title

Per la plena integració en l’ámbit laboral

La llei 4/2023 inclou noves obligacions per a les empreses en matèria LGTBI+

27 / 03 / 2024

Rocío Enríquez
Intersindical LGTBI+

Pareix increïble que en ple segle XXI encara hi haja persones LGBTI+ que, per a protegir-se i protegir les seues famílies, prenguen la decisió d’entrar dins de l’armari en les seues empreses. Estudis recents indiquen que 8 de cada 10 persones LGTBI+ han viscut situacions de violència (verbal o física) en el seu entorn laboral dins del territori espanyol. Un 20% són persones trans que han patit agressions de caràcter sexual en més d’una ocasió.

Ens agrade o no, la societat encara no ens accepta tal com ens agradaria. En l’àmbit laboral, el 75% de persones LGTBI+ considera que no té les mateixes oportunitats que la resta de persones i, dins d’aquest percentatge, les persones trans són les que més dificultats pateixen a l’hora de trobar un lloc de treball. Aquesta situació ens preocupa profundament ja que, en molts casos, aquestes persones han de recórrer a activitats indignes per a poder sobreviure.

Avanços legislatius: la Llei 4/2023
En 2007 es va fer un pas molt important a l’Estat espanyol amb l’aprovació dels plans d’igualtat. Aquesta legislació va ser un primer pas per a millorar la situació del col·lectiu LGTBI+. Setze anys més tard, en 2023, es va promulgar una nova llei, la 4/2023, de 28 de febrer, per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i per a garantir els drets de les persones LGTBI. Va entrar en vigor el 2 de març de 2023 i va incloure noves obligacions per a les empreses.

La principal, que totes les empreses de més de 50 persones treballadores han d’implantar un pla on es promoga la igualtat de les persones LGTBI+. El text obliga a eliminar qualsevol situació de discriminació, amb una sèrie de mesures en àmbits com el laboral, l’educatiu o el sanitari. L’objectiu fonamental d’aquest nou marc legislatiu és fomentar l’ocupació i la integració de les persones treballadores pertanyents al col·lectiu LGTBI+. S’estan fent passos, a poc a poc, però encara queda un llarg camí per recórrer.

La llei inclou un pla orientatiu que, entre totes i tots, hem d’anar polint. Quins punts bàsics ha de tindre un pla d’aquestes característiques?

• En primer lloc, ha d’incloure un protocol d’assetjament. És a dir, un conjunt de mesures per a aconseguir la igualtat de les persones que formen part del col·lectiu LGTBI+.
  • També s’ha d’habilitar un procediment per a denunciar, si dins de les empreses es produeixen episodis d’assetjament motivats per l’orientació sexual, la identitat sexual o l’expressió de gènere.
  • Cal, a més, formar a tota la plantilla en matèria de diversitat sexual.
  • I, finalment, aplicar accions d’informació i sensibilització que fomenten un entorn de respecte a la diversitat.

Des de l’Àrea LGBTI+ de la Intersindical Valenciana treballem de valent per fer costat a totes les persones LGBTI+ i també per donar visibilitat a la Llei 4/2023, amb la qual podrem eixir dels armaris laborals i combatre l’LGBTIfòbia, que és una gangrena laboral, social i familiar.

Lluitem pels nostres drets sense oblidar les nostres obligacions.