Mobilitat, ecologia i sostenibilitat

Per una transició energètica que beneficie les persones i no degrade el paisatge

28 / 09 / 2021 | Intersindical

En un moment en què el rebut de la llum està disparat i el model energètic i elèctric en procés de canvi per la inevitable i necessària disminució de l’ús de combustibles fòssils, tenim l’oportunitat històrica per democratitzar l’accés a l’energia i caminar cap a un nou model real i sostenible de transició energètica.

El model centralitzat per a les energies renovables que s’està impulsant actualment, recolzat majoritàriament en els macroprojectes fotovoltaics i eòlics, allunyat de les zones urbanes i de consum, posa l’energia, un vegada més, en les mans de les grans empreses, i obliga, a més a més,  a la distribució de grans línies d’evacuació que provoquen un impacte negatiu sobre els territoris que travessen i augmenten la pèrdua d’energia durant el procés de transport i transformació.

Molts dels parcs fotovoltaics estan projectats en sòls d’alt valor agrícola, el concepte xoca frontalment amb els objectius de conservació, millora i protecció d’un sector fonamental per a la vida i la sostenibilitat, com és l’agricultura, que ja està sotmesa actualment a moltes pressions negatives.
Els parcs eòlics es promouen sobretot a les parts altes de les muntanyes i serres de l’interior, cosa que hi multiplica els impactes paisatgístics i genera greus problemes en la fauna i flora, contribuint a la degradació de la terra durant el procés de construcció.

Més enllà dels grans impactes ambientals, agrícoles, paisatgístics i socioeconòmics, no deixa de ser un contrasentit que aquestes infraestructures s’ubiquen lluny dels centres on es consumeix la major part de l’energia, com ara les grans ciutats, les indústries i les empreses de serveis, localitzades majoritàriament a les àrees litorals. És en aquestes zones on hi ha possibilitat d’aprofitar polígons industrials (moltes vegades sobredimensionats) i àrees periurbanes degradades per tal d’instal·lar equipaments energètics en el lloc que es consumeix l’energia, incloent-hi esculleres i ports, urbanitzacions, sostres d’edificis públics i privats, pèrgoles i solars sense ús.

Cal que les diputacions i ajuntaments lideren la implantació de comunitats energètiques locals (CEL) o les comunitats energètiques de renovables (CER) que hi contribuïsquen a la democratització de l’energia i al consum de proximitat.

Per tot açò:

Demanem de manera urgent i necessària la modificació del model plantejat pel Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic i pel Decret Llei 14/2020 del Govern Valencià, perquè es prioritze una transició energètica basada en l’estalvi, en el respecte als ecosistemes i pels territoris d’interior, en l’eficiència energètica, en les CEL i les CER i en l’autoconsum. I, d’aquesta manera, es rebutge el model proposat de renovables a gran escala que incentiva la bombolla especulativa i el desviament de fons europeus, sense una planificació territorial, sense participació ciutadana, majoritàriament en mans de grans empreses i fons d’inversió, i allunyat d’on es demana la major part de l’energia consumida.

Accions convocades

-València dimecres 29 de setembre. Concentració, a les 17:00 hores, Plaça de la Mare de Déu.

-València diumenge 3 d’octubre. Manifestació, a les 12:00 hores, Plaça de la Mare de Déu fins al Palau de la Generalitat.

-València dimecres 6 d’octubre. Jornada sobre Energia i Territori al País Valencià, de 19:00h a 21:00h en Ca Revolta.

-Madrid dissabte 16 d’octubre. Manifestació, a les 17:00h, Atocha a Sol. Convoca ALIENTE.

Signen el manifest

Acció Ecologista Agró.
Adene Enguera.
Agrupación de Asociaciones Salvemos Brihuela.
Asociación Alborem Acción (Alborache).
Asociación Amigos de La Mateba.
Asociación de la Sierra de Chella.
Asociación Naturalista de Ayora y El Valle (ANAV).
Asociación de vecinos de Salinas.
Associació en defensa del Massís del Buscarró.
Associació per la Defensa del Territori i Medi Ambient d’Aielo de Malferit Associació Local Renovables i Sostenibles Alcalà de Xivert-Alcossebre (A.L.S.A.). Associació per la Recuperació de la Tinença.
CNT València.
Col.lectiu Cresol, de Beneixama.
Colla Ecologista l’Arrel (Ontinyent).
Ecologistas en Acción-La Serranía.
Federació Local de Valencia de la CGT.
GAMM (Grup d’Acció Medioambiental del Marquesat).
Grup de Voluntariat Mediambiental d’Aielo de Malferit.
Intersindical Valenciana.
Maestrat Viu
Montesa Territori Viu.
Natura i Gent (Castalla)
Parotets Sociedad Odonatológica de la Comunidad Valenciana (S.O.C.V). Periferies
Plataforma Aire Limpio la Hoya de Buñol-Chiva.
Plataforma La Canal Verde.
Plataforma No a la MAT-Comarques de Castelló.
Plataforma para el Estudio y Conservación de la Sierra de Chiva-ALIENTE. Plataforma por los Paisajes de Teruel.
Plataforma Salvem Cairent d’Aielo de Malferit
Plataforma Salvemos Farrajón de Buñol.
Plataforma Sol Sostenible de Monòver: per una transició energètica justa. Plataforma Utiel-Requena.
Salvatierra E e A Villena.
Societat de Productors i Viticultors Terres dels Alforins.
Serranía es futuro.
Societat Valenciana d’Ornitologia (SVO)