Mobilitat, ecologia i sostenibilitat

La societat civil emplaça les candidatures municipals a comprometre’s amb la transformació de la ciutat

El debat al voltant de les carències i necessitats de la ciutat ha mobilitzat en un procés participatiu inèdit a un ventall ampli de col·lectius socials i ciutadans de València. Als convocants de la Trobada Municipalista celebrada els dies 28 i 29 de gener s’hi han afegit molts altres fins conformar una plataforma civil amb vora de quaranta organitzacions i associacions locals. En el document La València que necessitem per a viure, aquestes entitats reflecteixen les principals insatisfaccions i plantegen a les formacions polítiques un conjunt de mesures per a ser desenvolupades en la pròxima legislatura municipal

25 / 03 / 2023 | Intersindical

En una iniciativa insòlita, distints col·lectius socials i associacions ciutadanes de València de diferents àmbits que van des del món veïnal fins a la cultura o l’ecologia s’han aplegat i alçat la veu conjuntament per expressar tot el que queda per fer per a aconseguir una ciutat que afronte els reptes socials, climàtics i urbanístics que la construcció participativa que exigeix un model de ciutat de futur.

Després de mesos de treball i el punt d’inflexió que va representar la Trobada Municipalista celebrada en el Centre Octubre, els organitzadors han enllestit el document La València que necessitem per a viure, en la confecció del qual han participat vora quaranta organitzacions locals.
Des de la constatació que aquests anys València ha millorat en molts aspectes, els firmants manifesten que la desigualtat i la pobresa hi persisteixen i en alguns barris es cronifiquen. El document qüestiona que les inversions s’han concentrat en excés en el centre històric i altres enclavaments singulars, convertits més en llocs per a l’oci, les franquícies i el turisme massiu que en espais per a l’ús popular, el comerç tradicional, el gaudi i la convivència de les persones residents. Els col·lectius socials critiquen també que en aquests anys no s’han facilitat vies autèntiques per una participació ciutadana efectiva.

Trenta mesures, dotze mesos

Després d’acordar un diagnòstic de la situació de la ciutat i les actuacions que resten per imprimir-hi una autèntica transformació amb garanties d’igualtat, sostenibilitat i equitat, els col·lectius proposen trenta mesures imprescindibles a desplegar en el primer any de la legislatura, per als que hi ara viuen però també les generacions futures. Els firmants centren les seues propostes en torn a quatre eixos: Emergència climàtica, Vulnerabilitat i pobresa, Cultura i participació ciutadana i Model de ciutat.
Les mesures, pensades per a poder ser implementades en els primers dotze mesos de legislatura, van des de l’aprovació d’un programa de plantació de 10.000 arbres per any als carrers i els espais lliures de València, la conversió de zones àmplies en sòl permeable amb vegetació o la reversió dels terrenys de la ZAL per a un ús ciutadà fins a l’establiment d’un pla de xoc per a la creació d’un parc públic municipal d’habitatge centrat en l’oferta de lloguer assequible, amb una dotació mínima de cent milions d’euros per any. El document planteja l’aprovació d’un reglament dels centres cívics dels barris per afavorir la seua gestió comunitària i la recuperació per a equipaments públics dels espais d’antic ús militar en l’Albereda i d’altres barris. També es demana aplicar una moratòria immediata de llicències per al ús hoteler i apartaments turístics, entre altres intervencions.
El document La València que necessitem per a viure s’ha adreçat als partits polítics democràtics que han anunciat la participació en candidatures a les eleccions municipals del 28 maig: des del PP fins a ERPV, Compromís, Cs, PSPV, Podem i EUPV.
Els organitzadors hi emplacen els partits, en els pròxims set dies, a estudiar el document i pronunciar-se al respecte. Amb les respostes remeses per les formacions polítiques, els promotors, col·lectius, associacions, plataformes i entitats socials definiran la seua estratègia i convocaran una Roda de Premsa per anunciar noves actuacions.

València, 21 de març de 2023
Col·lectius, associacions, plataformes i entitats participants: Acció Cultural del País Valencià; Acció Ecologista-Agró; ACDESA-Associació Ciutadana en Defensa de la Sanitat Pública; ACICOM-Associació Ciutadania i Comunicació, Aliança per l’Emergència Climàtica de València; Associació de veïnes i veïns de Campanar; Associació Veïnal de Benimaclet; Associació Veïnal de Natzaret; Associació Veïnal Fuensanta; ATTAC, Justícia Econòmica Global; Ca Revolta; Càtedra Tierra Ciudadana-UPV; CGT; Comissió Ciutat-Port; CAS-Coordinadora antiprivatització de la sanitat; Coordinadora Valenciana per la ubicació racional de les energies renovables;Cuidem Godella; Decidim; Ecologistes en Acció; El Rogle, Mediació, Recerca i Advocacia; Entrebarris; Federación Unión Africana España; Fent Camí-Acció Municipalista; Fundació Novaterra; H2O, Plataforma per un aigua pública transparent i de qualitat; Iaioflautes València; Indignats amb Renfe; Intersindical Valenciana; Joventut pel Clima; Oxfam Intermón València; PAH-Plataforma d’Afectades per la Hipoteca; Parc Central Sense Especulació; PELPAP-Plataforma El litoral per al poble; Plataforma en defensa d’un ferrocarril públic; Plataforma per Russafa; ReCoVa-Asociación Residencias Dignas Comunidad Valenciana; Seminario de Mujeres Grandes; València Saludable