No és el mateix

01 / 06 / 2026 | Intersindical

Per a desprestigiar la vaga del personal en els centres docents públics, el Partit Popular ha publicat en X un missatge amb el títol “Malalts a l’hivern, sans a l’estiu”, comparant la xifra de baixes al gener de 2025, 4.298 amb les d’agost de 2025, 189. A més de l’absència del llenguatge inclusiu, trobem a faltar que no se cita la font de les dades, per la qual cosa no podem verificar si són correctes.

A continuació mostrarem arguments per a desmuntar aquesta fal·làcia. En totes les empreses i sectors d’activitat presenten moltes més baixes al gener per la temporada de grip. A més, a les escoles infantils i els col·legis de primària el personal està exposat a altres malalties infecto-contagioses pròpies de la infància, que no es donen en la resta de la població treballadora.

Com a exemple el mes de gener de 2025 es van produir 19034 baixes per contingències comunes de les persones afiliades en el Règim General al País Valencià, mentre que a l’agost de 2025 només van ser 10.262.
El mes d’agost, els centres docents estan tancats pel que no es poden produir baixes per contingències professionals, només podrien donar-se baixes per contingències comunes, com per exemple un accident de trànsit. A més, gran part del professorat que té nomenament d’interí no està d’alta en la seguretat social, per la qual cosa en cas de tindre una baixa durant el període que està en desocupació no computaria en les estadístiques, com passa amb el personal que treballa en empreses com a fix-discontinu.

Si el Partit Popular està tan preocupat per les baixes, hauria de recordar-li a la Consellera d’Educació, Cultura i Universitats, María del Carmen Orti , nomenada pel partit, que prenga nota dels requeriments de la Inspecció de Treball perquè es garantisquen les condicions ambientals dels centres educatius.

STEPV-IV porta anys denunciant aquestes deficiències, i a tall d’exemple, l’inspector després de visita efectuada a l’IES BERENGUER DALMAU de Catarroja en la seua nova ubicació, ha requerit a la Conselleria en data 12/03/26 perquè:

- Es realitze l’avaluació de riscos del centre. Termini de 3 mesos.
- S’evalue el risc associat a fenòmens meteorològics adversos. Termini 3 mesos.
- Adoptar mesures correctores per a garantir les condicions ambientals en tot el centre. Termini 2 mesos.
- Estudiar augmentar la potència elèctrica de manera que tots els aparells d’aire condicionat instal·lats puguen funcionar simultàniament. Termini 2 mesos.
- Proporcionar formació i informació al personal adscrit al centre. Termini tres mesos.

Com aquest hi ha molts centres que, no disposen de climatització, o està avariada, o no tenen pressupost per a encendre la caldera a l’hivern, o no tenen suficient potència perquè funcionen els aparells instal·lats.
Pel que parafrasejant el Partit Popular podem dir, “Gelats a l’hivern, rostits a l’estiu” i no sols el sofreix el personal treballador, sinó tot l’alumnat on podem tindre persones especialment sensibles.
Per la salut de totes les persones que conviuen en els centres educatius, entre les reivindicacions de la vaga indefinida es recull l’exigència que en els centres es garantisquen unes condicions ambientals d’acord amb la normativa de prevenció de riscos laborals.




Deixa un comentari






  • Aquesta és l'opinió personal de les i dels internautes, no d’Intersindical Valenciana.
  • No està permés fer comentaris o manifestacions que atempten contra el dret a la llibertat d'expressió legalment establit ni que siguen contraris a l'honor, intimitat o dignitat de les persones o organismes.
  • Ens reservem el dret a eliminar els comentaris que considerem que incompleixen el punt anterior o que tracten qüestions alienes a la temàtica dels articles.
  • Els comentaris seran publicats una vegada hagen sigut revisats.
  • No és acceptable la publicitat i serà tractada com a "spam" o correu no desitjat.
  • Està prohibit l'ús de noms o identitats falses. Cas que es detecte aquesta situatió, el comentari serà esborrat. Així mateix, està prohibit incloure en els missatges o comentaris dades de caràcter personal o qualsevol altra informació que revele la identitat de les persones físiques o jurídiques, especialment relatives a menors d'edat.