ILCU: La lluita sindical a l’altra banda del mur

Faied el Omari, dirigent del sindicat ILCU, va visitar València per participar en diversos actes i donar a conéixer la situació en què viu Palestina i el seu sindicat ILCU.

29 / 11 / 2011 | Intersindical

Entre els actes cal destacar la reunió conjunta que va mantindre amb la Intersindical Valenciana i la Intersindical Solidària. En aquesta Faied ens va informar sobre la constitució del sindicat ILCU, la situació que travessa el poble palestí i les treballadores i treballadors de la franja de Gaza.

Intersindical Valenciana i Intersindical Solidària es van mostrar molt interessades per poder establir unes relacions fluïdes amb ILCU i sobre la possibilitat de col·laborar en el marc del Pla estratègic dissenyat per ILCU. Una col·laboració que abarcaria aspectes relacionats amb la formació sindical i laboral, les polítiques d’igualtat de gènere, la sensibilització sobre la situació de les treballadores i treballadors de Palestina, la denuncia de les agressions al poble palestí...
Totes les parts, entre les quals cal destacar a la Intersindical Alternativa de Catalunya, que va acompanyar a Faied des de Barcelona, van considerar molt profitosa la reunió.

Què és l’ILCU?

L’origen d’aquesta organització es remunta a l’abril de 2002, quan un grup de persones es van concentrar davant del Govern Palestí per protestar contra la pobresa i la manca de treball. A la situació generada pel bloqueig i el genocidi d’Israel, s’hi sumava l’actitud de l’autoritat palestina, que limitava els drets de les persones, no regulava els drets laborals i no mantenia un salari mínim per a les treballadores, ni l’accés a les prestacions per desocupació. I el fet que no hi existia cap sindicat que no estigués influenciat per les organitzacions polítiques.
Calia, doncs, crear un grup de treballadores organitzades amb independència de les decisions marcades pels partits polítics. Així, amb el pas dels anys, ens trobem amb una organització integrada per milers de persones que ha teixit una xarxa social arreu de l’estat palestí. Ja en el 1er Congrés, l’any 2004, van definir les bases sobre el funcionament assembleari i es van constituir com a organització laica i que no està lligada a cap partit polític. Un altre punt fort de l’organització és el paper de la dona, amb una presència que supera el 30% dins la composició del sindicat i amb una tendència en augment.
Malgrat tot, les pressions del govern de Hamas són incessants, en la mida que el sindicat posa en evidència les mancances en matèria laboral de la seva tasca política amb les protestes per la millora dels drets socials.

La lluita dóna els seus fruits

Amb poc més de 8 anys de funcionament, l’ILCU ha aconseguit una sèrie de millores en les condicions de vida del poble palestí prou significatives:

• Formació per a més del 50% de la població femenina.
  • Implementar mesures de Seguretat Laboral en els llocs de treball.
  • Ensenyament gratuït per als fills/es dels treballadors/es.
  • Obertura de vies d’entrada pel pas d’Heretz, aconseguides amb concentracions contra el Govern d’Israel.
  • Pressions per obtenir Seguretat Social. Encara no ho han aconseguit degut a la inestabilitat política que es viu.