Medi ambient

El voluntariat ambiental des del sindicalisme

Moltes vegades davant de problemes globals que ens desborden, com a societat tendim a la inacció. Tanmateix com a ciutadans i ciutadanes conscients, podem fer molt en el nostre dia a dia per, si més no, minimitzar el calfament global. Així mateix, des d’Intersindical Valenciana, com a sindicat de classe, valencià, feminista i ecologista que som, pensem i actuem col·laborant amb multitud d’organitzacions mediambientals i promovent la conscienciació de les treballadores i els treballadors dels del Voluntariat Ambiental i l’àrea corresponent de la mateixa Intersindical.

Logotip Voluntariat Ambiental Intersindical Valenciana
28 / 01 / 2024 | Josep Vicent Codonyer Soria

L’ebullició global ja està comportant un augment dels episodis climàtics extrems: sequeres, pluges torrencials, inundacions i huracans. Els darrers anys, açò està provocant fam i conflictes per la terra, l’aigua i les matèries primeres en diferents parts del món, on trobem com a rerefons els interessos de les potencies internacionals, com ara la Xina, Rússia, Aràbia Saudita, Europa o els Estats Units. Conseqüència de tot açò són les creixents onades d’emigració cap a Europa que veiem tots els dies i els increments en el preu dels aliments.

En aquest context, què podem fer nosaltres com a sindicalistes? Podem conscienciar les treballadores i treballadors al respecte. Podem fer ecoauditories a les empreses que ens servisquen de punt de partida per a elaborar plans de sostenibilitat. Uns plans que han d’incloure projectes de mobilitat activa, segura i sostenible, la reducció del consum de matèries primeres i dels residus, la reutilització de béns i el reciclatge, l’estalvi energètic i d’aigua, l’autoproducció energètica amb energies renovables, la creació d’espais verds naturalitzats interiors i exteriors als centres de treball, etc. Així mateix, hem de propiciar la inclusió de totes i tots, vetlar per la salut psicosocial del personal i fomentar la participació de les treballadores i treballadors per defensar una gestió sostenible i ètica dels centres de treball.

A més a més, des d’Intersindical Valenciana col·laborem amb multitud de plataformes i organitzacions ecologistes en les seues reivindicacions locals que, tanmateix, són globals, perquè pensen en el bé comú de la ciutadania, del planeta i de les generacions futures. Aquestes lluites a què donem suport són:

• Coordinadora Valenciana per la Ubicació Racional de les Energies Renovables. Plataforma formada per més de 60 col·lectius que lluiten contra la construcció de macroplantes fotovoltaiques en sòls d’alt valor agrícola, paisatgístic i mediambiental del territori valencià.
  • Comissió Ciutat-Port. La formem col·lectius veïnals, ecologistes i sindicals dels Poblats Marítims, la Ciutat de València i l’Horta. Lluita per evitar l’ampliació del port i la construcció de l’accés nord, així com per la reversió de la ZAL i l’enderrocament del dic nord, per així preservar la restinga del Saler i l’Albufera.
  • Plataforma del País Valencià per un Tren Públic, Social i Sostenible. Lluita per un tren que vertebre el territori i refrede el planeta, un tren de rodalies, de mitja i llarga distància, i amb horaris nocturns, que ens convide a deixar el cotxe.
  • Cridem pel Clima-Aliança per l’Emergència Climàtica de València. És una plataforma d’associacions ecologistes, sindicals, veïnals i de la societat civil en general.
  • Xúquer viu.  Lluita per preservar el cabal ecològic del riu i les aportacions necessàries de l’Albufera. Contra el transvasament al Vinalopó.
  • Elx en Bici-Margalló Ecologistes en Acció, Soterranya, València en Bici-Acció Ecologista Agró, Castelló en Bici, Conbici.org. Organitzacions ecologistes del País Valencià que defenen un model de mobilitat sostenible, activa i segura per a tots els dies i per a tota la població.

Altres organitzacions a les quals donem suport puntualment són Joventut pel Clima, Rebel·lió Científica, No +bypass, Salvem les Moles, Salvem Cala Mosca, Tanquem Cofrents i Per l’Horta.