28 de maig: Dia Internacional d’acció per la Salut de les Dones

Hui dia, ser dona es considera un factor de risc quan parlem de salut mental.

ACCIÓ PER LA SALUT DE LES DONES
27 / 05 / 2023 | Intersindical

No podem oblidar en el nostre calendari el Dia Internacional d’Acció per a la Salut de les Dones. Un dia que es commemora amb l’objectiu de reafirmar i garantir el dret a la salut integral de totes les dones i xiquetes al voltant del món. És un recordatori fonamental per a abordar i previndre les múltiples causes de malaltia i mort que afecten les dones en el món.

Hui dia, ser dona es considera un factor de risc quan parlem de salut mental. Nombrosos estudis demostren que generalment, les dones presentem majors taxes de depressió, estrés, ansietat o trastorns de l’alimentació, que els homes.

Per a aconseguir la meta de la igualtat en el camp de la salut és important reconéixer que totes no som iguals. Necessitem identificar quins són els factors que posen en risc la cura de la nostra salut per a fer un ús eficaç de la informació i dels serveis de salut.

S’observen diferències entre dones i homes, especialment relacionades amb les desigualtats de gènere derivades de menors ingressos, major exposició a la pobresa, excés de treball, discriminació laboral, violència de gènere, entre d’altres, podent augmentar la possibilitat de patir problemes de salut mental. En aquest sentit, s’estima que els casos de depressió són aproximadament el doble de freqüents entre nosaltres que entre els homes.

Això és així, ja que en la majoria de les societats som les principals responsables de les labors domèstiques no remunerades i se’ns atribueixen les funcions de cuidadores de la família, suportant un doble rol i a més sense cap mena de reconeixement social.

Segons un informe de l’OCDE, en l’Estat espanyol dediquem més del doble d’hores que els homes a tasques domèstiques. Aquest fenomen de doble rol pot comportar manifestacions de fatiga, estrés o depressió. Fenomen al qual se li suma la pressió per la maternitat, menor capacitat d’elecció o la consideració com a objecte sexual.

No s’han de passar per alt tots aquests factors o “mandats” que ens assigna la societat i que empitjoren el nostre estat de salut ja que comporten una sèrie de requisits que augmenten el risc de patir depressió i ansietat.

Per tant, aquestes dades fan palpable la necessitat de prendre mesures per a conscienciar i qüestionar els estereotips per a aconseguir la igualtat i una salut integral.

Recentment la nova Estratègia Espanyola de Seguretat i Salut en el Treball 2023-2027, incorpora una línia d’acció específica en salut mental i aborda l’enfocament de gènere. Però no és suficient i s’han de continuar buscant mesures concretes per a acabar amb aquestes xifres alarmants que ens col·loquen al capdavant de les desigualtats. Es necessita un compromís ferm i decidit, per part de les Administracions i de la societat, per a promoure el nostre benestar físic i emocional, promovent estils de vida més saludables.

Des d’Intersindical Dones i l’Organització de Dones de la Confederació Intersindical hem assenyalat alguns dels factors, que afecten la nostra salut per a començar a conscienciar, erradicar i buscar solucions que posen fre a aquestes desigualtats.

Creiem en la necessitat de buscar alternatives com la corresponsabilitat i la promoció del benestar per a contribuir a una societat més igualitària, justa i enriquidora per a totes les persones.

Perquè totes som vàlides independentment de si cuidem o no, som vàlides independentment del nostre cos, independentment de la maternitat, de si tenim parella o no, independentment de la societat, totes som vàlides.

Perquè la nostra salut no siga una qüestió de gènere!