Dia Europeu de les Llengües 2021

25 / 09 / 2021 | Intersindical

Des de la Intersindical Valenciana ens afegim a la celebració Dia Europeu de les Llengües amb l’objectiu de seguir treballant en la promoció i defensa del valencià. Aquest dia, més que mai, ens cal atendre la diversitat cultural i lingüística del nostre món i aprendre a viure en un entorn global cada cop més plural.

Aquesta celebració, que es va iniciar l’any 2001, té com a un dels seus objectiu promoure la riquesa de la diversitat lingüística d’Europa; una diversitat que cal preservar i potenciar.

El Sindicat considera que per impulsar-ne l’ús i garantir una autèntica igualtat lingüística en tots els àmbits, es requereix un ampli consens social. És per això que cal un Pacte Valencià per la Igualtat Lingüística que establesca els objectius i les actuacions necessàries per aconseguir-la, i que compte amb la participació de les administracions, de les institucions públiques i de la societat civil. Un pacte que ha de contemplar mesures com: la promulgació d’una Llei d’Igualtat Lingüística, l’augment dels pressupostos destinats a la promoció i ús del valencià, la potenciació de l’ús del valencià en totes les administracions públiques valencianes, la reciprocitat dels mitjans de comunicació públics en la nostra llengua i l’establiment d’un espai de comunicació amb la resta de territoris del nostre domini lingüístic.

En el cas de l’ensenyament, des de la Intersindical Valenciana, seguirem treballant perquè el valencià siga la llengua de l’ensenyament i de comunicació interna i externa, de manera que es garantesca la seva progressiva normalització. D’aquesta manera, des de l’escola es podrà treballar per a la veritable i necessària integració i cohesió social. En conseqüència, considerem que cal una reformulació del Programa d’Educació Plurilingüe i Intercultural (PEPLI) que preveu la Llei 4/2018,  mitjançant la promulgació d’una nova Llei de Plurilingüisme, adaptada a la LOMLOE, que potencie el valencià i garantisca que siga la llengua vehicular de tot el sistema educatiu valencià.

També aprofitem aquesta jornada per a refermar-nos en la defensa dels drets culturals i lingüístics del valencià, i de les altres llengües de l’estat distintes del castellà, davant l’avantprojecte de llei audiovisual que el Govern espanyol ha donat a conèixer fa pocs dies. El redactat actual atempta contra un dels usos socials més importants d’una llengua en ple segle XXI, com és l’oferta digital de continguts audiovisuals, ja siga en plataformes en línia o canals televisius. Considerem imprescindible que la futura llei incorpore garanties i quotes importants per a la llengües dels territoris en procés de normalització lingüística, en tot allò que fa referència a la producció de continguts i la seva difusió o emissió.

El valencià és un patrimoni cultural i han de ser objecte d’una especial protecció. En el Dia Europeu de les Llengües cal reivindicar, una vegada més, que el pluralisme lingüístic i cultural ha de formar part dels principis bàsics de la nostra societat.