Polítics, representants sindicals i persones amb diversitat funcional parlen de diversitat, igualtat i inclusió laboral

06 / 05 / 2019 | Intersindical

El divendres 3 de maig, a la seu de la Intersindical Valenciana s’ha dut a cap la primera jornada centrada en la inclusió laboral de les persones amb diversitat funcional. El sindicat, conscienciat amb la realitat dels col•lectius més desfavorits, ha posat en marxa un projecte denominat “Intersindical Inclusiva” dins del camp d’acció de les seues polítiques socials. Intersindical Valenciana és un sindicat que practica l’assemblearisme tant en els seus òrgans de direcció com en les seues formes de treballar. En aquest sentit, el projecte ha sorgit d’un Grup de Polítiques Socials compost per 15 persones provinents de diferents camps de l’exclusió social i dels propis sindicats que configuren la Intersindical Valenciana.
Aquest 3 de maig, aquest grup, aquest projecte col•lectiu denominat “Intersindical Inclusiva” ha organitzat una jornada denominada “Diversitat, Igualtat i Inclusió Social” l’eix central de la qual serà la necessària inclusió laboral de col•lectius de treballadores i treballadors que, donades les seves situacions de dependència, tenen seriosos desavantatges i dificultats a l’hora de buscar treball. Un treball que, defensa el sindicat, ha de ser garantia de drets i no una ajuda caritativa. Un treball que ha de ser promogut des de l’esfera de “res pública” i que aquest sector públic sigui garantia de justícia i igualtat d’oportunitats.
És per això pel que el sindicat ha convidat a polítics de primer nivell que han participat en la jornada tals com la Secretària Autonòmica d’Igualtat i Autonomia Personal Elena Ferrando, el Delegat del Consell per al Model Social Xavier Uceda, la diputada Pilar Lima o l’exalcalde Jesús Raga. Els polítics i representants sindicals han defensat la necessitat que augmenten les reserves públiques de places per a persones amb diversitat, que augmente la vigilància perquè les empreses privades compleixen aquestes reserves i sobretot una necessària “transversalitat” a l’hora de coordinar-se en les diferents conselleries a l’hora de treballar la inclusió educativa i laboral.

Per altra banda, el sindicat ha estat representat per el seu portaveu Vicent Maurí i pel sector d´educació d’STEPV Lola Navarro del sector d’STAS Cristina Costart, d´Intersindical Salut Javier Sancho i de l’àrea de les Dones de la Intersindical Beatriu Cardona.

Tanmateix, i observant el gran planter de polítics i representants sindicals que estaran presents, la jornada ha respectat una reserva del 50% per a les persones amb diversitat funcional. Són elles, les persones amb els seus desavantatges, els qui han fet les preguntes als polítics i als sectors sindicals. Elles han contat les seves experiències de superació personal, les seves frustracions laborals, els seus desitjos de treballar, les seves esperances en què el sector públic vetlla per les seves situacions i els faça partícips d’una societat que no pot denominar-se democràtica i justa si no té en compte a les treballadores i treballadors que tenen més dificultats.

La jornada ha estat dinamitzada per un interessant grup de “dansa inclusiva” coordinat per la seva directora Silvia Valentín, creadora de l’espai “Entralazados”, pioner en aquest tipus d’iniciatives.

En la jornada han participat activament diferents entitats que estan realitzant bones pràctiques laborals en les seues associacions com el Projecte Trèvol d’Ontinyent, el Centre Tola de Silla. Altres entitats participants, com l’Escola de Pensament Lliure de València, Xarxes Dones, Associació Pentagrama, Cooperativa Sercoval que estan apoderant a les persones amb diversitat funcional o trastorn mental per a la seua inclusió social.

Així mateix l’IES de l’Eliana, a través del seu Cicle d’Atenció a la Dependència, ha realitzat un bell mural reivindicatiu que ha estat el símbol de la jornada. I l’artista Edu Plàstic ha creat per a l’ocasió una sèrie de “paraules-bicicleta” que són una metàfora viva i un cant a la diversitat.