Solidaritat amb el poble sahrauí

Les organitzacions sindicals signants d’aquesta declaració, participants en la 38a Conferència de Coordinació i Solidaritat amb el Poble Sahrauí, reunida a la ciutat de Roma, Itàlia, els dies 15 i 16 de novembre de 2013, fem pública la nostra posició i denúncia davant la situació al Sàhara Occidental.

18 / 11 / 2013 | Intersindical

Les organitzacions sindicals signants acompanyen, des de fa molts anys, la difícil situació del poble sahrauí a través de múltiples presències, visites i missions sindicals i humanitàries als territoris ocupats i als campaments de refugiats. Iniciatives que han permès constatar la flagrant il · legalitat de l’ocupació marroquina, així com les conseqüències dramàtiques d’aquesta ocupació en les condicions de vida, treball i salut de la població sahrauí.

Per tot això, els sindicats signants manifestem:
1) Manifestem el nostre suport i solidaritat amb els treballadors sahrauís als territoris ocupats i denunciem la política marroquina de discriminació dels mateixos ( contra els acomiadaments , per la igualtat i no discriminació en el treball, defensem totes les llibertats sindicals, inclòs el dret a la vaga, el dret a la jubilació, etc . ). Manifestem el nostre suport i solidaritat amb els ex - treballadors de Fos Bou - Craa i les seves justes demandes i reivindicacions, lluita en la qual vénen sent acompanyats per les organitzacions sindicals sahrauís.
2) Denunciem la violació sistemàtica dels més elementals drets humans per part del Regne del Marroc i el setge i repressió sobre cases de sahrauís portades a terme per les forces de seguretat marroquines. Exigim la llibertat dels presos polítics sahrauís i rebutgem les duríssimes penes ( cadenes perpètues , etc . ) Imposades a 25 sahrauís, diversos d’ells sindicalistes, per un Tribunal Militar marroquí el passat mes de febrer. Aquestes duríssimes penes suposen un nou atemptat contra el poble sahrauí per part del règim marroquí.
3) Denunciem l’espoliació dels recursos naturals del poble sahrauí. Exigim a la Unió Europea que no es renoven ni signen acords comercials ( pesquers i agrícoles ) amb el regne del Marroc que suposen l’espoliació dels recursos naturals del Sàhara Occidental a la població únicament pertanyen, que cesse en la consideració com a soci preferent al Regne del Marroc i condicione qualsevol tipus d’acord a l’observança dels drets humans, al compliment de les resolucions de l’ONU ia la legalitat internacional.
4) Denunciem l’existència del mur de la vergonya construït pel Marroc que divideix el Sàhara Occidental, amb més de set milions de mines, i exigim la seva destrucció.
5) Ens solidaritzem amb la justa lluita del Poble Sahrauí pels seus drets socials i polítics, la llibertat i autodeterminació, i donem suport a la intifada pacífica que duen a terme a la defensa dels mateixos.
6) Condemnem l’actuació del Regne del Marroc i les seves forces d’ocupació, que responen amb la repressió i la força a les manifestacions pacífiques del Poble Sahrauí.
7) Exigim que les autoritats marroquines obriguen les fronteres dels territoris ocupats per permetre la lliure entrada i circulació de tots els sindicalistes, periodistes, observadors i organitzacions internacionals, perquè puguen prendre contacte directe amb una realitat encara desconeguda per a molts, especialment la violació dels més elementals drets humans.
8) Denunciem la complicitat dels governs europeus per la inhibició davant el govern marroquí que es nega a aplicar les resolucions de Nacions Unides.
9) Exigim al Govern espanyol que assumesca les seves responsabilitats, derivades de la legislació internacional en ser la potència administradora del Sàhara Occidental en aquest procés de descolonització inacabada, i que exigesca al Regne del Marroc el cessament de les hostilitats contra la població sahrauí, el compliment de la legalitat internacional i de les resolucions de Nacions Unides.
10) Exigim que la missió de les Nacions Unides per al Sàhara Occidental ( MINURSO ) assumesca entre les seves funcions la vigilància del respecte als drets humans a tot el territori del Sàhara Occidental, inclosa la llibertat d’associació, la llibertat d’expressió i el dret a manifestar-se pacíficament.
11) Exigim de les Nacions Unides la posada en pràctica immediata de les mesures necessàries perquè el Poble Sahrauí puga expressar-se lliurement en un referèndum d’autodeterminació sistemàticament bloquejat pel Marroc.

ACORDEM I ENS COMPROMETEM:
1) Davant la imminent votació sobre els acords de pesca i agrícoles de la UE i el Marroc, les organitzacions sindicals ens comprometem:
1.1 ) A fer arribar aquesta Resolució als diferents Grups del Parlament Europeu perquè rebutgen els acords comercials de pesca o agrícoles amb el Marroc sobre territoris o aigües ocupats il · legalment, i perquè la Unió Europea es comprometa en la recerca de la solució del conflicte del Sàhara Occidental d’acord a les Resolucions de Nacions Unides i d’acord amb la legalitat internacional.
1.2 ) A fer arribar aquesta Resolució a la CES per informar i sensibilitzar sobre aquest problema i que prenga posició en contra d’acords comercials, de pesca o agrícoles de la UE amb el Marroc sobre territoris o aigües que no li pertanyen.
2) A continuar fomentant l’enviament de delegacions sindicals als territoris ocupats.
3) A participar en la ” 7a Conferència Sindical de Solidaritat amb els treballadors i treballadores Sahrauís ” l’any 2015, tal com es va acordar en la 6a Conferència celebrada en el marc del 7è Congrés de la UGTSARIO l’octubre de l’ any passat.
4) A afavorir la presència de l’organització sindical UGTSARIO a les Conferències i Congressos sindicals nacionals i internacionals i buscar una major sensibilització i implicació de la Confederació Europea de Sindicats ( CES ), Confederació Sindical Internacional ( CSI ), Federació Sindical Mundial ( FSM ) i Organització Internacional del Treball ( OIT ) en la defensa de les reivindicacions relacionades amb el Sàhara Occidental.
5) A fomentar la visibilitat de la causa sahrauí a les nostres organitzacions, entre els nostres afiliats i afiliades, i en les nostres societats, contribuint a la difusió de resolucions, manifestos, documents, etc .
6) A continuar treballant en les reclamacions dels drets generats pels treballadors i les treballadores en les empreses espanyoles durant el període de la colònia.

Roma, 16 novembre 2013

Organitzacions sindicals que subscrivim aquesta declaració :
UGTSARIO . Sàhara occidental
CSTS . Territoris ocupats
Confederació Intersindical . Estat Espanyol.
CGIL . Itàlia
CCOO . Estat Espanyol