió pública de la campanya, on es demanaran més adhesions personals i col·lectives, i els pronunciaments de claustres i consells escolars de centre i municipals.

La MESA denúncia com una de les mesures que contempla la la nova Llei Orgànica de Qualitat de l'Educació (LOCE), “plegant-se als desitjos de la Conferència Episcopal, és estendre la doctrina i els ensenyaments religiosos a tot l'alumnat a través de les dues opcions (tant la confessional com la no confessional)”   i com aquesta llei  “suposa una reculada per al nostre sistema educatiu.”, i com amb ella “l'increment dels concerts amb l'ensenyament privat i una major segregació escolar aprofundiran la desigualtat social i el deteriorament de l'escola pública”.

La MESA exigeix “la derogació dels acords amb el Vaticà” i  “que la religió isca fora del currículum escolar, perquè les creences religioses i no religioses formen part de l'àmbit privat.” Al mateix temps que “amb els diners públics no es pague l'adoctrinament religiós”.

La Mesa per últim es pronúncia per “un ensenyament científic i humanística que propicie una educació per a la interculturalitat, que defense la llibertat de pensament i de consciència i que eduque en valors democràtics i en la tolerància.”

(1)    En la foto d'esquerra a dreta  persones i organitzacions presents a la roda de premsa: Amadeu Sanchis (Esquerra Unida); Miguel A. Ferris (CGT); Albert Sansano (STEPV-IV), Gonzalo Anaya (ERPV),  Barbara Peris i Cuchita Lluch  (BLOC)

(Podeu afegir la vostra adhesió fent clic ací: asansano@eresmas.net)

Manifest:

"Per una societat laica. La religió fora de l'escola"

Les entitats i persones que signem aquesta declaració creiem que la nova Llei Orgànica de Qualitat de l'Educació (LOCE) suposa una reculada per al nostre sistema educatiu. L'increment dels concerts amb l'ensenyament privat i una major segregació escolar aprofundiran la desigualtat social i el deteriorament de l'escola pública.

La LOCE atempta, entre altres, contra principis com la igualtat d'oportunitats, la participació i el control social de l'educació. Actua contra el lliure pensament i la llibertat de consciència. A més, posa en greu perill els avanços realitzats cap a la coeducació.

En efecte, una de les mesures que contempla la LOCE, plegant-se als desitjos de la Conferència Episcopal, és estendre la doctrina i els ensenyaments religiosos a tot l'alumnat a través de les dues opcions (tant la confessional com la no confessional)

Volem que la religió isca de l'escola pública: Les creences religioses formen part de l'àmbit privat i, per tant, l'ensenyament de les religions han de restar al marge de l'ensenyament obligatori i fora del currículum escolar. L'escola, avui més que mai, ha de ser un espai públic: l'adoctrinament religiós o ideològic ha de situar-se fora de l’escola.

Per això, defensem un model d'escola laica, que eduque sense dogmes, en valors humanistes i universals, en la pluralitat i en el respecte als drets humans, en l'assumpció de la diferència i de la diversitat, i en els valors ètics, no sexistes i democràtics. Volem una escola on estiguen còmodes, tant l’alumnat no creient com el creient de les diverses religions o creences.

Diverses organitzacions hem interposat recursos davant els tribunals, amb l’objectiu d'aconseguir la declaració d'inconstitucionalitat i la suspensió de l'obligació d'estudiar i avaluar la religió. Així mateix, hem iniciat una campanya a favor d'una escola laica.

La societat demana una secularització més intensa de la vida pública, i no regressar a l'Estat confessional catòlic, ni propiciar l'aparició d'altres fonamentalismes religiosos. Els poders públics no poden seguir parapetant-se en uns acords pactats amb el Vaticà, abans d'aprovar-se la Constitució, amb la intenció d'anul·lar la llibertat de consciència dels ciutadans i les ciutadanes.

Exigim la derogació dels acords amb el Vaticà i exigim que la religió isca fora del currículum escolar, perquè les creences religioses i no religioses formen part de l'àmbit privat. Exigim que amb els diners públics no es pague l'adoctrinament religiós.

Sí a un ensenyament científic i humanística que propicie una educació per a la interculturalitat, que defense la llibertat de pensament i de consciència i que eduque en valors democràtics i en la tolerància.

País Valencià, març de 2004

ADHESIONS                                                           darrera actualització: 28/03/2007 16:49:32

Col.lectius:

Confederació d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes de la Comunidat Valenciana “Gonzalo Anaya;    SINDICAT DE TREBALLADORES I TREBALLADORS DEL PAÍS VALENCIA (STEPV-Iv)

; CONFEDERACIÓ GENERAL DEL TREBALL (CGT);   INTERSINDICAL VALENCIANA;   SINDICAT D’ESTUDIANTS;   FEDERACIÓ MOVIMENTS DE RENOVACIÓ PEDAGÒGICA DEL PAÍS VALENCIÀ;  ESQUERRA UNIDA DEL PAÍS VALENCIÀ;   BLOC NACIONALISTA VALENCIA ;  FORUM SOCIAL DE VALÈNCIA (FSV*); ESQUERRA VERDA- INICIATIVA PEL PAÍS VALENCIÀ;   ESQUERRA REPUBLICANA DEL PAÍS VALENCIÀ;  COLECTIU DE MESTRES DE LA SAFOR;   CASAL JAUME I D’ELX, BLOC DE PROGRÉS JAUME I  DE L’ALCUDIA;   ESCOLA D'ESTIU MARINA-SAFOR;    CERAI  (Centre d’Estudis Rurals i d’Agricultura Internacional);   Col·lectiu Lambda de lesbianes, gais i transsexuals;  Grup local de València d´ Europa Laica; ca revolta; Claustre del CEIP ORBA; Claustre del C.P." VICENTE BLASCO IBÁÑEZ" d'Elx; masdemocracia;  AGRUPACIÓ CIUTADANA ARC IRIS DE SIMAT DE LA VALLDIGNA ( grup municipal); MRP CODERI; mesa dels agents socials per la fpa; APA del col·legi públic Miguel Hernandez de Sant Vicent del Raspeig (Alacant); AMPA del C.P." Vicente Blasco Ibáñez" d'Elx;  Col.lectiu de Literatura Infantil i Juvenil d'Elx; ENTREPOBLES; MRP ESCOLA D'ESTIU "GONÇAL ANAYA" València; mas democracia;

(*)FSV: 60 organitzacions de Valéncia i Comarca de l'Horta

Personals:

Salvador Benavent i Martínez  (IES Monserrat Roig- Elx);   M. Assumpció Boix Guilló. Elx;   Jose Antonio Carrasco Pacheco;   Joan Pau Cimarro (Area Política Educativa-STEPV-Iv)Salus Herrero; J.M. Cintas Bravo;   Vicent Estrada (MRP Escola d'Estiu Terres del Sud i Director del CP Miguel de Cervantes d'Elx);  Gloria Marcos (Coordinadora d'Esquera Unida del País Valencià);  Albert Sansano (Area Política Educativa-STEPV-Iv);  Javier (E.Tigran);  Joan Bta. Malonda Grau, (C.P. Sant Jaume Almoines);   Charo Altable;   Ismael Sanz Vàzquez;   Carmen Sanz Simón;  Leslie Toledo (FME-Porto Alegre);   Joan-Francesc Peris (Coordinador d'Esquerra Verda-Iniciativa pel País Valencia);   Amparo Bolumar (Valencia);   Eduardo Moreno  (Valencia); Rosaura Serra Escorihuela (Departament de Filología Universitat Jaume I;   Andreu Alonso i Macià (Elx) ;   Miquel Jordi Diez i Pérez (Elx);   Angustias Bertomeu Martínez (empresaria);   Gonzalo Anaya (professor); Guillem Pérez i de Lanuza (CEPC-Universitat de València);   Agustí Cerda (President ERPV);   Ruth Sánchez Ortiga;   Manel Castañeda Morcillo (periodista);  Carles Arnal Ibañez. (Diputat a les Corts Valencianes d´Els Verds);   Miquel Jordi Diez i Pérez (Elx);  José Gimeno Sacristán (Universitat de Valéncia); Manuel A. Cabanilles (STEPV-Iv) La Safor;  José Juan González I.E.S. LLOIXA (San Joan . Alicante); Tomas Moreno (STEPV-IV. Horta Nord- Camp de Morvedre); Rosa Solbes (Periodista);  Teresa Quesada; Josep Martínez; Pepa Pellicer i Grau (València);Alberto Moll Ortí I.E.S. Lluís Vives - València; Agustí Agulló i Marcos- ELX; Artur Gallego Lainez I.e.S. Enrique Tierno Galvan Montcada (Valècia);Luis Cervellera Martínez. Escuela 2, Paterna.;  Sabater Giner,Llum M.R.P.Escola Estiu Terres del Sud C.P.Rajoletes Sant Joan;;  Blasco López, Maria C.P.Blasco Ibañez Elx; Miguel Angel Ferris (CGT); Agustí Agulló i Marcos- ELX;Rosa Escalera (L'Alcúdia); Fina Serra (L'Alcúdia); Irene Guillem (L'Alcúdia);  Ricard Avellan (L'Alcúdia);  Lluís Beltran Serrano.;  Florida Secundaria;  Dpt. Tecnologia ; Albert Vicent Moreno, periodista,; Miriam Chucrel;  Antoni Bayón Rueda; Ferran Montroy (Escuela 2); Segundo García (Alicante); Jordi Cervera Perez ( Benidorm); Javier Soriano Faura (Valencia); Empar Juan Navarro, ( Professora de Valencià d'Educació Secundària); Salvador Cervera Reus(president de l´erpv a les marines);  Mª Miracle Barrachina Garcia (Paterna); Isabel Abril (Universitat d'Alacant); Rosa Brines (presentadora TVV); Víctor Silvestre i Ronda, (estudiant valencià); Josefina Jordán Esteban, (mestra de Primària, Elx), Josefina Jordán Esteban, (mestra de Primària, Elx) ; Diego Pavón Jordán, (estudiant de Biologia, Alacant); Mireia Pavón Jordán, (estudiant de 3r ESO, Elx).; Imma Cunyat i Plana (mestra de valencià del C.P. "Ausiàs March " de Picanya); Antoni Albalat Salanova (Castelló de la Plana); Ferran Suay i Lerma (Universitat de València);  Pepa Pont Martínez (València);  Àngel Velasco i Crespo (filòleg); Vicent Adsuara Mora, mestre de Música del CP Santa Gertrudis (Eivissa), Manel Faus Lloret AMPA Almoines; Marc Cabanilles i Mart (Regidor de l'Agrupació Ciutadana Arc Iris. Ajuntament de Simat de La Valldigna); Josep Tadeu (Onil); Ferran Suay i Lerma  (Universitat de València); Josep Antoni Moya i Penya-roja (tve); Miquel Peiró i Vives ( IES de Benigànim); Joan Vicent Català i Muñoz (C.P. Joan XXIII Torrent); Maria Luisa Villanueva (Universitat Jaume I); M. Carmen Agulló (Universitat de València)

Tornar a peirp