Mobilitat, ecologia i sostenibilitat

En ‘La València que necessitem per a viure’, quaranta entitats, entre elles Intersindical Valenciana,  exposen els principals reptes socials, climàtics i urbanístics de la ciutat

Els candidats a l’Alcaldia de València podran respondre en un acte públic a les demandes de la societat civil

11 / 04 / 2023 | Intersindical

Una quarantena de col·lectius ciutadans de València han emplaçat les candidatures municipals a presentar les seues propostes en un acte públic el pròxim 20 d’abril. Aquestes entitats han plasmat les carències i necessitats més importants en “La València que necessitem per a viure”, un document que ha estat objecte d’un ampli procés participatiu.

En el document “La València que necessitem per a viure” que es pot llegir al final de la notícia, les distintes entitats participants presenten les seues insatisfaccions i plantegen distintes iniciatives per a ser desenvolupades en la pròxima legislatura municipal. Els col·lectius convocants, que representen milers de veïnes i veïns de València, treballen en diferents àmbits, des del món veïnal fins a la cultura o l’ecologia, manifesten la seua inquietud per tot el que queda per fer per a aconseguir una ciutat que afronte els reptes socials, climàtics i urbanístics que la construcció participativa que exigeix un model de ciutat de futur.

Després de mesos de treball i l’èxit que va suposar la Trobada Municipalista i l’aprovació del document “La València que necessitem per a viure”, aquesta plataforma ha convidat els caps de llista de distintes candidatures a les eleccions municipals del 28 de maig perquè expressen els seus punts de vista sobre les propostes que s’inclouen en l’esmentat document.

Des de la constatació que aquests anys València ha millorat en molts aspectes, els convocants manifesten que la desigualtat i la pobresa hi persisteixen i en alguns barris es cronifiquen. Les inversions s’han concentrat en excés en el centre històric i altres enclavaments singulars, convertits més en llocs per a l’oci, les franquícies i el turisme massiu que en espais per a l’ús popular, el comerç tradicional, el gaudi i la convivència de les persones residents. Els col·lectius socials critiquen que en aquests anys no s’han facilitat vies per una participació ciutadana efectiva.

Després d’acordar un diagnòstic de la situació de la ciutat i les actuacions que resten per imprimir-hi una autèntica transformació amb garanties d’igualtat, sostenibilitat i equitat, els col·lectius proposen al pròxim govern municipal trenta mesures imprescindibles a desplegar en el primer any de la legislatura, per als que hi ara viuen però també les generacions futures. Les propostes s’articulen en torn a quatre eixos: Emergència climàtica, Vulnerabilitat i pobresa, Cultura i participació ciutadana i Model de ciutat.

Les mesures, pensades per a poder ser implementades en els primers dotze mesos de legislatura, van des de l’aprovació d’un programa de plantació de 10.000 arbres per any als carrers i els espais lliures de València, la conversió de zones àmplies en sòl permeable amb vegetació o la reversió dels terrenys de la ZAL per a un ús ciutadà fins a l’establiment d’un pla de xoc per a la creació d’un parc públic municipal d’habitatge centrat en l’oferta de lloguer assequible, amb una dotació mínima de cent milions d’euros per any. El document planteja l’aprovació d’un reglament dels centres cívics dels barris per afavorir la seua gestió comunitària i la recuperació per a equipaments públics dels espais d’antic ús militar en l’Albereda i d’altres barris.També es demana aplicar una moratòria immediata de llicències per al ús hoteler i apartaments turístics, entre altres intervencions.

Col·lectius, associacions, plataformes i entitats:

Acció Cultural del País Valencià; Acció Ecologista-Agró; ACDESA-Associació Ciutadana en Defensa de la Sanitat Pública; ACICOMAssociació Ciutadania i Comunicació; Aliança per l’Emergència Climàtica de València; Associació de veïnes i veïns de Campanar; Associació de veïns i veïnes Barri Orriols–Rascanya; Associació Veïnal de Benimaclet; Associació Veïnal de Natzaret; Associació Veïnal Fuensanta; ATTAC, Justícia Econòmica Global; Ca Revolta; Càtedra Tierra Ciudadana-UPV; CGT; Comissió Ciutat-Port; CAS-Coordinadora antiprivatització de la sanitat; Coordinadora Valenciana per la ubicació racional de les energies renovables; Cuidem Godella; Decidim; Ecologistes en Acció; El Rogle, Mediació, Recerca i Advocacia; Entrebarris; Federación Unión Africana España; Fent Camí-Acció Municipalista; Fundació Novaterra; H2O, Plataforma per un aigua pública transparent i de qualitat; Iaioflautes València; Indignats amb Renfe; Intersindical Valenciana; Joventut pel Clima; Oxfam Intermón València; PAH-Plataforma d’Afectades per la Hipoteca; Parc Central Sense Especulació; PELPAP-Plataforma El litoral per al poble; Plataforma en defensa d’un ferrocarril públic; Plataforma per Russafa; ReCoVa-Asociación Residencias Dignas Comunidad Valenciana; Seminario de Mujeres Grandes; València Saludable

Pots consultar el document al següent enllaç: