Intersindical Inclusiva

Cap a un nou model de Serveis Socials de qualitat i inclusius

El Grup de Polítiques Socials d’Intersindical Valenciana (GPS), format per membres dels sindicats STEPV, STAS i Intersindical Salut a més de les delegades, delegats, afiliades, afiliats i representants de la societat civil, està des de fa uns mesos, treballant el nou model de serveis socials on també hi participen altres agents socials de País Valencià.

01 / 02 / 2022 | Intersindical

Aquest nou model, que desenvolupa la Llei de Serveis Socials Inclusius (LSSI) de l’any 2019, i a la qual va donar suport activament la Intersindical Valenciana donat que suposava un gran avanç en el que es va anomenar la “quarta pota” de l’estat del benestar, es va concretar l’any 2021 en un decret (188/2021 de 26 de novembre) pel qual es desenvolupa l’acció concertada per a la prestació de serveis socials al País Valencià.

Aquest decret va acompanyat de cinc annexos on apareixen les directrius concretes que regiran aquests serveis, des de les ràtios fins a les figures professionals passant pels consells de centre o el tipus de programes que s’implementaran.

En aquest procés d’aportacions, reunions i debats, el Grup de Polítiques Socials del nostre sindicat (amb la participació directa del sindicat STAS pel fet que el decret els afecta en gran part, tant a les seves treballadores i treballadors, com a la qualitat dels serveis, ha realitzat les següents aportacions. Realitzem una síntesi de les mateixes de cara a les persones interessades del sindicat. Per a ampliar aquesta informació, qualsevol persona afiliada es pot posar en contacte amb el nostre grup de treball per col·laborar-hi, si així ho desitja, atès que és un procés de participació obert.

Propostes:

1.- Proposem una major i millor COORDINACIÓ entre les unitats d’atenció primària bàsiques. L’atenció primària bàsica constitueix la via d’accés ordinària al sistema públic valencià de Serveis Socials. L’existència d’altres maneres d’accedir a ell, com ara l’ingrés en un Centre de Recepció per a nens, nenes o adolescents, l’admissió en un Centre d’Atenció precoç o la intervenció dels Centres Dona, obliga a extremar les mesures de coordinació necessàries per a garantir, en aquests casos, la unitat d’acció i la continuïtat de les intervencions.

2.- Proposem l’OBLIGATORIETAT per part de l’administració  de que existeix un professional de referència, evitant la discrecionalitat.
Demanem que la Comissió d’Intervenció Social (CIS), designe a una persona professional, d’acord amb el Pla Individualitzat de Serveis Socials de la persona usuària, anomenat (PISS).

3.- Proposem la posada en valor de la figura de les i els PROFESSIONALS, incloent algunes figures que ni tan sols apareixen en el desenvolupament de les figures professionals com la pedagoga i/o pedagog.

4.- Proposem un reforç dels programes de SALUT MENTAL incidint en la millora de les ràtios de professionals/pacients i en la millora de la qualitat del servei. Defensa en la necessitat d’equips multidisciplinars i de la implicació de les famílies en aquests processos.

5.- Proposem la necessitat de posar en marxa HABITATGES COL·LABORATIUS a fi de reconèixer els processos d’apoderament de les persones amb possibilitats de major autonomia i inclusió social i laboral.
En aquest sentit, el sindicat, fa una proposta concreta basada en el que denominem “ITINERARIS D’INCLUSIÓ SOCIOLABORAL” i que es concreta en tres modalitats o nivells d’autogestió.
La Intersindical ha realitzat una tasca d’indagació i consulta en normatives d’altres territoris i d’altres països per a poder aportar una justificació fonamentada de les aportacions que fem en aquesta línia de tenir en consideració les necessitats de les persones treballadores amb diversitat funcional o altres col·lectius com el de menors, migrants, etc, en processos d’integració social.

6.- Proposem una major DEMOCRATITZACIÓ dels centres que es base en una participació de les i els professionals, les gerències i les i els usuaris.

Des del sindicat veiem amb bons ulls la posada en marxa dels nous “consells de centre” i creiem que no han de ser només un simple nom sobre un paper sinó una realitat perquè aquestes garanties de participació com són per exemple, els processos de votació de determinats serveis, es compleixen.
Incloem també la nova proposta que les persones amb diversitat funcional -independentment de la seva situació legal d’incapacitació o no-, puguen tenir en el centre, si ho desitgen, aquest dret a la participació activa com ja ocorre a la societat civil en els processos electorals on les persones incapacitades poden votar i exercir els seus drets civils.

Finalment, Intersindical Valenciana a través del seu Grup de Polítiques Socials Inclusives, estarà vigilant perquè en el decret final es tinguen en compte aquestes propostes fetes pel sindicat que seran el dia a dia dels futurs serveis socials de País Valencià.
La nostra posició, seguint sempre la línia combativa i sociopolítica que caracteritza al sindicat, ha tractat de millorar el redactat del decret i empènyer en la direcció de la defensa de les treballadores i treballadors dels serveis socials i alhora de la inclusió i l’apoderament de les persones i les famílies que seran les seues usuàries directes. Una societat on l’atenció social és el centre de la vida i que es preocupa dels col·lectius més desfavorits és una societat més justa, lliure i igualitària, i en aquesta lluita sempre hi estarà la Intersindical Valenciana.