Intersindical Valenciana ha subscrit la crida contra la reunió del G7 a Biarritz

Crida a la mobilització contra el G7 i el seu món.

04 / 06 / 2019 | Intersindical

Què és el G7?

El G-7 agrupa les 7 potències econòmiques occidentals (EUA, Japó, Alemanya, França, Regne Unit, Itàlia i Canadà). Estableix una jerarquia entre les grans potències, degudament alineades ideològicament, i la resta de països. El G-7 ha estat qüestionat des del seu inici, per no tenir legitimitat.

Donant suport al lliure comerç, la desregulació i l’austeritat pressupostària, els estats del G7 han impulsat les desigualtats socials fins a nivells als quals mai havien arribat en els últims cent anys. Els cims del G-7 són un símbol de la supremacia de les grans potències occidentals, i se celebren a fi de canalitzar els millors compromisos per als interessos del capitalisme. Les polítiques econòmiques i financeres que se’ls imposen als altres països es decideixen basant-se aquests compromisos.

La propera cimera del G-7 té la particularitat que es va a celebrar a Euskal Herria, és a dir, en un territori en què la solidaritat, la voluntat de construir un món diferent i la resistència enfront del capitalisme, l’heteropatriarcat i l’imperialisme estan vives i fortament arrelades.

El món del G7

Durant molt de temps, l’objectiu de les cimeres del G-7 ha estat fer front a les contínues crisis del capitalisme, imposant-li al món dures receptes neoliberals. Avui dia, la seva necessitat més urgent és salvar el sistema de les conseqüències de les polítiques que els propis països membres del G-7 han desenvolupat en els darrers 40 anys. No obstant això, darrerament ha estat qüestionada fins i tot la suposada eficàcia d’aquestes cimeres, a causa de la inestabilitat internacional, a la combinació de diferents crisi, a la força dels interessos capitalistes i a mesures que no van a l’arrel del problema. Per sobre de tot, els cims del G-7, que malgasten enormes quantitats de diners (500 milions de dòlars en 2018), no són més que operacions de comunicació.

La situació del món que té com a símbol el G7 és molt greu, i les seves característiques són tan evidents com indiscutibles:

• canvi climàtic,
  • contaminació del medi ambient i enorme pèrdua de biodiversitat,
  • augment de les desigualtats entre països i classes socials,
  • guerres imperialistes, conflictes alimentats i empobriment de milions de persones
  • migracions forçades i tancament de fronteres de països rics,
  • expansió de l’autoritarisme, el fonamentalisme religiós i el racisme,
  • polítiques neoliberals que impulsen l’augment de la violència masclista,
  • expropiació de persones, pobles i territoris per part de les transnacionals.

A una gran part de la humanitat se li han negat els drets fonamentals recollits en la Declaració Universal dels Drets Humans. Alguns pobles no són reconeguts i, a més de veure violentament oprimits, encara se’ls nega el dret d’autodeterminació, fins i tot en el mateix cor d’Europa. Als països rics que integren el G7 les polítiques d’austeritat empitjoren contínuament les condicions de vida i treball.

Avui en dia el sistema travessa una crisi general i múltiple: social, política, mediambiental, de cures, geopolítica .... És una crisi que qüestiona fins i tot les condicions per a la vida.

Quins seran els grans temes de 2019?

Tots els anys, volent fer front a les crítiques sobre la seva legitimitat, el G7 avança temes d’actualitat i convida al debat als agents de la societat civil. En realitat, els que lideren el G7 mai han complert les seves promeses. Les declaracions finals que segueixen a cada cimera recullen bells objectius que mai es tradueixen en mesures concretes. Els exemples són innombrables: ajudes al desenvolupament (Escòcia 2005); paradisos fiscals (Irlanda 2013); defensa dels drets de les persones migrants i refugiades però, anteposant els interessos dels estats, enduriment del control de fronteres (Itàlia 2018).

Què passa en els territoris on es celebren cimeres del G-7?

Durant el transcurs dels cims les llibertats públiques es veuen enormement retallades (llibertat de circulació i dret de manifestació, per exemple). Durant diversos dies s’imposa un veritable estat de setge i una asfixiant ocupació policial (es preveuen 15.000 militars i policies).

Per què hauríem d’admetre tot això sense donar cap resposta?

Ja ningú creu en l’eficàcia del G7. Ja ningú ho accepta. És un enorme balafiament de diners públics, i la millor sortida és la seva dissolució.

Creant un altre món des EH

Anem a mobilitzar-nos contra la cimera del G-7 que es celebrarà a l’agost de 2019 a Euskal Herria, perquè és urgent canviar radicalment el món que simbolitza. Crear un altre món és possible, necessari i urgent, i des d’Euskal Herria també hem d’aportar en aquesta direcció. En els últims anys s’estan multiplicant les mobilitzacions i projectes per un canvi de model: contra el canvi climàtic, pel dret a la mobilitat, pels drets de la classe treballadora, des del feminisme, per la diversitat cultural i lingüística, contra la guerra ia favor de la pau, així com diverses iniciatives autogestionades.

En aquesta línia, a més de rebutjar la presència del G7 volem reivindicar amb força el canvi social.

Ens mobilitzarem per defensar altres models i construir-ne sortides, per un món en què la justícia social, la solidaritat i la igualtat es converteixin en una realitat concreta. Anem a impulsar models que ja estan en marxa en diferents parts del món:

• Per trencar amb la lògica capitalista basada en l’explotació.
  • Per acabar amb el patriarcat i amb el repartiment del treball en funció del sexe.
  • Per una acció eficaç en contra del canvi climàtic i per un nou mode de vida que respecti els ecosistemes.
  • Per crear un món basat en l’antiimperialisme, l’internacionalisme i la solidaritat entre els pobles.
  • Per la desmilitarització de les relacions internacionals.
  • Per decidir democràticament tot el relacionat amb l’organització de la vida comuna i per defensar el dret d’autodeterminació dels pobles.
  • Per garantir la diversitat cultural i lingüística.
  • Per combatre totes les formes de racisme i lluitar pel reconeixement de tots els drets per a tota la població del planeta.

Convidem a integrar-se en la plataforma a tots els agents que comparteixin aquesta crida. Fem una crida a mobilitzar-se a tota la població, tant a la d’aquí com a la d’altres llocs. Unim totes les forces possibles en contra de la cimera del G-7 d’agost de 2019.

G7 EZ!