Mobilitat, ecologia i sostenibilitat

Intersindical Valenciana per la defensa del riu Segura i de la seua sostenibilitat

La Plataforma Segura Transparent reivindica i exigeix la sostenibilitat, la transparència i les garanties democràtiques de la gestió pública de l’aigua de la conca del Segura.

Cartell de la manifestació en bicicleta: 'Per un riu viu!'
11 / 10 / 2018 | Intersindical

Sorgeix la Plataforma Segura Transparent. Es va presentar a Múrcia el 14 de desembre de 2017 com “la Plataforma de regants, ciutadans i ciutadanes de la conca del Segura”, que agrupa regants de la capçalera de la conca, Regió de Múrcia i Vega Baixa i que compta amb el suport de regants de la zona del naixement del riu a Jaén.

La Plataforma expressa el desig de donar una veu unitària i autèntica als usuaris i habitants dels rius de la conca, sense submissió als interessos de grans grups econòmics ni a les demagògies dels partits polítics. Insisteix que no permetrà enfrontaments ni divisions, pel tema de l’aigua, entre els diferents territoris i que farà valdre els drets a les aigües pròpies dels pobles i usuaris riberencs -des de Pontones a Guardamar- del Segura, del Mundo, del Taibilla, de l’Alhárabe, de l’Argos, del Quipar, del Mula i Pliego, del Guadalentín i del Chícamo, dels brolladors i aqüífers explotats tradicionalment de forma sostenible. Es defensa una forma de vida sostenible,  d’hortes que proporcionen treball i vida, que posseeixen un paisatge i una biodiversitat que ha de persistir en el temps.

Realitza una crítica de la situació actual, constatant una creixent apropiació de les terres i de l’aigua per grans empreses alienes al territori, amb gestió poc transparent, amb una destinació opaca i sense un criteri social i ambiental, que implica la reducció dels cabals, de fonts i brolladors per sobreexplotació d’aqüífers, afectant el reg tradicional i degradant el paisatge i els recursos naturals. També indica que menysprea el sistema hidràulic tradicional -patrimoni històric i cultural- que perilla per la implantació de nous i moderns sistemes de regadiu, que no respecten els mínims cabals ambientals en les séquies. A més, recorda que a la Vega Baixa del Segura es pateix la contaminació del riu, produïda per contaminants de divers origen –agrari, indústria, serveis i urbà- , al costat de la salinització creixent.

Davant aquesta situació, la Plataforma reivindica i exigeix la sostenibilitat, transparència i les garanties democràtiques de la gestió pública de l’aigua de la conca del Segura, amb el control de la ciutadania, la defensa dels regadius originals, tradicionals i històrics, i els de caràcter social.  Demana que s’auditen els usos actuals de l’aigua i les ampliacions que s’han realitzat, que es garantisquen els usos respectuosos amb el medi ambient, ecosistemes i biodiversitat. Exigeix que es garantisca la qualitat de les aigües de la conca i es reafirma en la seua lluita contra tot tipus i formes de contaminació del riu, de la biodiversitat dels ecosistemes. Per a aconseguir un compromís ferm i real dels ajuntaments de la conca del Segura, la Plataforma presentarà una moció per a la seua aprovació pel ple.

Des de la Intersindical Valenciana donem suport al Manifest de la Plataforma Segura Transparent. I animem la ciutadania a participar en la jornada del dia 20 d’octubre en la plaça Malecón del Soto de Rojales (Alacant) i en la Marxa de Guardamar a Oriola, la primera manifestació amb bicicleta PER UN RIU VIU!

Nota: Es pot accedir a la Nota de Premsa, al Manifest de la Plataforma Segura Transparent, a la Moció per a presentar al Ple dels Ajuntaments en PDF, i al Cartell, en JPG, anunciant la Jornada del 20 d’octubre i la Marxa amb bicicleta del 21 d’octubre des de Guardamar a Oriola.