{/exp:channel:entries}

“L’objectiu de l’FNL és aglutinar les organitzacions sindicals i populars”

Intersindical Valenciana es reuneix amb Dora Regina Ruano Saldaña, secretària d’Organització del Front Nacional de Lluita de Guatemala (FNL)

Dora Regina Saldaña, durant la reunió amb membres de la Intersindical Valenciana
08 / 12 / 2011 | Intersindical

En la reunió es van intercanviar informacions sobre la situació de les lluites socials, laborals i pels drets humans i també es va analitzar la situació generada pels resultats de les recents eleccions, tant a Guatemala com a l’estat espanyol.
Què és el Front Nacional de Lluita de Guatemala?
El Front Nacional de Lluita va néixer a la vida institucional el 29 d’octubre de l’any 2005. Va néixer en qualitat d’instància múltiple, creada per organitzacions sindicals i populars. En gestar-se, eren nou sindicats i tres instàncies comunitàries que li donaven forma. Però la vida l’ha fet canviar. Avui, el conformen 168 organitzacions nacionals, entre elles 24 sindicats.

Com treballa l’FNL?

És freqüent que se sàpiga que, en una comunitat, els pobladors estiguen en lluita per la construcció d’un parc, per la nacionalització de l’energia, pel pagament salarial en temps i forma, per promoure una consulta popular respecte qualsevol tema… Es tracta de lluites vàlides, però disperses. Les diverses organitzacions que pre-existeixen i que es proposen, cadascuna, assolir la seva meta, haurien de concatenar i fer un sol front.
En el marc de la lluita per assolir aquest objectiu ens hem trobat un conjunt ampli de formes. Algunes locals, altres nacionals, però volem que totes tinguen el coneixement dels interessats, que sumen la mateixa quantitat de subjectes: els sectors populars del país. Així, el FNL va haver d’assumir una base social creixent, però molt dispersa. No només perquè els seus membres assumeixen un o altre tema, i n’exclouen els altres, o viuen en una comunitat fàcilment distingible, sinó perquè també representen a molts diferents sectors.
En aquests termes, es treballa amb una ample nombre de sectors, cadascun dels quals té les seves banderes particulars de lluita. El sector camperol, el sector sindical, el sector comunitari, el sector juvenil, el sector de gènere, en fi, pràcticament tots els sectors populars. No passa el mateix pel que fa als sectors de la burgesia. Els seus sectors no pinten amb els mateixos colors que els nostres.

Quina és la relació amb els sectors de le burgesia de Guatemala?

Ha de quedar prou clar que el FNL aglutina a organitzacions que són part dels sectors populars. Els sectors de la mitjana i la gran burgesia estan, de moment, fora de les nostres estructures. No així els de la petita burgesia, que han anat aprenent a parlar la nostra mateixa llengua. És notòria, en aquest camp, l’aliança que es desenvolupa amb els empresaris de Vea Canal.

Quin és el mètode de treball de l’FNL?

L’FNL ha d’atendre tal multiplicitat de demandes a cada estona, que la seva missió es veu prenyada per milers de sol·licituds, cada un més important que els altres.
En termes de lluita, l’FNL assumeix com a mètode tot el que pot contribuir a col·locar a la població en el camí de la victòria. Si es tracta d’una plantada, doncs plantada serà. Si es tracta d’una marxa, o del tancament d’una carretera, o d’alguna altra acció, així serà. No tenim por als discursos amb els quals solen se solen defendre els nostres adversaris.
L’FNL de Guatemala i la Intersindical Valenciana han acordat mantindre vies de col·laboració entre les dues organitzacions en diversos àmbits de treball sindical, social i polític.