Dia Internacional de la Bisexualitat

Des de l’any 1999 es commemora el Dia Internacional de la Bisexualitat, o també conegut com a Dia de la Visibilitat Bisexual. Es reivindica l’acceptació, inclusió i tolerància cap a les persones que senten atracció física cap a tots dos sexes.

01 / 09 / 2020 | Intersindical

El dia 23 de setembre se celebra el dia internacional de la bisexualitat, data coincident amb la mort en 1939 del pare de la psicoanàlisi i primer teòric a estudiar-la, Sigmund Freud.

Una definició encertada per a la bisexualitat podria ser  “la capacitat de sentir atracció romàntica, afectiva i/o sexual per persones de diferent gènere/sexe, no necessàriament al mateix temps, de la mateixa manera, en el mateix grau, ni amb la mateixa intensitat”, definició donada per Carlos Castaño, coordinador d’un grup de bisexualitat de COGAM.

Ara bé, des que naixem estem acostumats a termes monosexistas, és a dir “l’atrauen els homes, l’atrauen les dones” (bé siga gai, lesbiana o hetero), i ens costa entendre i acceptar que una persona puga sentir atracció per persones de tots dos sexes, ens costa integrar la idea de la bisexualitat. Això és un problema per a les persones bisexuals a causa de què
No se senten compreses per la societat heterosexual, però tampoc per les persones del propi col·lectiu LGTBI com a gais i lesbianes amb orientació sexual única.

Són considerades sovint persones promíscues i capritxoses que li “donen a tot” i “els serveix qualsevol persona”
Són considerades sovint persones “indefinides sexualment”, és a dir, no se sol veure com una orientació sexual en si, sinó com a persones “en una fase” de definir-se sexualment.

No existeixen models socials on visualitzar la bisexualitat (tal com per a gais i lesbianes). És per això que és més difícil per a una persona bisexual mostrar-se tal com és i sentir-se identificat o identificada amb la seua orientació sexual.
Les persones bisexuals tenen grans conflictes interns i no se senten còmodes amb la seua orientació sexual fins que la integren com a part d’elles mateixes, com una opció definida i no com un camí intermedi. Un informe de la Universitat Oberta d’Anglaterra va trobar que les taxes de depressió, ansietat, autolesions i suïcidi eren més altes entre els bisexuals que en els grups d’heterosexuals i homosexuals.

Doncs bé, per a entendre la bisexualitat cal partir que és una orientació sexual perfectament definida, no una situació intermèdia entre hetero-gai-lesbiana i que existeixen tants matisos dins de la bisexualitat com bisexuals en el món. S’és bisexual per si mateix i no per amb qui mantens relacions sexuals i afectives, és a dir, forma part de la persona.
Dels diferents estudis estadístics es desprén que quant a orientació sexual hem d’allunyar la dicotomia (xic-xica, gai-hetero, lesbiana-hetero, masculí-femení, etc.). Fa falta pedagogia tant des de dins com des de fora del col·lectiu LGTBI per a entendre i fer entendre que, com en altres aspectes de la vida, no tot és blanc o negre, si o no, igual que som capaços de veure una infinitat de lluminositats entre el clar total i fosc absolut. Només així podem ajudar les persones bisexuals a sentir-se plenament integrades en la seua orientació sexual i en la societat en general.

Dia Internacional de la Bisexualidad