Un llapis solidari per a trencar el bloqueig

Una brigada d’una vintena de docents i sindicalistes viatgen a Cuba per a intercanviar experiències educatives i teixir llaços de solidaritat.

03 / 07 / 2025 | administrador

Les passades vacances de pasqua una brigada educativa sindical i solidària organitzada per l’STEPV, Intersindical Solidària i l’Associació d’Amistat amb Cuba “José Martí” va viatjar a Cuba. L’objectiu d’aquesta brigada conformada per una vintena de docents i sindicalistes era triple.

Un dels objectius era conéixer el sistema educatiu cubà i fer un intercanvi d’experiències pedagògiques. En aquest sentit, es van visitar escoles de totes les etapes educatives, incloent-hi també una escola rural a la localitat de Viñales, l’Escola d’Educació Especial “Solidaridad con Panamá” i la Universidad de Ciencias Pedagógicas a l’Havana. Hi va haver oportunitat de visitar aules i diferents instal·lacions així com intercanviar amb docents del país sobre la seua pràctica educativa i els reptes actuals de l’ensenyament. També es va tindre ocasió de conèixer de mà d’unes de les impulsores, el programa d’alfabetització “Yo, sí puedo”  que Cuba porta a altres païssos en la seua tasca internacionalista.

Per altra banda, es va poder fer entrega del material educatiu recollit en la campanya “Una llapissera per a Cuba” que van engegar les entitats organitzadores un mes abans del viatge. Aproximadament 400 quilos de material educatiu com llapis, colorets, bolígrafs, jocs infantils, etc., així com algun sanitari, es van entregar a l’Escola Primària “Pedro Domingo Murillo” de l’Havana i l’Escola Primària “Eduardo García” de Viñales.

Finalment, altre dels objectius que es va marcar el projecte era establir llaços de solidaritat i de denúncia del bloqueig criminal imposat per EEUU contra el poble Cubà. En aquest sentit, amb la coordinació de l’Institut Cubà d’Amistat amb els Pobles (ICAP), la Brigada es va poder reunir amb organitzacions socials i de masses per conéixer de primera mà la situació del poble cubà, la tasca que fan i l’impacte del bloqueig. Organitzacions com la Central de Treballadors/es Cubans (CTC) i el Sindicat Nacional de Treballadores de l’Educació, la Ciència i l’Esport, la Federació de Dones Cubanes, la Fundació Nicolás Guillem, l’Institut d’Estudis Martians o el projecte Quisicuaba van ser algunes d’aquestes organitzacions.

Juntament amb visites culturals a museus, espais naturals i activitats lúdiques, la Brigada va ser suposar una experiència inoblidable per a totes les persones participants. Un projecte que esperem que es puga repetir en anys posteriors. Perquè la solidaritat no es pot bloquejar.

 

 




Deixa un comentari






  • Aquesta és l'opinió personal de les i dels internautes, no d’Intersindical Valenciana.
  • No està permés fer comentaris o manifestacions que atempten contra el dret a la llibertat d'expressió legalment establit ni que siguen contraris a l'honor, intimitat o dignitat de les persones o organismes.
  • Ens reservem el dret a eliminar els comentaris que considerem que incompleixen el punt anterior o que tracten qüestions alienes a la temàtica dels articles.
  • Els comentaris seran publicats una vegada hagen sigut revisats.
  • No és acceptable la publicitat i serà tractada com a "spam" o correu no desitjat.
  • Està prohibit l'ús de noms o identitats falses. Cas que es detecte aquesta situatió, el comentari serà esborrat. Així mateix, està prohibit incloure en els missatges o comentaris dades de caràcter personal o qualsevol altra informació que revele la identitat de les persones físiques o jurídiques, especialment relatives a menors d'edat.