Mobilitat, ecologia i sostenibilitat

Intersindical dona suport a la Directiva Marc de l’Aigua

El futur de l’aigua a Europa està en joc, per això, més d’un centenar d’organitzacions de la societat civil ens unim per demanar-li a la Comissió Europea que no modifique aquesta norma.

15 / 02 / 2019 | Intersindical

La normativa europea que protegeix l’aigua, la Directiva Marc de l’Aigua, està sota revisió, i com a part d’aquest procés, la Comissió Europea va obrir una consulta pública fins al 4 de març, on països com Holanda o Alemanya estan liderant la batalla per modificar-la i rebaixar els seus objectius.

Les xifres sobre la situació de les aigües europees són molt preocupants: el 60% dels rius, aiguamolls i aqüífers d’Europa estan en mal estat, mentre a Espanya més del 40% dels rius i aiguamolls no estan en bones condicions. En lloc de prendre mesures per protegir els nostres ecosistemes aquàtics, els estats membres estan aprofitant aquest moment per demanar la rebaixa de la protecció de l’aigua, com una forma fàcil d’eludir els seus compromisos assumits amb la Directiva Marc de l’Aigua. A Europa no hem estat capaços de millorar i protegir la salut de les fonts d’aigua, els ecosistemes aquàtics.
Pots entrar en el Manifest i vore les organitzacions que s’han adherit.

MANIFEST

TOTS AMB LA DIRECTIVA MARC DE L’AIGUA

Les organitzacions de la societat civil mostren el seu suport rotund a la norma
europea que protegeix les fonts d’aigua per a la naturalesa i la societat.

En ple procés de revisió de la Directiva Marc de l’Aigua, més de 100 entitats de la societat civil compromeses amb l’ús sostenible de l’aigua, ens hem unit per a fer front als arguments d’alguns estats membres i altres sectors amb interessos que estan demanant la modificació d’aquesta norma, única en el món, que constitueix un marc comú per a la protecció dels ecosistemes aquàtics.
1. Amb una clara falta de transparència aquests estats membres han debatut i preparat els seus arguments per a modificar la Directiva Marc de l’Aigua de forma aliena a l’Estratègia Comuna d’Implementació, que és el marc formal de col·laboració entre la Comissió Europea, els estats membres i les diferents parts interessades.
2. Els seus esforços s’han centrat a justificar la modificació de la Directiva Marc de l’Aigua per a ampliar els terminis i les possibilitats per a incloure excepcions al compliment dels objectius ambientals en els plans hidrològics de conca. Així mateix, plantegen canvis que reduirien la capacitat de la recuperació de costos dels serveis de l’aigua per a incentivar l’ús eficient dels recursos i assegurar la contribució dels usuaris dels diferents sectors a la millora dels ecosistemes aquàtics. Finalment, tracten d’afeblir els processos de participació de la societat, que afavoreixen la transparència i la racionalitat en les decisions entorn de la gestió de l’aigua. No obstant això, tota aquesta argumentació no es basa en l’anàlisi i l’avaluació dels problemes d’implementació, ni de les mesures necessàries per a protegir les nostres fonts d’aigua.
3. Des de la societat civil tenim clar que aquestes modificacions no cerquen millorar l’estat dels rius, aiguamolls i aqüífers europeus, ni aconseguir un ús sostenible de l’aigua. El seu únic objectiu és aconseguir estendre els terminis i les vies legals per a no incórrer en sancions per incomplir la Directiva Marc de l’Aigua per no treballar a aplicar a temps la normativa europea. Per açò, volem llançar el missatge clar que no cal modificar la legislació, sinó mantenir l’ambició i la capacitat de la Directiva Marc de l’Aigua per a protegir les masses d’aigua, superficials i subterrànies, millorant l’aplicació pràctica d’aquesta Directiva. Tots els esforços han de dirigir-se a millorar l’estat de les nostres fonts de recursos, els ecosistemes aquàtics, doncs són la nostra major garantia de l’aigua d’avui i del futur, així com a aconseguir un ús sostenible de l’aigua.
Les 111 entitats sol·liciten a Espanya, com a estat membre, que done suport a la
Directiva Marc de l’Aigua i es mantinga ferma en la seua defensa.