Canvi climàtic

El capitalisme i la inacció climàtica ens maten

Des de l’àrea de Salut Laboral i Medi Ambient hem participat en el #FrontEcosocialVLC, impulsat per nombroses entitats ecologistes. El 29 de novembre presentàrem un manifest per a denunciar la inacció climàtica.

Presentació manifest #FrontEcosocial
Presentació manifest #FrontEcosocial
05 / 01 / 2025 | Intersindical

Des de l’àrea de Salut Laboral i Medi Ambient hem participat en el #FrontEcosocialVLC, impulsat per nombroses entitats ecologistes del nostre país. El passat 29 de novembre presentàrem un manifest per a denunciar la inacció climàtica i incloure algunes de les propostes més urgents en relació amb la recent catàstrofe de la dana.

Afirmem que és hora d’actuar. Enfront del col·lapse climàtic, ecològic i social, les persones diem ja n’hi ha prou. És hora d’organitzar-se i respondre per a fer front a la crisi

Des de l’àrea de Salut Laboral i Medi Ambient hem participat en el #FrontEcosocialVLC, impulsat per nombroses entitats ecologistes del nostre país. El passat 29 de novembre presentàrem un manifest per a denunciar la inacció climàtica i incloure algunes de les propostes més urgents en relació amb la recent catàstrofe de la dana.

Hem assistit amb dolor, horror i ràbia a una destrucció inimaginable del nostre territori per una catàstrofe suposadament natural que, en realitat, no ho és. Es tracta d’una de les conseqüències del calfament global i, per això, del major desafiament al qual ha de fer front la humanitat a hores d’ara: pal·liar els efectes del canvi climàtic i buscar maneres justes de viure dignament en el planeta.

Aquestes tragèdies estan impulsades en gran manera per les conseqüències d’accions humanes com l’emissió de gasos d’efecte hivernacle, l’ús de combustibles fòssils i una planificació urbanística irresponsable que prioritza el benefici econòmic per damunt del benestar humà i l’equilibri dels ecosistemes. Ho hem vist a València, amb més de 200 persones mortes el passat 29 d’octubre. I ho hem vist a la resta del planeta, amb nombroses tragèdies climàtiques que estan creixent exponencialment els darrers anys.

El canvi climàtic no només amenaça el medi ambient, sinó que també suposa greus vulneracions dels drets humans, especialment, els dels habitants de poblacions més humils de l’hemisferi sud. En aquest sentit, assenyalem la responsabilitat de governs i les empreses que ignoren les evidències científiques, perpetuant polítiques que agreugen la situació. Aquestes decisions provoquen destrucció d’infraestructures, migracions forçades, fam i la desaparició d’espècies. I, per descomptat, posen en perill la vida en el planeta.

Per tot això, afirmem que és hora d’actuar. Enfront del col·lapse climàtic, ecològic i social, les persones diem ja n’hi ha prou. És hora d’organitzar-se i respondre per a fer front a la crisi, des d’una perspectiva de justícia ecosocial que no deixe ningú arrere. Necessitem immediatament el canvi del model socioeconòmic capitalista per un model centrat en el benestar de les persones i de tots els éssers vius, respectant els límits del planeta.

En aquest sentit, i centrant-nos en el que ha ocorregut i en la manera com s’ha gestionat la catàstrofe de la dana, algunes de les demandes més urgents arreplegades en el document són les següents:

  • La depuració de responsabilitats polítiques i empresarials en la catàstrofe de la dana de València.
  • Que les alertes d’emergències no depenguen de les agendes polítiques.
  • Actuar basant-se en recomanacions científiques.
  • Inversions públiques per a previndre, adaptar-se i mitigar els efectes climàtics.
  • Assemblees ciutadanes vinculants per a polítiques climàtiques justes.
  • Respecte escrupolós a les dinàmiques naturals en la planificació del territori i el cessament de projectes destructius, com ara l’ampliació del port de València, l’aeroport o el bypass.
  • Una educació ambiental basada en ciència i accés a informació veraç.


El manifest conclou amb una crida a posar la vida en el centre de totes les decisions polítiques i pressuposts, remarcant la importància d’un canvi de model socioeconòmic que prioritze la justícia ecosocial. Finalment, agraeix la solidaritat de les persones voluntàries que han actuat durant les emergències i reafirma la necessitat de reconstruir barris i municipis amb suport mutu i vigilància ciutadana.
Canviem el sistema, i no el clima. Escoltem la ciència i actuem amb justícia social.




Deixa un comentari






  • Aquesta és l'opinió personal de les i dels internautes, no d’Intersindical Valenciana.
  • No està permés fer comentaris o manifestacions que atempten contra el dret a la llibertat d'expressió legalment establit ni que siguen contraris a l'honor, intimitat o dignitat de les persones o organismes.
  • Ens reservem el dret a eliminar els comentaris que considerem que incompleixen el punt anterior o que tracten qüestions alienes a la temàtica dels articles.
  • Els comentaris seran publicats una vegada hagen sigut revisats.
  • No és acceptable la publicitat i serà tractada com a "spam" o correu no desitjat.
  • Està prohibit l'ús de noms o identitats falses. Cas que es detecte aquesta situatió, el comentari serà esborrat. Així mateix, està prohibit incloure en els missatges o comentaris dades de caràcter personal o qualsevol altra informació que revele la identitat de les persones físiques o jurídiques, especialment relatives a menors d'edat.