title


Cròniques per a una catàstrofe

Escriptores, periodistes, fotògrafs i il·lustradors recullen en nombrosos llibres les fatídiques inundacions

Prestatgeria de llibres de la dana en la llibreria Fan set de València. Foto Vicent Xavier Contrí
10 / 12 / 2025

Vicent Xavier Contrí
Àrea de Publicacions i Comunicació


La resposta literària i periodística davant de la dana no té precedents en la recent història editorial del País Valencià. Són nombroses les obres que s’han publicat des de diferents perspectives i la producció no s’atura en 2025 perquè voran la llum més llibres sobre elt ema en els pròxims mesos, de segur.

D’entre totes les publicacions destaquen les de marcat contingut periodístic. Relats que ens serveixen per conéixer la realitat amb pèls i senyals i des de diferents camps de la informació. Sis obres destaquen especialment.

La periodista i escriptora Esperança Camps fou la primera a mostrar una cronologia dels fets amb Els morts de Mazón (Vilaweb). Una redacció precisa de tot el que va passar el 29 d’octubre de 2024 i les setmanes posteriors, amb especial protagonisme per a les víctimes. El periodista de la revista El Temps, Víctor Maceda, signa una anàlisi profunda de les grans inundacions que han marcat la història del nostre país: la riuada de València de 1957, la pantanada de Tous de 1982 i la recent barrancada i riuada de 2024. Amb Les cicatrius de València. De la fúria de l’aigua a la catarsi col·lectiva (Pòrtic), Maceda reflexiona, entre molts altres aspectes, sobre el paper de la societat civil a l’hora de reclamar responsabilitats polítiques davant de les catàstrofes.

En 20:11. Reconstrucció judicial al minut de la dana (Sembra), el periodista del Diario.es, Lucas Marco, s’encarrega d’aproximar al lector tot el procés judicial des que l’aigua i el fang van inundar els municipis de l’Horta Sud i de la Ribera Alta. El seu company al Diario.es, Sergi Pitarch, ha centrat la seua investigació en el dia 29 d’octubre de 2024, per a explicar la veritat amb totes les dades, hora a hora, d’aquella fatídica jornada. 29-0 Les hores del caos. La Dana Crònica d’una tragèdia (Bromera), recull testimonis fonamentals per a conéixer què va fallar i per a remarcar les conseqüències polítiques i judicials del cas. També cal subratllar el treball de camp realitzat per Pau Alabajos i Ricard Chulià en Memòria del fang (Rebel Edicions). Tot un seguit d’entrevistes a personalitats del món de la cultura i l’activisme social afectades per la dana, amb les fotografies de Rose Hurtado, que aprofiten per a contextualitzar els continguts i interpretar-los.

La llista és llarga però, després d’haver constatat totes les mentides i canvis de versió de l’expresident de la Generalitat Carlos Mazón, cal esmentar l’estudi publicat per la Universitat de València Bulos y barro de Dafne Calvo, Germán Llorca-Abad i Lorena Cano-Orón.

Els llibres de la dana. Algunes referències destacades
Narrativa

  • Memòria del fang (Rebel), de Ricard Chulià i Pau Alabajos.
  • Els Morts de Mazón (Vilaweb), d’Esperança Camps.
  • 20:11. Reconstrucció judicial al minut de la dana (Sembra), de Lucas Marco.
  • Les cicatrius de València. De la fúria de l’aigua a la catarsi col·lectiva (Pòrtic), de Víctor Maceda.
  • 29-0 Les hores del caos. La Dana Crònica d’una tragèdia (Bromera), de Sergi Pitarch.
  • Renàixer del fang (Ara llibres), de diferents autors.
  • Dana. Llibre de l’alumnat de l’IES Berenguer Dalmau de Catarroja.
  • Bulos y barro (Universitat de València), de Dafne Calvo, Germán Llorca-Abad i Lorena Cano-Orón.
  • Demà serà una cançó (Andana), de diferents autors.
  • Lágrimas de barro (Espasa), de Maxi Roldán y Carmen Amoraga.

Fotografia

  • Dana. El día después (Autoedició), de David Coronado.
  • Hasta aquí llegó el agua y el barro (Universitat Miguel Hernández), de Pablo Miranzo.
  • Día 1. El tiempo detenido por la dana (Zambra), de Tamara Sánchez

Còmic/Infantil

  • La riada (El País), de Cristina Durán.
  • Fang (Afers), de Manel Gimeno.
  • El poble salva al poble (Rimpompante), d’Íngrid Olaso i Anabel Yuste.