Intersindical Inclusiva

Intersindical Valenciana presenta una ponència en el Simposi d’Inclusió Social

Intersindical Valenciana a través de l’àrea d’Intersindical Inclusiva ha participat aquest dijous 26 d’octubre en el Simposi d’Inclusió Social celebrat a Xixón.

27 / 10 / 2023 | Intersindical

En el congrés han participat diferents entitats socials i sindicals tant a nivell asturià com a nivell estatal coordinat per la xarxa EAPN.

EAPN (European Anti Poverty Network) és una coalició independent d’entitats i altres grups involucrats en la lluita contra la pobresa i l’exclusió social en els Estats membres de la Unió Europea. Creada en desembre de 1990, treballa per a l’erradicació de la pobresa i l’exclusió social, buscant permetre que aquelles persones que pateixen qualsevol tipus de pobresa i exclusió social puguen exercir els seus drets i deures. (http://www.eapn.eu). A l’Estat espanyol, EAPN-ÉS (Xarxa Europea de Lluita contra la Pobresa i l’Exclusió Social) naix en 1991 i es reconverteix en 2004 com a xarxa d’entitats compromeses per la inclusió social de persones que pateixen pobresa i exclusió social. Està composta per 19 EAPN autonòmiques i 22 entitats d’àmbit estatal, totes elles de caràcter no lucratiu.

Una de les conferències de major interès ha estat a càrrec del major expert en “precariat” i “renda bàsica” d’Europa, el professor Guy Standing. Així mateix, s’ha presentat el projecte pilot de la “renda bàsica” a Catalunya a càrrec de Sergi Reventós.

Intersindical Valenciana ha presentat una ponència a càrrec del Coordinador de l’àrea Xema Sánchez Alcón baix el títol: “Apoderament sociopolític i econòmic a través de l’àrea Inclusiva d’Intersindical Valenciana”.

La ponència desenvolupa una proposta d’intervenció sindical a través de la posada en marxa d’una àrea inclusiva que es fa càrrec de desigualtats socials, polítiques, educatives i econòmiques en el camp de la diversitat funcional i la salut mental.

Síntesi de la intervenció:

Intersindical Valenciana és un sindicat de classe, assembleari, feminista, ecologista i defensa el valencià, la llengua pròpia del País Valencià. Des de l’any 2019 el nostre sindicat ha incorporat a la seua estructura corporativa l’àrea d’Inclusió” que té com a protagonistes a persones i col·lectius amb diversitat funcional i afectacions de la salut mental.

Per què és important que un sindicat incorpore aquesta nova dimensió social i política a les seues estructures, als seus debats públics i a la seua acció sindical?

Abans de respondre a aquesta qüestió, faré referència a la pancarta d’una activista de l’Orgull Boig que deia: “No necessites un psiquiatre. Necessites un sindicat.”

Aquesta pancarta ens serveix per a realitzar la mateixa reflexió que el meu sindicat, Intersindical Valenciana, va realitzar l’any abans indicat del 2019, una reflexió política que podria sintetitzar-se d’aquesta manera: igual que el sindicalisme de classe actual seria impensable sense la “perspectiva feminista” o la “perspectiva ecologista” que es fan càrrec de problemes socials al costat de les problemàtiques laborals de l’afiliació, en les últimes dècades, des dels anys 2000 d’ara endavant sobretot, ha aparegut en el discurs públic un nou concepte que afecta qualsevol persona treballadora però, sobretot, a les persones amb diversitat funcional o amb afectacions de salut mental. Ens referim a la idea “d’inclusió” ( i diem inclusió i no integració). Doncs bé, aquesta nova perspectiva a la qual denominarem com a “perspectiva inclusiva” afecta a la realitat sindical d’un sindicat que no sols defensa a les seues afiliades que tenen diversitat funcional o afectacions de salut mental sinó que desitja intervindre en la societat per a ser la punta de llança d’un model sindical que dialogue amb col·lectius socials, entitats del tercer sector, activistes de la diversitat per a abordar d’una manera conjunta i col·laborativa temes tan necessàries com les desigualtats socials, polítiques, econòmiques i educatives que desemboquen en una sèrie d’injustícies flagrants que afecten les nostres societats complexes del segle XXI.

Com deia Paolo Freire, el gran pedagog brasiler, tota reflexió sense acció està buida però l’acció sense la reflexió és cega. I aquestes reflexions sindicals ens van portar a una acció sindical que anirem indicant en aquesta ponència a traves de reflexions sociopolítiques concordes amb aquesta nova perspectiva inclusiva abans assenyalada i accions concretes que hem anat implementant per a portar a la pràctica aquestes noves idees.

El contingut, doncs, de la nostra ponència s’articularà de la següent manera: exposarem en primer lloc les nostres referències normatives a nivell internacional en el terreny de la inclusió i la lluita contra les desigualtats; en segon lloc, farem referència el nostre marc normatiu local i autonòmic referent a la inclusió, els seus assoliments i les seves mancances; i en tercer lloc, seguint les nostres pròpies reflexions abans indicades, explicarem les accions concretes que venim desenvolupant des de fa quatre anys en el nostre sindicat relacionades amb aquesta perspectiva inclusiva.