Medi ambient

Intersindical s’adhereix a la campanya “Prenem el Sol!”

Aquesta campanya, organitzada per Nou Model Energètic, reivindica el dret a prendre el Sol!

10 / 03 / 2021 | Intersindical

Des d’Intersindical Valenciana apostem per un nou model energètic, per això, signem el manifest:

Els grans oligopolis volen vendre l’energia renovable com un article de luxe. L’organització col·lectiva mitjançant cooperatives és l’única ferramenta per a aconseguir producció renovable i la millor forma de desmuntar els oligopolis energètics construïts des de la corrupció política i la privatització dels béns comuns per a benefici d’uns pocs.

Què volem?

La Plataforma per un Nou Model Energètic som una plataforma formada per un grup de persones procedents d’àmbits molt diversos. Ens uneix el convenciment que l’actual model energètic és un model caduc, generador de desigualtats i problemes mediambientals, i la idea que només la ciutadania organitzada té la capacitat de canviar-lo. D’una banda transitant individualment cap a aquest model més just i igualador des de les bases i, de l’altra,incidint políticament per orientar la legislació cap a aquesta vessant ecològica, igualitària, feminista i de les cures, que perseguim tant a títol individual com col·lectiu.
Els fonaments d’aquesta societat han trontollat en l’últim any, posant de relleu la forma en que ens relacionem amb el nostre entorn, amb l’energia i amb nosaltres mateixes. La Plataforma per un Nou Model Energètic pretén ser un instrument per a construir una societat més justa i sostenible, canviant, entre altres coses, la forma en què produïm i consumim energia. Els ciutadans i ciutadanes hem de recuperar la capacitat de generar la nostra pròpia energia per alliberar-nos del jou de les grans corporacions que controlen la producció i la comercialització energètica. Amb aquesta campanya volem contribuir a la formació de la ciutadania en el desenvolupament de les nostres pròpies capacitats de generar energia i obrir un debat sobre la manera en la que ens relacionem amb ella.

Les institucions han de canviar atenent a les demandes d’una societat compromesa amb la lluita contra el canvi climàtic. Amb Prenem el Sol! proposem 10 punts que considerem necessaris per a realitzar un vertader canvi de model energètic:

Promoció de la cultura energètica

1. És necessària una campanya de comunicació a la ciutadania perquè conega millor el context actual de l’energia com a producte de mercat i així sàpiga com defensar els seus drets com a usuari o usuària de recursos energètics per a que puga, entre altres coses, formar part activament en la toma de decisions sobre l’energia que finalment consumirà. Prenem el Sol naix amb aquesta vocació i la de cercar la complicitat de les administracions per poder amplificar l’abast de la campanya i l’impacte en la ciutadania.

2. Defensar el dret a l’energia de tota la ciutadania, establint protocols i ajudes d’urgència per a evitar els talls de subministrament a curt termini, empoderant la ciutadania i demanant canvis legislatius per a defensar aquest dret a mig termini.

3. Contribuir a la sensibilització i formació de la ciutadania en el desenvolupament de les seues pròpies capacitats per a generar, compartir i utilitzar l’energia.

4. Introduir en tots els nivells educatius temes sobre conscienciació energètica que puguen permetre a la població conèixer els problemes que ens afecten en l’actualitat i es puga obrir un debat des de la base.

5. Promoure la figura del ciutadà o ciutadana gestor o gestora de l’energia com a ferramenta de canvi des de la base. Formant persones en risc d’exclusió procedents de les mateixes comunitats i dotant a aquesta feina de contingut laboral mitjançant empreses d’inserció o entitats socials amb capacitat de normalitzar l’atenció dels veïns i veïnes en situació de vulnerabilitat energètica.

Acció des dels ajuntaments

6. Amb l’emergència climàtica assumida per moltes institucions, es fa imprescindible la planificació d’accions contundents per tal de reconduir l’evolució actual de les emissions. Promourem que les administracions se sumen al Pacte Climàtic Europeu, El pacte d’Alcaldies, Race to Zero o qualsevol iniciativa semlant.

7. Donar exemple des de l’administració, accelerant les mesures de reducció d’emissions, eficiència energètica i autoproducció renovable a edificis, transport i serveis públics.

8. Comprometre’s a la neutralitat climàtica com a objectiu, mitjançant la rehabilitació, l’estalvi, l’eficiència, l’electrificació, la producció renovable local i el decreixement com a eixos d’acció i elements transversals de totes les polítiques i accions municipals.

9. Donar facilitats administratives, ajudes econòmiques i bonificacions fiscals als projectes, tant individuals com comunitaris, d’autoconsum energètic.

10. Rebutjar les macroplantes de qualsevol tipus (fotovoltaiques, eòliques, etc.) que provoquen gran impacte mediambiental i una pèrdua de biodiversitat, traslladant el problema d’abastiment energètic de les grans urbs al món rural.

#JoPrencElSol

Signa el manifest