Intersindical Valenciana se suma al Dia contra la mutilació genital femenina

05 / 02 / 2023 | Intersindical

Un altre any més, com cada 6 de febrer, tornem a reivindicar la tolerància zero feia la MGF, la coneguda, desgraciadament, Mutilació Genital Femenina.
Tant dones com xiquetes, a tot el món, han sigut afectades per actituds i pràctiques freqüents, heretades, que formen part de la societat patriarcal que ha predominat en la nostra societat. Assetjament, violació, cremes de bruixes, matrimoni infantil i forçat, assassinats d’honor, planxat de sins, mutilació genital femenina… constitueixen greus violacions als drets fonamentals, aquells que, com a societat, ens hem compromés a defensar.
La Mutilació Genital Femenina (MGF) és reconeguda a nivell internacional, amb greus implicacions sanitàries i psicosocials: viola els drets de dones i xiquetes a la integritat física i psicològica, afectant directament la seua salut sexual i reproductiva, perpetuant les desigualtats de gènere.
En matèria de dades, les xiquetes de 14 anys i menys representen a 44 milions de totes aquelles persones que han patit l’ablació. La major incidència d’aquesta pràctica entre les xiquetes d’aquesta edat es produeix a Gàmbia, amb un 56%, a Mauritània amb un 54% i a Indonèsia, on al voltant de la meitat de les xiquetes d’11 anys i menys han sigut sotmeses a la pràctica. Els països amb major prevalença entre xiquetes i dones de 15 a 49 anys són Somàlia, amb un 98%, Guinea, amb un 97% i Djibouti, amb un 93%. En molts països, la majoria de les xiquetes van patir l’ablació abans d’arribar al seu cinqué aniversari.

A nivell estatal, a Espanya hi ha 80.282 dones provinents de països on es practica la MGF, és a dir, 11.196 més que en 2016, cosa que significa un increment del 16,2%. Aquesta tendència a l’alça s’ha produït, precisament, després d’un període d’un cert estancament degut a la recessió econòmica. Del total de dones, 18.836 són xiquetes d’entre 0 i 14 anys, grup que ha augmentat un 2,4% durant l’últim quinquenni. El motiu d’aquest menor increment de població infantil radica, principalment, en el progressiu envelliment de la població femenina en edat fèrtil (el grup majoritari de dones es troba en la franja d’edat de 40 a 44 anys). La població infantil, a més, i a conseqüència dels processos de nacionalització, pot patir un cert subregistre en les dades utilitzades, ja que les xiquetes nascudes a Espanya de progenitors procedents d’un país on es practica la MGF, quan adquireixen la nacionalitat espanyola, ja no poden ser identificades com a procedents d’un país MGF.

Si ho desitges, pots contribuir a la difusió i denúncia contra la MGF compartint la campanya “Una part de mi”, campanya cinematogràfica que crida a l’esperança a través de tres supervivents a la mutilació genital femenina amb l’objectiu de difondre la consciència per a posar fi.

Més informació en:
Organització Mundial de la Salut (OMS)
International Federation of Gynecology and Obstetrics (FIGO)